کد خبر: 1062464
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
شکست محاصره امریکا با ورود تانکر‌ها به لبنان
یک ماه پس از وعده صادق دبیرکل حزب‌الله، اولین محموله سوخت ایران روز پنج شنبه در میان استقبال پرشور لبنانی‌ها وارد این کشور شد؛ اقدامی که علاوه بر شکست تحریمی امریکا و ایجاد بازدارندگی جدید به نفع محور مقاومت، حزب‌الله را به عنوان تنها ناجی ملت لبنان قلمداد کرد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: یک ماه پس از وعده صادق دبیرکل حزب‌الله، اولین محموله سوخت ایران روز پنج شنبه در میان استقبال پرشور لبنانی‌ها وارد این کشور شد؛ اقدامی که علاوه بر شکست تحریمی امریکا و ایجاد بازدارندگی جدید به نفع محور مقاومت، حزب‌الله را به عنوان تنها ناجی ملت لبنان قلمداد کرد.

در شرایطی که امریکا و عمال منطقه‌ای آن تلاش می‌کردند با فشار‌های اقتصادی، لبنان را به ورطه نابودی بکشانند، حزب‌الله با ابتکار منطقه‌ای و همکاری ایران، این توطئه‌ها را خنثی کرد. رسانه‌های لبنانی روز پنج شنبه از ورود کاروان نخست شامل ۲۰ تانکر حامل سوخت ایران به این کشور خبر دادند. پس از ورود کاروان نخست، سه کاروان دیگر با تانکر‌های مازوت ایران وارد خاک لبنان شد. یورونیوز گزارش کرد «نخستین کاروان تانکر‌های حامل نفت ایران روز پنج شنبه با اسکورت اعضای حزب‌الله و در میان استفبال هواداران این گروه از سوریه وارد لبنان شد. ورود نفت ایرانی با اسکورت حزب‌الله و در میان شادی هواداران آن در منطقه العین بعلبک، یک پیروزی جدی برای جریان تحت رهبری سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به شمار می‌رود.» باتوجه به اینکه دولت لبنان تحت فشار‌های خارجی نمی‌توانست بحران سوخت این کشور را حل کند حزب‌الله با خرید سوخت از ایران، توانست ناجی ملت لبنان شود. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد استقبال پرشوری از تانکر‌های سوخت انجام شده است و لبنانی‌ها قدردانی خود را از ایران و حزب‌الله اعلام می‌کنند. حزب‌الله که تا به امروز ناجی امنیت مرز‌های لبنان در مقابل اشغالگران صهیونیستی بود، اینک ناجی اقتصادی لبنانی‌ها برای رفع تحریم سوخت هم شده است. اقبال مردمی به حزب‌الله، باعث می‌شود غرب و متحدانش به راحتی نتوانند این جنبش را از ساختار سیاسی لبنان کنار بزنند. سیدحسن نصرالله پیش‌تر گفته بود که ورود سوخت از ایران، نوعی بازدارندگی جدید را در منطقه رقم زده است؛ موضوعی که حتی صهیونیست‌ها هم به آن اذعان دارند. نیر دفوری، تحلیلگر صهیونیست در پایگاه اطلاع رسانی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در فضای مجازی تأکید کرد: «از روز پنج شنبه روند توزیع سوخت ایرانی در تمامی نقاط لبنان آغاز شده است، این توزیع در حالی انجام می‌شود که لبنان شرایط اقتصادی و معیشتی خطرناکی را پشت سر می‌گذارد.» این تحلیلگر صهیونیستی به شکل تلویحی به واهمه و وحشت اسرائیل از اقدام علیه نفتکش ایرانی اشاره کرد و نوشت: «در سایه انتقال نفت به لبنان، اسرائیل تصمیم گرفته است جنگ دریایی خود را علیه ایران به حالت تعلیق در آورد و در خصوص محموله‌های نفتی که به سوریه و از آنجا به لبنان منتقل می‌شود هیچ واکنشی نشان ندهد.» نصرالله پیش‌تر گفته بود که محموله نفتی ایران به سوی این کشور، در حمایت این گروه قرار دارد و به امریکا و اسرائیل هشدار داده بود که این نفتکش‌ها بخشی از خاک لبنان به شمار می‌روند.

شکست تحریمی امریکا
با ورود تانکر‌های سوخت ایران به لبنان، وعده سیدحسن نصرالله تحقق پیدا کرد و محاصره امریکا علیه لبنان با شکست مواجه شد. علی حمیه، وزیر امور عمومی و حمل و نقل لبنان تأکید کرد: «تصمیم واردات سوخت از ایران یک تصمیم مستقل و حاکمیتی و مبتنی بر اهتمام به شهروندان و همه لبنان است.». به گزارش پایگاه خبری النشره، حمیه گفت: «محاصره امریکا علیه لبنان شکسته شده و پشت سر ماست.» حسین الحاج حسن، رئیس فراکسیون نمایندگان بعلبک هرمل در پارلمان لبنان هم گفت که ورود کاروان تانکر‌های حامل مازوت ایران از طریق سوریه به لبنان محاصره زمینی امریکا را در هم شکست.» روزنامه نیویورک‌تایمز هم روز جمعه در یادداشتی نوشت: «حزب‌الله لبنان توانست در رقابت با امریکا پیروز شود.» در این یادداشت آمده است: «حزب‌الله روز پنج شنبه اعلام کرد یک میلیون گالن گازوئیل از طریق مرز‌های سوریه به این کشور وارد کرده است». در این یادداشت آمده است: «در حالی که لبنان از یکی از بد‌ترین فروپاشی‌های اقتصادی تاریخ معاصر رنج می‌برد، حزب‌الله توانسته است در نقش یک منجی ملی ظاهر شده و به میدانی گام بگذارد که دولت لبنان و حامیان غربی‌اش در آن شکست خورده بودند.» نیویورک‌تایمز همچنین نوشت: «حزب‌الله، امریکا را بابت بحران اقتصادی لبنان مقصر می‌داند و این کشور را به محاصره کردن لبنان متهم کرده است. اکنون با ورود تانکر‌های حامل سوخت به لبنان، شعار قهرمانانه «شکست محاصره امریکا» از سوی حزب‌الله، به احتمال زیاد در میان لبنانی‌ها مورد پذیرش واقع خواهد شد.» از سوی دیگر، عبدالباری عطوان، تحلیلگر جهان عرب هم در مطلبی در روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به رسیدن محموله سوختی ایران به لبنان نوشت: «بسیاری از متحدان و حامیان امریکا در رسیدن نفتکش‌هایی که حامل سوخت به بندر «بانیاس» سوریه بودند، با دیده تردید نگریستند و به هدف قرار دادن آن از سوی امریکا و متحدش اسرائیل در پهنه دریا یا در بندر سوری میزبان آن یا حتی هدف قرار دادن تانکر‌هایی که سوخت را به بقاع لبنان می‌رسانند، دل بسته بودند، اما امید آن‌ها به یأس تبدیل شد و همه این دلخوشی آن‌ها بر باد رفت.» عطوان نوشت: «با رسیدن نفت ایران به لبنان سه تحریم به طور همزمان در هم شکست؛ هم تحریم نفتی ایران، هم تحریم بنادر سوریه و هم تحریم ملت لبنان. قانون شوم «سزار» امریکا نفس‌های آخرش را می‌کشد.» احمد المدلل یکی از مقامات ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تأکید کرد: «صحنه ورود کاروان کشتی‌های حامل سوخت ایران به لبنان پیروزی برای همه جبهه مقاومت است.» به گزارش پایگاه خبری المعلومه، نصر الشَمَّری، سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی جنبش نجبای عراق نیز ارسال سوخت از ایران به لبنان را شاهدی بر توان و صدق وعده ایران دانست و آن را دستاوردی تازه برای ملت و مقاومت لبنان ارزیابی کرد.
مثلث امریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تلاش کردند در دو سال گذشته با افزایش فشار‌های اقتصادی به دولت لبنان، به اعتراضات در این کشور دامن زده و حزب‌الله را مقصر وضعیت نابسامان این کشور معرفی کنند، اما با درایت سیدحسن نصرالله، برنامه‌های آن‌ها نقش بر آب شد و ورود تانکر‌های سوخت ایران نیز همچون آب سردی بر پیکر واشنگتن و عمال آن بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار