کد خبر: 1062912
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از مفاد رایزنی‌های مدیرکل آژانس اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در وین، ابراز امیدواری کرد روابط تهران و آژانس به سطح قبل از فشار حداکثری آمریکا برگردد.

 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، از دیدار «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران استقبال کرد.

اولیانوف بامداد سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما صمیمانه امیدواریم که آژانس اتمی و ایران روابط پرثمر را به سطح قبل از اینکه مورد تأثیر منفی سیاست فشار حداکثری آمریکا قرار بگیرد، احیا کنند و توسعه دهند».

وی ضمن بازنشر توئیت گروسی درباره دیدار با اسلامی، توضیح داد: «تمام مسائل قابل ملاحظه را می‌تواند و باید از طریق همکاری برمبنای فرایندهای استاندارد حل‌وفصل کرد».

پیش از این، مدیر کل آژانس اتمی با بیان اینکه طی دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در وین به تقویت بیانیه مشترک در جریان سفر اخیر خود در تهران پرداخته، گفت اکنون کارهایی هست که باید به کمک هم انجام دهند.

روز دوشنبه نیز گروسی در شصت‌ و پنجمین نشست سالانه آژانس، ضمن ابراز امیدواری در خصوص رسیدگی به مسائل فوری حول برنامه هسته‌ای ایران، گفت برای اطمینان‌ دادن به جهان در این مورد تلاش می‌کند.

شصت‌و پنجمین نشست سالانه آژانس اتمی، با حضور نمایندگان، سفرا و مقامات ارشد ۱۷۱ کشور روز دوشنبه در وین، آغاز به کار کرد و «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی نیز در این نشست حضور دارند.

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار