کد خبر: 1062646
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران اهمیتی ندارد زیرا آنها از نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ناراحت هستند گفت: عربستان، امارات و بحرین سیگنال مذاکره با تهران ارسال کرده‌اند اما بیانیه ضد ایرانی هم صادر می‌کنند.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره گستاخی اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه اخیرشان و مداخله در امور داخلی کشورمان اظهار داشت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس تابعی از سیاست‌های آمریکا هستند و اخیراً هم ایالات متحده به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند خیلی درباره رژیم‌های مرتجع حوزه خلیج‌فارس حساب باز کند.

وی افزود: خروج سیستم‌های موشکی پاتریوت از عربستان نشان می‌دهد که تیم جوبایدن نسبت به سیاست‌های عربستان سعودی و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند امارات و بحرین خوشبین نیستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اخیراً برخی سازمان‌های حقوق بشری نسبت به سیاست‌های حقوق بشری عربستان، امارات و بحرین انتقاداتی داشتند که این موضوع نشان می‌دهد حجم مداخله کم کشورهای حوزه خلیج‌فارس در مسائل سیاسی موجب شده است نقش آنان در امورات این منطقه کمرنگ‌تر شود.

وی گفت: بیانیه‌هایی نظیر بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس به هیچ وجه ارزشمند نبوده و همگی آنها در چارچوب جریان‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران است ضمن اینکه سیاست‌های فریبکارانه و دغل‌کاری عربستان، امارات و بحرین نسبت به جمهوری اسلامی کاملا مشخص است. این در حالی است که ایران کشوری کاملا تأثیرگذار و با نفوذ در منطقه محسوب می‌شود.

هانی‌زاده گفت:‌کشورهای کوچک،‌کم حجم و کم ظرفیتی مانند عربستان، امارات و بحرین به هیچ وجه نمی‌توانند نفوذ ایران در منطقه را کاهش داده و خللی در اقدامات ما به وجود آورند زیرا این کشورها تأمین‌کننده 80 درصد بودجه اعتباری عرب محسوب می‌شوند و در شکل‌گیری سیاست‌های اتحادیه عرب نقش بالایی دارند.

وی گفت: متأسفانه هم اکنون اتحادیه عرب به یک نهاد بی‌خاصیت و فلج تبدیل شده و بیانیه‌هایی نظیر بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس نمی‌تواند علیه جمهوری اسلامی باشد ضمن اینکه ما شاهد آن هستیم که با وجود آنکه این کشورها بیانیه گستاخانه علیه جمهوری اسلامی صادر می‌کنند اما در پشت برده سیگنال‌هایی مبنی بر همکاری و مذاکره با تهران ارسال می‌کنند.

وی گفت: کشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین از این که ایالات متحده و برخی کشورهای غربی بهایی به این کشورها نداده و از همین موضوع ناراحت هستند به همین دلیل این کشورهای کوچک و بی‌اهمیت تلاش می‌کنند با اقداماتی نظیر بیانیه‌های خاص برای خود اسم و رسمی به پا کنند در حالی که برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی التماس می‌کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار