کد خبر: 1062324
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
پس از آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، کره‌جنوبی هم آزمایش موشکی انجام داد
کره‌شمالی دیروز دو موشک بالستیک دیگر را به سمت دریای ژاپن شلیک کرد و متعاقب آن کره‌جنوبی نیز شلیک موشک بالستیک از زیردریایی را با موفقیت آزمایش کرد؛ تحرکاتی که بار دیگر شبه‌جزیره کره را به سمت درگیری سوق داد. امریکا شلیک موشک‌های کره‌شمالی را نشانگر اثر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحاتی این کشور اعلام کرده و روسیه از دو طرف خواسته از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند.

کره‌شمالی دیروز دو موشک بالستیک دیگر را به سمت دریای ژاپن شلیک کرد و متعاقب آن کره‌جنوبی نیز شلیک موشک بالستیک از زیردریایی را با موفقیت آزمایش کرد؛ تحرکاتی که بار دیگر شبه‌جزیره کره را به سمت درگیری سوق داد. امریکا شلیک موشک‌های کره‌شمالی را نشانگر اثر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحاتی این کشور اعلام کرده و روسیه از دو طرف خواسته از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند.

در شرایطی که امریکا ظاهراً خود را آماده گفتگو با کره‌شمالی اعلام کرده است، مقامات پیونگ‌یانگ به این ادعا‌ها وقعی ننهاده و به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی روز چهار شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو موشک بالستیک با نوع نامشخص از مناطق مرکزی کره‌شمالی شلیک شد و مقام‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی و امریکا در حال بررسی جزئیات برای اطلاعات بیشتر هستند.» در این بیانیه آمده است: ارتش کره‌جنوبی در موقعیت آمادگی کامل و در همکاری نزدیک با امریکاست. به گزارش رویترز، گارد ساحلی ژاپن هم تأیید کرد که هر دو موشک در خارج از منطقه منحصراً اقتصادی ژاپن در آب‌های بین ژاپن و شبه‌جزیره کره فرود آمده است و هیچ کشتی یا هواپیمایی در نتیجه فرود این موشک آسیب ندیده است. جزئیات بیشتر شامل محل دقیق پرتاب‌ها و برد این موشک‌ها مشخص نیست. آسوشیتدپرس گزارش کرده است که جدید‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی در حالی صورت گرفته است که «وانگ یی»، وزیر خارجه چین برای برگزاری نشست‌هایی با «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و دیگر مقام‌های ارشد این کشور برای بحث درباره دیپلماسی به بن‌بست خورده با کره‌شمالی به سئول سفر کرده است. این پرتاب موشکی کره‌شمالی دومین مورد در سال جاری میلادی است. شلیک موشک‌های بالستیک کره‌شمالی سه روز پس از آن صورت گرفت که پیونگ‌یانگ نوع جدیدی از موشک کروز دوربرد خود را آزمایش کرد. روز دوشنبه، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش کرد که این کشور آزمایشی موفقیت آمیز از یک سلاح استراتژیک داشته که قابلیت حمل کلاهک اتمی را نیز دارد. پیونگ‌یانگ که در هفته‌های گذشته تحرکات نظامی زیادی داشته است، ماه قبل، نسبت به بروز یک بحران امنیتی بزرگ در اعتراض به رزمایش مشترک بین کره‌جنوبی و امریکا هشدار داد. مقامات کره‌شمالی بار‌ها از امریکا خواسته‌اند تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را لغو کند تا مجدداً مذاکرات سیاسی برای حل بحران موشکی در شبه‌جزیره کره را از سر بگیرند. از طرفی، مقامات کره‌شمالی بار‌ها نسبت به رزمایش‌های مشترک امریکا و کره‌جنوبی در شبه‌جزیره کره هشدار داده‌اند، اما با این وجود رزمایش‌های مشترک همچنان تداوم دارد. کره‌شمالی در سال‌های اخیر از موشک‌های جدید خود رونمایی کرده که به گفته مقامات این کشور، قادرند خاک امریکا را مورد هدف قرار دهند.
اندکی پس از انجام آزمایش موشکی کره‌شمالی، سئول نیز آزمایش موشکی انجام داد. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، دولت کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد توانسته به‌طور موفقیت‌آمیزی یک موشک بالستیک بومی را از طریق زیردریایی شلیک کند تا هفتمین کشور جهان باشد که به این قابلیت دست پیدا می‌کند. یونهاپ نوشت: «رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با حضور در یکی از مراکز محلی آژانس توسعه دفاعی این کشور، بر آزمایش شلیک این موشک بالستیک نظارت کرد.» دفتر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفت: «این موشک از زیردریایی ۳ هزار تنی «دوسان آن چانگ هو» شلیک شد و با دقت بالایی به هدف تعیین شده برخورد کرد.» دفتر مون در بیانیه‌ای نوشت: «دستیابی به موشک بالستیک با قابلیت شلیک از زیردریایی، از نظر تضمین بازدارندگی در برابر تهدیدات همه‌جانبه بسیار معنادار بوده و انتظار می‌رود نقش عظیمی در خوداتکایی در زمینه دفاع ملی و پیشبرد استقرار صلح در شبه‌جزیره کره داشته باشد.»
واکنش‌های جهانی به آزمایش موشکی
آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی واکنش‌هایی را در سطح جهان به همراه داشته است. طبق گزارش رویترز، فرماندهی ایندو-پاسیفیک ارتش امریکا روز چهار شنبه در بیانیه‌ای گفت که شلیک‌های موشکی کره‌شمالی تهدیدی فوری برای پرسنل، سرزمین یا متحدان امریکا محسوب نمی‌شود، اما تأثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحاتی غیرقانونی آن را برجسته می‌کند. همچنین وزارت دفاع ژاپن گزارش کرد، ادامه پرتاب موشک‌های بالستیک از سوی کره‌شمالی مشکل جدی برای ژاپن و جامعه جهانی است و برای این منظور، یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن دستور داده به جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها و همچنین نظارت بر اوضاع برای حفاظت از جان و مال مردم ژاپن ادامه داده شود و برای اوضاع پیش‌بینی نشده نیز آمادگی لازم در نظر گرفته شود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز به آزمایش‌های موشکی متوالی کره‌جنوبی و کره‌شمالی واکنش نشان داد و گفت: «ارتش روسیه از نزدیک وضعیت شرق آسیا بعد از آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ و سئول را پیگیری می‌کند.» به نوشته خبرگزاری «ریانووستی»، پسکوف در این‌باره توضیح داد: «ما از گذشته از دو طرف خواسته‌ایم از هر اقدامی که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود، اجتناب کنند. ارتش ما به شکل طبیعی و در محتاطانه‌ترین حالت، در حال بررسی وضعیت در منطقه است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار