کد خبر: 1062583
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

یک اعتراف تکان‌دهنده دیگر از طرف نظامیان امریکایی؛ اعتراف به کشتار غیرنظامیان افغان که ظاهراً قرار است با یک عذرخواهی فرمالیته پرونده‌اش بسته شود. فرمانده فرماندهی سنتکام اعتراف کرد در حمله پهپادی روز هفتم شهریور امریکا به کابل که ادعا شده بود چند عضو داعش کشته شده‌اند، ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک کشته شده‌اند. وزیر دفاع امریکا در بیانیه‌ای ضمن اذعان به کشتار ۱۰ غیرنظامی، به یک عذرخواهی بسنده کرد.
به گزارش فارس به نقل از شبکه سی‌بی‌اس، تحقیقات فرماندهی مرکزی امریکا نشان می‌دهد که در حمله پهپاد‌های امریکایی به کابل در ۲۹ آگوست (۷ شهریور ۱۴۰۰) که امریکا آن را برای هدف قرار دادن داعش انجام داد، نه اعضای داعش بلکه یکی از کارمندان امداد و ۹ نفر از اعضای یک خانواده کشته شده‌اند. ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا دیروز ضمن تأیید این مسئله گفت که در حمله پهپاد‌های امریکایی هیچ‌کدام از جنگجویان «داعش خراسان» کشته نشده‌اند بلکه ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک که در تویوتا بوده‌اند، کشته شده‌اند. این اعتراف، «لوید آستین» وزیر امریکا را مجبور کرد در بیانیه‌ای بابت حمله پهپادی امریکا عذرخواهی کند. او اذعان کرد که تحقیقات درباره این حادثه به این نتیجه رسید که این حمله منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از جمله هفت کودک شد. او با اشاره به کشته شدن «امال احمدی»، کارمند امداد، گفت: «ما اکنون می‌دانیم که هیچ ارتباطی بین آقای احمدی و «داعش خراسان» وجود نداشت و می‌دانیم که فعالیت‌های وی در آن روز کاملاً بی‌ضرر بوده و به هیچ‌وجه با تهدید قریب‌الوقوعی که تصور می‌کردیم با آن مواجهیم، مرتبط نبود، آقای احمدی هم یک قربانی بی‌گناه مانند کسانی بود که به شکل غم‌انگیزی کشته شدند.» وزیر دفاع امریکا گفت: «ما عذرخواهی و تلاش می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم. به همین منظور، دستور داده‌ام تحقیقاتی که به تازگی توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده تکمیل شد به طور کامل بررسی شود.» به ادعای این مقام امریکایی، این حمله برای جلوگیری از آنچه که تصور می‌شد تهدید قریب‌الوقوع علیه فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی بود، انجام شد.
یک مقام نظامی می‌گوید که قرار نیست هیچ اقدام تنبیهی صورت بگیرد، چون ارتش امریکا بر اساس اطلاعات امنیتی این حمله را انجام داده است. یکی از سخنگویان پنتاگون نیز به شبکه خبری الجزیره گفت که فرماندهی مرکزی امریکا به کشتار غیرنظامیان افغان در حمله پهپاد‌ها به کابل اعتراف خواهد کرد. سازمان «عفو بین الملل» به اذعان مقام‌های امریکا اشاره کرده و گفته که اعتراف امریکا به کشتار غیرنظامیان گام مهمی در مسیر بازخواست عاملان عملیات‌های قتل در کابل محسوب می‌شود. در بیانیه عفو بین‌الملل همچنین آمده است: «با این حال، ما معتقدیم همچنان اقدامات بیشتری باید صورت پذیرد. خانواده‌های قربانیان باید غرامت کامل دریافت کنند. ما همچنین بر این باوریم که امریکا یی‌ها باید به کشتار غیرنظامیان در دیگر کشور‌ها نیز اذعان کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار