کد خبر: 1062517
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
معاون تحقیقات و فناوری موسسه واکسن و سرم سازی رازی ویژگی‌های واکسن رازی را تشریح کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، اظهار داشت: واکسن رازی اولین واکسن تزریقی_استنشاقی در جهان است، این واکسن دارای دوز سوم استنشاقی است که برای ایمن سازی بینی و سینوس‌ها بکار می‌رود. ویروس کرونا در بینی افرادی که دوز سوم این واکسن را دریافت کرده اند امکان زنده ماندن ندارد. یعنی امکان ناقل شدن در افراد واکسینه از بین می‌رود.

وی ادامه داد: رازی کووپارس برخلاف واکسن‌های کشته، بصورت همزمان ایمنی آنتی‌بادی خونی و ایمنی سلولی را فعال می‌کند که به این ترتیب سیستم ایمنی بدن سلول‌های آلوده در حال تکثیر ویروس را شناسایی و حذف می‌کند.

مهرآبادی افزود: رازی کووپارس تنها حاوی ۱۰ میکروگرم پروتئین اسپایک ویروس (S) است. در حالی که این مقدار در سایر واکسن‌ها بین ۸۰ تا ۱۴۰ میکرو گرم می‌باشد. به این ترتیب بدلیل آنتی‌ژن خالص و حجم کم آن، کم عارضه‌ترین و کم خطر‌ترین واکسن موجود در ایران محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: به دلیل خالص بودن آنتی ژن نوترکیب، این واکسن عاری از DNA، RNA و آنتی‌ژن N ویروس بوده و خطر عوارضی مثل التهاب ریوی در این واکسن وجود ندارد.

وی ادامه داد: ادجوانت همراه این واکسن، در مراحل کارآزمایی بی ضرری و قدرت اثر خود را ثابت کرده و باعث کاهش میزان آنتی‌ژن مورد استفاده در واکسن و افزایش ایمنی زایی آن شده است.

مهرآبادی گفت: واکسن رازی کووپارس تنها واکسن ساخت ایران است که می‌تواند با اطمینان خاطر به عنوان دز دوم و سوم هر واکسن دیگری بکار برده شود و بر ایمنی زایی آن‌ها بیفزاید.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: بدلیل آنتی‌ژن بسیار کم و ایمنی زایی بسیار مناسب این واکسن برای گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال، افراد مسن، مادران شیرده و دیگر گروه‌های حساس مناسب است.

به گفته وی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال ۱۳۰۳ تا کنون تولید واکسن‌های رازی مانند فلج اطفال، سرخک، سرخچه، اوریون، دیفتری و کزاز را نیز در کارنامه دارد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار