کد خبر: 1062520
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تزریق واکسن اورژانسی است و به محض اعلام شرایط سنی، افراد اقدام به تزریق واکسن کنند و منتظر واکسن خاصی نباشند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: داوود یادگاری‌نیا، با بیان این مطلب که ایران سال‌ها در تولید واکسن‌های مختلف موفق بوده است، افزود: واکسن‌هایی مانند سرخک و فلج اطفال ایمنی بلند مدت تا پایان عمر می‌دهد، اما واکسن کرونا طول دوره محدود دارد و ممکن است سال به سال تمدید شود.

وی تصریح کرد: یکی از موفق‌ترین طرح‌ها در جلوگیری از کرونا واکسیناسیون است.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: با جهشی که در واکسیناسیون در کشور اتفاق افتاده، می‌توانیم بیش از ۸۰ درصد جامعه را ایمن کنیم.

وی ادامه داد: روند کاهشی ابتلاء به کرونا و افزایشی واکسیناسیون نوید می‌دهد که موج بعدی در کشور اتفاق نیافتد.

یادگاری‌نیا در خصوص مناسب‌ترین زمان برای تزریق واکسن گفت: تزریق واکسن اورژانسی است و توصیه می‌کنیم به محض اعلام شرایط سنی، افراد اقدام به تزریق واکسن کنند و منتظر واکسن خاصی نباشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که فرد دچار کرونا باشد واکسن نزند، اما گروه‌های خاص مانند افراد دیابتی حتماً واکسن بزنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: نداشتن عوارض جانبی به معنای بی اثر بودن واکسن نیست و واکنش‌های تزریق، فرد به فرد فرق می‌کند.

وی ادامه داد: اگر عوارض بیش از ۴۸ ساعت ادامه یابد و علائم دیگری مانند سرفه و خلط گلو بروز کرد ممکن است ناشی از کرونا باشد که فرد به طور همزمان با تزریق واکسن مبتلا شده باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: قبل از واکسن نیاز به استفاده از استامینوفن و دارو‌های ضد انعقاد خون نیست و بعد از تزریق در صورت بروز عوارض از استامینوفن استفاده شود.

یادگاری‌نیا گفت: بیماران خاص و نادر مانند پیوند عضوی‌ها منعی برای تزریق واکسن ندارند، اما قبل از واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنند.

وی افزود: کارایی یک واکسن در مراکز تحقیقاتی بررسی می‌شود و لازم نیست هر فردی که واکسن زد آنتی بادی خود را چک کند.

یادگاری نیا ادامه داد: واکسن از ابتلای صد در صدی جلوگیری نمی‌کند و تجربه نشان داده که مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

وی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد یک دوز واکسن می‌تواند ۳۶ درصد ایمنی ایجاد کند و با تزریق دوز دوم، تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: اگر فرد دارای تب و در اوج کرونا باشد و یا سابقه آلرژی شدید به همان نوع واکسن (دوز اول واکسن کرونا) داشته باشد، واکسن نزند.

یادگاری‌نیا اضافه کرد: ۲ واکسن آنفلوانزا و کرونا را می‌توان همزمان زد، اما بهتر است ۱۴ روز بین تزریق ۲ واکسن فاصله باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار