کد خبر: 1062696
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
صنعت لوازم خانگی نباید چوب تنبلی خودروسازان را بخورد
اگر قرار باشد از صنایع و تولید داخل حمایت نکنیم، تاریخ اقتصاد به مرحله‌ای رسیده است که برخی برند‌های خارجی از منظر قیمت و کیفیت اصلاً مجالی برای عرض اندام تولید ملی نه در ایران بلکه در هیچ یک از کشور‌ها نخواهند داد، بدین ترتیب با پذیرش اصل و لزوم حمایت از تولید داخل، باید بر سر حمایت صحیحی که به تقویت کمی و کیفی کالاهایی، چون لوازم خانگی منتج می‌شود، دقت کنیم.
ملیحه مرادی

اگر قرار باشد از صنایع و تولید داخل حمایت نکنیم، تاریخ اقتصاد به مرحله‌ای رسیده است که برخی برند‌های خارجی از منظر قیمت و کیفیت اصلاً مجالی برای عرض اندام تولید ملی نه در ایران بلکه در هیچ یک از کشور‌ها نخواهند داد، بدین ترتیب با پذیرش اصل و لزوم حمایت از تولید داخل، باید بر سر حمایت صحیحی که به تقویت کمی و کیفی کالاهایی، چون لوازم خانگی منتج می‌شود، دقت کنیم.
وقتی صحبت از حمایت از تولیدکنندگان داخلی به میان می‌آید، اغلب می‌گویند این همه حمایت از صنعت خودروسازی به کجا رسید که امروز بخواهیم از صنعت لوازم خانگی حمایت کنیم، شاید این دسته از منتقدان حق داشته باشد، زیرا امروز به گفته وزیر صمت «زیان انباشته خودروسازان به ۸۰‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است»، این در حالی است که خودروساز توانایی افزایش تیراژ تولید، کیفیت و کنترل قیمت محصول و همچنین نرخ خودرو در بازار را ندارد، همچنین مسائل مدیریتی و مالی و ساختاری نیز در رأس انتقاد‌ها به خودروسازان داخلی قرار دارد، اما به رغم همه این موارد برخلاف بسیاری از کشور‌های منطقه که تنها مصرف‌کننده خودرو‌های خارجی هستند، ایران دارای زیرساخت تولید قطعه و خودرو است.
در واقع با همه انتقاد‌ها ایران امروز صنعتی دارد که اگر سایه تحریم و سوءمدیریت‌های اقتصادی از سرش برداشته شود، می‌تواند در صف تولید‌کنندگان خودرو در جهان قرار بگیرد، اما سایر کشور‌ها که فقط مصرف‌کنندگان خودرو هستند، اصلاً چنین زیرساختاری را در اختیار ندارند، از این رو با پذیرش این موضوع که شاید از خودروسازان در طول سال‌های گذشته به بدترین شکل حمایت شده باشد و این حمایت به تنبلی و انحصار و تشدید مشکلات مالی، مدیریتی و تولیدی خودروساز و نارضایتی مصرف‌کننده منتج شده است، امروز نمی‌توانیم فرصت رشد صنعت لوازم خانگی را از تولید‌کنندگان داخلی سلب کنیم.
صنعت لوازم خانگی طی سال‌های گذشته نشان داده که به رغم تحریم و شیوع کرونا توانسته است تولید خود را افزایش دهد.
آمار منتشر شده از سوی وزارت (صمت) نشان می‌دهد در سه ماهه اول امسال تولید انواع لوازم خانگی با رشد ۴/۲۹ درصدی نسبت به فصل اول سال گذشته به بیش از یک‌میلیون و ۴۸‌هزار دستگاه رسیده است، از این رو جا دارد به این صنعت فرصت رشد و توسعه داده شود، اما با توجه به اینکه نتیجه حمایت‌های بی‌دریغ از خودروسازان آنطور که انتظار می‌رفت، نشده است، حتماً باید در رابطه با چگونگی حمایت از صنعت لوازم خانگی دقت فراوان شود، زیرا هدف این است که تولیدی در کلاس جهانی انجام گیرد تا علاوه بر بازار داخلی، محصولات به بازار‌های منطقه و فراتر نیز صادر شود.
با توجه به هدف فوق باید حمایت از صنعت لوازم خانگی به شکل پلکانی باشد و در یک نقطه نیز به شرط اینکه تولید توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشت، سایر حمایت‌ها انجام گیرد، البته باید توجه داشت که حمایت برای تولید محصول لوازم خانگی برای عرضه در بازار داخلی نیز باید مرحله به مرحله باشد تا در تله‌ای مشابه حمایت از خودروسازان نیفتیم، زیرا امروز خودروساز می‌بیند حدود ۹۵ درصد بازار داخلی را در انحصار دارد و رقیبی پیش روی خود نمی‌بیند تا احساس نگرانی و به خطر افتادن منافع کند.
با توجه به اینکه در سال‌های تحریم و شیوع کرونا تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی تلاش خود را کرده‌اند، جا دارد حمایت حساب شده نتیجه‌محور و پلکانی با هدف تولید محصول کیفی از این صنعت صورت بگیرد تا شاهد خودکفایی در محصولات لوازم خانگی و صادرات و ارزآوری این صنعت باشیم، اما همواره باید توجه داشت که رقابت رمز تولید کیفی و کمی است و اگر انحصار بخواهد جایگزین آن شود، همان روز نقطه توقف در مسیر توسعه می‌باشد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید، مواد اولیه موردنیاز تولید داخل باید بر اساس ریال محاسبه شود تا زمینه کاهش قیمت کالا‌ها فراهم شود.
سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت درباره گرانی لوازم خانگی گفت: یکی از وظایف تیم اقتصادی دولت سیزدهم توجه به مسائل اقتصادی از یک منظر است. در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی مانند فولاد، پتروشیمی و... بر اساس نرخ جهانی محاسبه می‌شود و با رشد نرخ ارز تولیدکنندگان ناچارند برای خرید این مواد هزینه بیشتری کنند.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: در مقابل هر چند با رشد نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید گران می‌شود، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که دستمزد کارگر، بهای زمین مورد نیاز برای ساخت واحد‌های تولیدی و هزینه انرژی مانند آب، برق و گاز ریالی است.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت متناسب‌سازی تمامی موضوعات اضافه کرد: مواد اولیه مورد نیاز تولید داخل باید بر اساس ریال محاسبه شود، زیرا این امر موجب کاهش قیمت کالا‌ها خواهد شد و تولیدکنندگان با رشد نرخ ارز بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات خود با وجود استفاده از انرژی ریالی ندارند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید زمینه تحقق این مهم را فراهم کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم نظارت دقیق بر بازار و اتصال سامانه‌ها به یکدیگر را از راهکار‌های کاهش قیمت کالا‌ها دانست و توضیح داد: با تحقق این امر هزینه تولید کم شده و از گرانفروشی و احتکار جلوگیری می‌شود، از سوی دیگر کیفیت کالا‌ها نیز ارتقا خواهد یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار