کد خبر: 1062448
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
با سیل واردات واکسن به کشور، ایران رکورد واکسیناسیون هفتگی کرونا را در جهان شکست. تاکنون رکورد واکسیناسیون هفتگی مربوط به آلمان با ۶ میلیون دوز بود که این هفته در ایران ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شد.
زهرا چیذری

 سرویس جامعه جوان آنلاین: با سیل واردات واکسن به کشور، ایران رکورد واکسیناسیون هفتگی کرونا را در جهان شکست. تاکنون رکورد واکسیناسیون هفتگی مربوط به آلمان با ۶ میلیون دوز بود که این هفته در ایران ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شد. حالا آنطور که وزیر بهداشت می‌گوید باید با انجام واکسیناسیون مردم را به سمت قرنطینه هوشمند هدایت کرد؛ کسی که واکسینه می‌شود دلیلی ندارد قرنطینه شود و مسافرت نرود و هیچ دلیلی برای محدود کردن و ممانعت از مسافرت‌ها نیست. سیل واردات واکسن به کشور نیز همچنان ادامه دارد و رئیس جمعیت هلال احمر از ورود ۷۰میلیون دوز واکسن کرونا طی دو ماه آینده خبر داد.

آخرین آمار‌های کرونایی از کاهش آمار فوتی‌های روزانه حکایت دارد. طبق آمار ۲۴ ساعته کرونا تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۵۳۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۱۳ نفر رسید. در همین زمان، ۳۶۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۶ هزار و ۴۳۶ نفر رسید. تا کنون ۴ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۱۹۵ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۶ هزار و ۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۰ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. با بهبود روند واکسیناسیون، شهر‌های آبی هم به نقشه ایران بازگشت؛ ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

رکوردشکنی واکسیناسیون هفتگی
روند واکسیناسیون کرونا طبق وعده‌های قبلی وزیر بهداشت سرعت گرفته‌است. تاکنون ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دوز رسید. همچنین در هفته‌ای که گذشت ایران رکورد جهانی تزریق هفتگی واکسن در دنیا را جا به جا کرد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه تمام مقامات به این موضوع اذعان دارند که واکسیناسیون برای کنترل کرونا نقش اساسی دارد و همه باید برای این موضوع تلاش کنیم، افزود: «با تلاش‌های دولت سیزدهم و همکاری و همدلی وزرا جهشی در ورود و تولید واکسن ایجاد شده و امروز واکسن به صورت سیل به کشور سرازیر شده‌است.
عین‌اللهی ضمن تأکید بر تسریع در واکسیناسیون ادامه داد: «واکسن به میزان فراوان وجود دارد و تأمین شده و امروز رکورد تزریق واکسن در هفته در دنیا را شکستیم. تاکنون رکورد واکسیناسیون هفتگی مربوط به آلمان با ۶ میلیون دوز بود که این هفته در ایران ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شد و این فاصله زیاد با آلمان تنها با مشارکت مردم محقق شده‌است.»
به گفته عین‌اللهی طبق مطالعات با واکسیناسیون به طور قطع میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا کاهش می‌یابد.

اعمال قرنطینه هوشمند با افزایش پوشش واکسیناسیون
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای ما قابل‌تحمل نیست که مردم را کنترل و کسب و کار آن‌ها را تعطیل کنیم، افزود: «باید با انجام واکسیناسیون مردم را به سمت قرنطینه هوشمند هدایت کنیم و کسی که واکسینه می‌شود دلیلی ندارد قرنطینه شود و مسافرت نرود و هیچ دلیلی برای محدود کردن کردن و ممانعت از مسافرت‌ها نیست.» به گفته وزیر بهداشت، در قرنطینه هوشمند اقتصاد می‌تواند با قدرت پیش رود و کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با فراغ بال به فعالیت‌های خود بپردازند و نیازی دیگر به اعمال محدودیت‌ها نخواهد بود.
عین‌اللهی همچنین به تسریع در بازگشایی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «دانشجویان باید به سرعت واکسینه شوند و دانشگاه‌ها نیز به تدریج بازگشایی شود و شروع کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی باشد.»

واردات ۷۰ میلیون دوز واکسن طی ۲ ماه آینده
روند واردات واکسن هم همچنان ادامه دارد. کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر از ورود سومین محموله سنگین واکسن کرونا تهیه‌شده توسط این جمعیت خبر داد و گفت: «با ورود یک محموله ۵ میلیون دوزی دیگر به ایران، به‌طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۳۵ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد کرده‌است.»
همتی با اعلام اینکه ۵ میلیون تا محقق شدن وعده ۲۰ میلیونی واردات واکسن توسط هلال احمر در شهریورماه مانده‌است، تصریح کرد: «از ۲۰ میلیون دوز واکسنی که قرار بود در شهریور ماه توسط هلال احمر وارد کشور شود تاکنون ۱۵ میلیون دوز از آن تحویل وزارت بهداشت شده و تنها ۵ میلیون دوز دیگر باقی مانده‌است تا وعده ۲۰ میلیونی که برای واردات واکسن کرونا داده بودیم، محقق شود.»
وی با ابراز امیدواری از واردات ۵ میلیون دوز دیگر واکسن کرونا تا یک هفته دیگر اضافه کرد: «پس از اینکه فرآیند وارد کردن ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا توسط هلال احمر در شهریور ماه به پایان برسد، در فواصل زمانی معین ۷۰ میلیون دوز دیگر واکسن طی دو ماه آینده وارد کشور خواهیم کرد.»
به گفته همتی از این ۷۰ میلیون دوز واکسن وارداتی ۱۰ میلیون مخصوص سنین ۱۲ تا ۱۸ سال است تا دانش‌آموزان نیز در مقابل کرونا ایمن شوند. این مقام مسئول با اعلام اینکه تمام اطلاعات برای واردات واکسن‏‌های مناسب برای گروه سنی زیر ۱۸ سال آماده و تحویل سازمان غذا و دارو شده‌است، تصریح کرد: «در صورت تأیید این سازمان و صدور مجوز، با واردات یکی از این دو واکسن سوبرانا ۲ یا سینوفارم در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود.»
در تهران هم بناست از روز سه شنبه و ظرف ۱۰ روز، همه افراد هدف، دوز اول واکسن را دریافت کنند.


برنامه‌ریزی واکسیناسیون ۱۰ روزه افراد بالای ۱۸ سال تهرانی
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با بیان این خبر تأکید کرد: «۱۰ میلیون و ۶۸۲ هزار جمعیت بالای ۱۸ سال در استان داریم و ما از وزارت بهداشت تقاضا داریم که ثبت‌نام از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود. همچنین شرکت‌هایی مثل ایران‌خودرو و سایپا اعلام آمادگی کردند که روزانه ۱۰ هزار واکسن به افرادی غیر از جامعه هدف خودشان واکسن تزریق کنند.»
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونای استان تهران که روز گذشته با حضور استاندار برگزار شد، گفت: «اگر امکانات فراهم شود می‌توانیم ظرف ۱۰ روز واکسیناسیون در استان را به اتمام برسانیم.»
زالی افزود: «اگر بخواهیم کل واکسیناسیون تهران را انجام دهیم به ۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. تا ۲۵ شهریور، ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار واکسن در تهران تزریق شده و ما به ۱۳ میلیون واکسن دیگر برای پوشش کامل دو دوز تهران نیازمندیم، اما واکسیناسیون در این ۱۰ روز، با ۷ میلیون دوز انجام خواهد شد.»
فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران از وزارت بهداشت درخواست کرد که این ۷ میلیون دوز واکسن را در اختیار ستاد قرار دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار