کد خبر: 1062889
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
شفاف شدن مواضع همزمان با نشانه‌های شروع مذاکرات وین
در شرایطی که امریکایی‌ها روی بازگشت همزمان به برجام اصرار دارند، تهران نیز بر سر مواضع خود ایستاده و بر نشان دادن حسن‌نیت واشنگتن برای ازسرگیری گفتگو‌های هسته‌ای تأکید دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیروز در سخنرانی خود در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که پیش از توافق دوباره در مورد برجام، امریکا در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در شرایطی که امریکایی‌ها روی بازگشت همزمان به برجام اصرار دارند، تهران نیز بر سر مواضع خود ایستاده و بر نشان دادن حسن‌نیت واشنگتن برای ازسرگیری گفتگو‌های هسته‌ای تأکید دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیروز در سخنرانی خود در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که پیش از توافق دوباره در مورد برجام، امریکا در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند.

در آستانه شروع احتمالی دور جدید مذاکرات احتمالی ایران و دیگر اعضای برجام، مقامات ایرانی موضع خود را با شفافیت بیشتری درباره مذاکرات ابراز می‌کنند. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در شصت‌وپنجمین کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین، پایتخت اتریش برگزار شد، بر موضع قبلی ایران تأکید کرد و گفت: «پیش از توافقی دوباره در مورد برجام، اکنون زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند». به گزارش فارس، اسلامی تأکید کرد: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، نیز اعلام کرده است که «دولت خواهان مذاکرات نتیجه‌محور، با هدف برداشته شدن فشار‌ها و تحریم‌ها» علیه ایران است.» رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران همواره با آژانس همکاری کرده است، در عین حال لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سیاسی‌کاری بپرهیزد و استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن خود را حفظ کند.» اسلامی همچنین گفت: «آژانس، بر اساس اساسنامه خود موظف به یاری رساندن بدون تبعیض به کشور‌های عضو، در توسعه بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است. با توجه به نیاز‌ها و اولویت کشورها، آژانس همچنین باید به تقویت حوزه‌های همکاری فنی مبادرت ورزد و بر این اساس، به کشور‌های عضو در رسیدن به اهداف توسعه پایدار از طریق توزیع دانش، تجربه و انتقال فناوری و تجهیزات، بدون هرگونه تبعیض و سیاسی کاری، مساعدت و همراهی کند.»
ایران بار‌ها اعلام کرده که اگر امریکا واقعاً دنبال بازگشت به برجام است باید همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و با این اقدام حسن نیت خود را نشان دهد. این درحالی است که مقامات کاخ سفید می‌گویند که حتی با بازگشت واشنگتن به برجام، بخشی از تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند و قرار نیست همه تحریم‌های اعمال شده لغو شوند. مقامات امریکایی در ماه‌های اخیر ادعا کرده‌اند که ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و این مسئله در مسیر مذاکرات هسته‌ای خلل ایجاد می‌کند. امریکا مدعی است که ایران باید به تعهداتش ذیل برجام عمل کرده و همزمان با واشنگتن به توافق ۲۰۱۵ بازگردد، اما مقامات تهران معتقدند این امریکا بوده که از برجام خارج شده، پس باید اولین طرفی باشد که به برجام برمی‌گردد و متعاقب آن ایران پس از راستی‌آزمایی، به تعهداتش در برجام عمل خواهد کرد.
امریکا اخیراً اعلام کرده که حاضر است تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو کند و کماکان از بازگشت خود به توافق هسته‌ای خبر می‌دهد. در همین راستا، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دیروز با ارسال پیامی برای مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر ادعای تمایل واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «از تمام کشور‌ها می‌خواهم که پروتکل الحاقی را به عنوان استاندارد جهانی در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بپذیرند. ایالات متحده همچنان به دنبال بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ایران و خلع کامل سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است.»
ادعای بازگشت بایدن به برجام در حالی است که با گذشت ۹ ماه از ورود او به کاخ سفید همچنان به سیاست فشار حداکثری ادامه می‌دهد. به‌رغم برگزاری شش دور مذاکرات هسته‌ای در وین تا اوایل تیرماه ۱۴۰۰ در وین، اختلافات کلیدی بین تهران و واشنگتن کماکان باقی مانده است و همین مسئله بر رسیدن به توافق سایه افکنده است. با این وجود، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیراً اعلام کرده که ایران با تیم جدید به میز مذاکرات بر می‌گردد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی هم روز دو شنبه در پیامی در توئیتر به تغییرات در تیم مذاکره‌کننده ایران برای مذاکرات برجام واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اولیانوف در پیام توئیتری نوشت: «تغییرات خاص در تیم مذاکره‌کننده پس از تشکیل دولت جدید در ایران طبیعی است. مهم‌ترین نکته برای موفقیت گفتگو‌های وین این است که از تداوم روند اطمینان حاصل شود». اولیانوف اضافه کرد: «مذاکرات باید نه از ابتدا، بلکه از نقطه‌ای که تا ۲۰ ژوئن به آن رسیده است، از سر گرفته شود.»
تکرار ادعا‌های سعودی
با زمزمه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، شیخ‌نشین‌های خلیج فارس در تکاپوی متقاعد کردن غرب برای افزایش فشار‌ها به تهران هستند. عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دو شنبه در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تکرار ادعا‌های گذشته دولت خود علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و با ادعای اینکه دولت سعودی به دنبال منطقه عاری از سلاح هسته‌ای است، ایران را به عدم التزام به قوانین بین‌المللی در این خصوص متهم کرد. به گزارش شبکه العربیه، بن‌سلمان تأکید کرد: «ایران در قبال برنامه هسته‌ای خود شفافیت ندارد و به قوانین و تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و این موضوع عربستان سعودی را نگران می‌کند.» عبدالعزیز بن‌سلمان افزود: «از آژانس اتمی می‌خواهیم بر اجرای قوانین مربوط به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید بیشتری کند و عربستان سعودی خواستار التزام همه کشور‌ها به معاهده عدم اشاعه است.» عربستان و دیگر رژیم‌های عربی همواره توافق هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود عنوان کرده‌اند و از غرب خواسته‌اند با تشدید تحریم‌ها، ایران را به تعلیق کامل برنامه هسته‌ای وادار کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار