کد خبر: 1062584
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه هدف‌گذاری شد
یک روز پس از پذیرش عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و تاجیکستان، بر هدف‌گذاری تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری بین دو کشور تأکید شد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: یک روز پس از پذیرش عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و تاجیکستان، بر هدف‌گذاری تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری بین دو کشور تأکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر رئیسی که به منظور شرکت در نشست سران سازمان شانگ‌های به تاجیکستان سفر کرده است، صبح دیروز برای دیداری رسمی و دوجانبه، در کاخ ملت تاجیکستان از سوی همتای تاجیک خود مورد استقبال قرار گرفت.
پس از دیدار دوجانبه رؤسای جمهور دو کشور، دکتر رئیسی در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و تاجیکستان شرکت کرد و خطاب به همتای تاجیک خود با بیان اینکه روابط دو ملت متکی به دین، فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک چند هزار ساله، ریشه دار و عمیقاً دوستانه است، گفت: امیدوارم سفر به تاجیکستان که اولین سفر خارجی بنده به عنوان رئیس‌جمهور ایران است، نقطه عطف و فصل نوین همکاری‌های همه‌جانبه تهران و دو شنبه باشد.
دکتر رئیسی با استقبال از پیشنهاد رئیس‌جمهور تاجیکستان برای افزایش حجم تجارت و انتقال دستاورد‌های فنی و مهندسی بخش خصوصی ایران افزود: با نظر جنابعالی موافق هستم که کارگروهی برای بررسی توافقات گذشته دو کشور تشکیل شود تا دلایل عدم اجرا یا اجرای کند برخی از این تواقفات شناسایی و موانع و مشکلات پیش روی آن‌ها رفع شود.
گسترش روابط با همسایگان سیاست دولت ایران
رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش روابط با کشور‌های منطقه و همسایه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید است، تصریح کرد: ایران ظرفیت‌ها و امکانات خود در زمینه حمل و نقل و دسترسی به آب‌های آزاد را در راستای توسعه همکاری‌ها و روابط با کشور‌های دوست و همسایه به کار می‌گیرد و فعال‌تر شدن این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مؤثری در تعمیق دوستی و تقویت تعاملات ایران با کشور‌های منطقه داشته باشد.
امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست با اشاره به ۱۶۰ سند همکاری بین دو کشور در سال‌های گذشته اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۵۷ میلیون دلار کاهش یافت، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و با استمرار و افزایش تماس‌ها، دیدار‌ها و مذاکرات مقامات ایران و تاجیکستان می‌توان تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری را هدف‌گذاری کرد. وی اظهار امیدواری کرد نقشه راه گسترش روابط دو کشور هر چه سریع‌تر نهایی شده و تا با تشکیل شورای سرمایه‌گذاری و نهاد‌های تخصصی مشترک، اجرای اهداف این نقشه راه با سرعت بیشتر دنبال شود. امامعلی رحمان با اشاره به موقعیت ممتاز و ظرفیت‌های بندر چابهار و نیز بندرعباس گفت: تاجیکستان به طور جدی علاقه‌مند به استفاده از بندر چابهار و بندرعباس از طریق خطوط ریلی و جاده‌ای است. رئیس‌جمهور تاجیکستان خواهان برقراری پرواز مستقیم منظم بین دو کشور، مشارکت ایران در اکتشاف نفت و گاز در تاجیکستان، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی و توسعه گردشگری بین دو کشور شد. امامعلی رحمان همچنین با بیان اینکه درباره رخداد‌های افغانستان با جمهوری اسلامی اشتراک نظر داریم، گفت: حکومت آینده افغانستان باید با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها بوده و از حقوق آحاد ملت افغانستان صیانت کند و سازمان ملل بر این روند نظارت مؤثر داشته باشد. هیچ کشور خارجی نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کند.
در پایان دیدار و گفتگو‌های آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و مقامات همراه با رئیس‌جمهور و مقامات تاجیکستانی، طرفین شش یادداشت تفاهم همکاری، یک توافق نامه و یک پروتکل فنی همکاری‌های گمرکی به امضا رساندند.
رئیس‌جمهور پس از دیدار دوجانبه با امامعلی رحمان، مذاکرات مشترک هیئت‌های عالیرتبه دو کشور و همچنین امضای اسناد همکاری‌های دو جانبه، در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود با تأکید بر اینکه دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری برخوردارند، بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد.
بیگانگان برای منطقه امنیت نمی‌آورند
رئیس‌جمهور به همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و تاجیکستان اشاره کرد و با بیان اینکه نظرات دو کشور درمورد افغانستان نزدیک است، گفت: هر دو کشور اعتقاد داریم که دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلا‌های بسیاری بر این کشور شده و باید دست بیگانگان را از افغانستان قطع کرد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه بیگانگان به هیچ عنوان نتوانستند برای افغانستان امنیت بیافرینند و امنیت‌ساز نبودند، گفت: بیکانگان نتوانستند برای ملت افغانستان مشکلی را حل کنند و ادامه حضور و نقش آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مسئله افغانستان باید توسط مردم این کشور و با همکاری کشور‌های همسایه و کشور‌هایی که در منطقه نسبت به افغانستان علقه‌ای دارند حل شود و همکاری ما با تاجیکستان و کشور‌های همسایه افغانستان می‌تواند زمینه را برای اینکه افغانستانی‌ها سرنوشت خود را رقم بزنند، فراهم کند.
داعش را در کنار مرزهای‌مان تحمل نمی‌کنیم
آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر اینکه حضور تروریست‌ها در افغانستان نه فقط برای افغانستان بلکه برای منطقه خطرناک است، گفت: امریکایی‌ها با تشکیل داعش و شرارتی که در منطقه سوریه و عراق انجام دادند، امروز به سمت استقرار این تروریست‌ها در افغانستان رفته‌اند.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید زمینه حضور هرگونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد، تصریح کرد: با حضور هرگونه جریانی که بستر برای رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد، مخالفیم و باید با آن قاطعانه برخورد شود. به هیچ وجه نمی‌پذیریم در کنار مرز ما جریان تروریستی و داعشی بخواهد خانه کند و به کشور ما، منطقه و افغانستان ضربه بزند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه همواره تلاش ما این بوده است که مردم افغانستان، خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، تأکید کرد: راه‌حل مسئله افغانستان با یک کشور و یک قوم و یک گروه نیست، راه‌حل، تشکیل دولتی فراگیر و دولتی است که بتواند همه اقوام را در بر بگیرد.
رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری مشترک از ایران به عنوان کشور دوست و همزمان تاجیکستان نام برد و با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و تاجیکستان، بر توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط تأکید کرد. امامعلی رحمان، افزود: اسناد همکاری امضا شده در این سفر موجب توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهد شد و امیدوارم دیدار‌ها و مذاکرات مقام‌های دو کشور و افزایش همکاری‌ها در آینده تداوم داشته باشد. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در آخرین مرحله از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان، به به شهر کولاب سفر کرده با حضور در مجموعه فرهنگی میرسیدعلی همدانی، مرقد وی را زیارت کرد.
عضویت دائم ایران در شانگ‌های یک موفقیت دیپلماتیک
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر دیروز در بازگشت از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان در تشریح دستاورد‌های این سفر، اظهار داشت: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های که در اجلاس تاجیکستان انجام شد، یک موفقیت دیپلماتیک بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر به تاجیکستان ابعاد مختلفی داشت، گفت: یکی از ابعاد این سفر اجرایی کردن سیاست خارجی دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی بود که شاهد فصل نوینی از روابط با کشور تاجیکستان خواهیم بود. حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی سازمان شانگ‌های یک ارتباط اقتصادی قوی را برای مردم کشورمان رقم می‌زند که به معنای اتصال ایران به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا و منابع پایدار ناشی از آن است. رئیسی با تأکید بر اینکه وزارت امورخارجه و دیگر وزارتخانه‌های مسئول باید بستر‌های لازم برای استفاده از این فرصت جدید را هر چه سریع‌تر فراهم کنند، اظهار داشت: اتصال به منابع زیربنایی اقتصادی آسیایی فرصتی ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا صمصامی
|
United States
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
0
0
چقدر غاط املایی دارید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار