کد خبر: 1062791
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
«گوردون براون» از بایدن خواست در اجلاس مجازی که قرار است به میزبانی وی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود، بر موضوع انتقال ۱۰۰ میلیون دُز واکسن انبار شده کرونا در کشورهای مرفه به کشورهای فقیرتر تمرکز کند.

«گوردون براون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس گفت اجلاسی که قرار است این هفته به میزبانی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص همه‌گیری کرونا برگزار شود، باید طرحی را برای انتقال ۱۰۰ میلیون دُز واکسن انبار شده کرونا به کشورهای فقیرتر پیش از منقضی شدن تاریخ مصرف آن‌ها ارائه دهد.

به نوشته رویترز، بایدن روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک نشست مجازی درباره کرونا تشکیل می‌دهد که هدف آن افزایش واکسیناسیون در سراسر جهان با انگیزه پایان دادن به همه‌گیری تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

براون گفت که برای بایدن و همکارانش در گروه هفت تحقیقات انجام شده توسط «ایرفینیتی» یک شرکت اطلاعات و تحلیل علمی را ارسال کرده که نشان می‌دهد ۱۰۰ میلیون واکسن کووید ذخیره شده در کشورهای ثروتمند در نیمکره شمالی تا ماه دسامبر بدون استفاده منقضی می‌شود.

طبق این گزارش، از پنج میلیارد و هفتصد میلیون دز واکسن کرونای ثبت شده در سراسر جهان، تنها دو درصد در آفریقا بوده است.

وی که قبل از سمت نخست‌وزیری بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، وزیر دارایی انگلیس به مدت یک دهه بود، در بیانیه‌ای گفت: ما به برنامه‌ای برای توزیع سریع واکسن‌ها نیاز داریم. اگر این اجلاس فرصت اقدام برای انتقال فوری دُزها به کشورهای فقیرتر را از دست بدهد، یک تراژدی سیاسی عمیق و جمعی خواهد بود.

داده‌های شرکت مذکور پیش‌بینی می‌کند که بدون سرعت بخشیدن به توزیع واکسن، تا تابستان آینده ۱۰۰ میلیون ابتلای بیشتر به کرونا و یک میلیون مرگ دیگر به دلیل کمبود دستگاه تنفس و اکسیژن رخ خواهد داد.

این مقام سابق انگلیسی افزود: غیرقابل تصور و خلاف وجدان است که ۱۰۰ میلیون واکسن باید از ذخایر کشورهای ثروتمند دور انداخته شود در حالی که جمعیت فقیرترین کشورهای جهان هزینه پسماندهای واکسن ما را با از دست دادن جان خود پرداخت خواهند کرد.

براون از سران کشورهای انبارکننده واکسن خواست برای رسیدن سریع‌تر واکسن‌ها به کشورهای فقیرتر در خصوص موضوعاتی مانند این که آیا باید قراردادهای تحویل عوض شود، چگونه موانع قانونی صادرات واکسن برطرف شود و چه کسی هزینه استفاده از واکسن‌های انبار شده را متقبل شود، تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: هیچ کس هیچ جا در امنیت نیست مگر اینکه همه افراد در همه جا امن باشند. در همه جا به نفع همه است که بایدن و سران همکارش در گروه هفت برای ریشه‌کن کردن کرونا در هر گوشه از جهان ما تلاش کنند.

نخست‌وزیر اسبق انگلیس که به عنوان سفیر سازمان جهانی بهداشت در امور تامین مالی بهداشت جهانی منصوب شده، پیش از این هم اقدام کشورهای غربی در انبار کردن صدها میلیون دُز واکسن کرونا را در شرایطی که کشورهای فقیر در تقلا برای دستیابی به واکسن هستند، لکه ننگی بر وجدان غرب توصیف کرده بود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار