کد خبر: 1061925
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
دقایقی قبل زلزله‌ای با قدرت ۵.۲ در مقیاس ریشتر شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی را به لرزه درآورد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دقایقی قبل زلزله‌ای با قدرت ۵.۲ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین منطقه‌ای در حوالی شهرستان قوچان را به لرزه درآورد.

اطلاعات اولیه نشان می‌دهد نزدیک‌ترین شهر‌ها به این زلزله، مشهد مقدس در استان خراسان رضوی و بجنورد در استان خراسان شمالی بوده است. گفته می‌شود این زمین‌لرزه شهرستان‌های نیشابور و درگز را هم لرزانده است.

براساس اطلاعات اولیه از همان دقایق ابتدایی تیم‌های امداد و نجات برای ارزیابی خسارات احتمالی به منطقه اعزام شده‌اند، اما تا این لحظه هیچ خبری از شرایط منطقه ارسال نشده است.

اطلاعات منطقه حادثه

بزرگی: ۵.۲

محل وقوع: استان خراسان رضوی ـ حوالی قوچان

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۶/۲۲، ۰۸:۳۲:۳۰

طول جغرافیایی: ۵۸.۸۶

عرض جغرافیایی: ۳۷.۰۸

عمق زمین‌لرزه: ۶ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۳۰کیلومتری قوچان (خراسان رضوی)
۳۵کیلومتری چاپشلو (خراسان رضوی)
۴۲کیلومتری چکنه (خراسان رضوی)
نزدیکترین مراکز استان:
۱۰۷کیلومتری مشهد
۱۴۱کیلومتری بجنورد

تاکنون خسارت خاصی در زلرله "چاپشلو" گزارش نشده است

محسن نجات، رئیس مدیریت بحران خراسان رضوی اظهارداشت: صبح امروز زلزله‌ای به شدت ۵.۲دهم ریشتر به مرکزیت منطقه چاپشلو بین درگز و قوچان به وقوع پیوسته است و تا این لحظه تیم‌های عملیاتی به منطقه اعزام شده‌اند و شهرستان‌های قوچان، کلات و درگز به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

وی افزود: فرماندهی عملیاتی شهرستان‌ها دستور برگزاری جلسه فوری داده است و تیم‌های ارزیاب حضور دارند و تاکنون خوشبختانه گزارشی مبنی بر خسارت اعلام نشده است.

امین رضا مراتی، فرماندار قوچان نیز اظهارداشت: امروز ساعت ۸ و ۳۲دقیقه صبح زلزله‌ای با قدرت ۵.۲دهم ریشتر در ۳۰کیلومتری شهر قوچان شاهد بودیم ستاد مدیریت بحران فراخوان شده و خوشبختانه تاالان گزارشی مبنی بر بروز خسارت جدی نداشتیم.

وی افزود: دهیاران در آمادگی کامل هستند و ستاد مدیریت بحران شهرستان نیز در امادگی کامل به سر می۲بر و امیدوار هستیم زلزله بعدی و پس لرزه‌هایی با شدت زیاد شاهد نباشیم.

وی خاطرنشان کرد:مردم قوچان به دلیل ترس از منازلشان خارج شده و به خیابان‌ها آمده‌اند.

۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده قوچان اعزام شد/ اعلام وضعیت زرد در شهرستان‌های زلزله زده

غلامرضا صیادی اظهارداشت: ۱۰ تیم ارزیاب جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله زده اعزام شده و در حال برآورد خسارات احتمالی این حادثه هستند.

وی با بیان این مطلب که مرکزیت زلزله در روستای چاپشلو قوچان اعلام شده است افزود: بنابر این تیم‌های ارزیاب با اولویت این روستا‌ها اقدام به انجام عملیات کردند.

صیادی تصریح کرد: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر تلفات جانی و خسارت مالی نداشته‌ایم و هم اکنون در استان اعلام وضعیت زرد امدادی شده و تیم‌های ارزیاب در چناران، مشهد مقدس، کلات و نیشابور هم آماده اعزام به مناطق زلزله زده در حالت آماده باش هستند.

قوچان ۲ بار دیگر لرزید/ پس‌لرزه‌ها ادامه دارد

به دنبال زلزله صبح امروز خراسان رضوی، پس لرزه‌ای در ساعت هشت و ۵۶ دقیقه با بزرگی ۲.۸ ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین و پس لرزه دیگری نیز در ساعت ۹ و ۸ دقیقه با شدت ۳.۵ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین در این ناحیه رخ داد.

زمین لرزه‌های مزبور در ۳۰ کیلومتری قوچان، ۳۵ کیلومتری چاپشلو و ۴۲ کیلومتری چکنه در استان خراسان رضوی رخ داده است.

شدت زلزله به حدی بود که در بسیاری از نقاط استان خراسان رضوی از جمله مشهد و برخی استان‌های همجوار احساس شد و شمار زیادی از ساکنان قوچان، مشهد و دیگر مناطق اطراف را از منزل به خیابان‌ها کشاند.

علی فراهی، فرماندار درگز نیز با بیان این مطلب که تاکنون خسارت به تاسیسات روستایی منطقه نیز گزارش نشده است افزود: روستا‌های دهستان میانکوه این شهرستان که کمترین فاصله با کانون زمین لرزه ۵.۲ ریشتری صبح امروز در قوچان را داشتند خسارت ندیده‌اند.

وی گفت: روستا‌هایی مانند "خادمانلو" و "گپی" در چند کیلومتری کانون زلزله که در کوه‌های "الله اکبر" روی داده، خسارتی نداشته اند، اما تیم‌های مدیریت بحران در حالت آماده باش هستند چرا که احتمال پس لرزه وجود دارد.

خسارات جزئی به امکان و ساختمان‌ها / استان در آماده باش کامل

صبح امروز مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر حوالی قوچان در استان خراسان رضوی را لرزاند. این زمین لرزه ساعت هشت و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه در ۶ کیلومتری عمق زمین و در موقعیت طول جغرافیایی ۵۸.۸۶ و عرض جغرافیایی ۳۷.۰۸ رخ داد.

بر اساس این گزارش، نزدیک‌ترین شهر‌ها به محل وقوع این زمین لرزه ۳۰ کیلومتری قوچان (خراسان رضوی)، ۳۵ کیلومتری چاپشلو (خراسان رضوی) و ۴۲ کیلومتری چکنه (خراسان رضوی) ثبت شده است. همچنین نزدیک‌ترین مراکز استان‌ها به محل وقوع این زلزله ۱۰۷ کیلومتری مشهد و ۱۴۱ کیلومتری بجنورد گزارش شده است.

پس از این زلزله، پس لرزه‌ای در ساعت هشت و ۵۶ دقیقه با بزرگی ۲.۸ ریشتر در عمق هفت کیلومتری زمین و پس لرزه دیگری نیز در ساعت ۹ و ۸ دقیقه با شدت ۳.۵ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین در این ناحیه رخ داد.

ریزش و ترک خوردگی دیوار منازل

علیرضا صیادی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اظهارداشت: طبق اعلام اولیه تیم‌های ارزیاب اعزامی به مناطق زلزله‌زده در شهرستان قوچان گزارش چندین مورد ریزش دیوار منازل و ترک خوردگی شدید در روستا‌های شهرستان قوچان دریافت شده است.

وی افزود: در روستا‌های شهرستان‌های کلات، چناران و درگز نیز که زلزله با شدت بالایی احساس شده است تاکنون گزارش تخریب جدی نداشتیم.

صیادی گفت: این خسارات از روستا‌های عمارت، دیزادیز و جعفرآباد شرقی قوچان دریافت شده که درخواست حضور کارشناسان بنیاد مسکن را برای تخمین میزان خسارات نیز داشته‌اند.

وی تصریح کرد: گروه‌های ارزیاب هلال احمر به روستا‌های خانکانلو، بوکانلو، یدک، الهیان و تبارک قوچان که زلزله با شدت بیشتری احساس شد رسیده‌اند، اما هنوز گزارشی از خسارات احتمالی در این روستا‌ها نداشته‌ایم.

آماده باش ارتش در پی زلزله قوچان

امیر سرتیپ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق نزاجا نیز گفت: با توجه به وقوع زلزله در قوچان و بجنورد تیپ‌های ۱۳۰ بجنورد و ۲۷۷ قوچان به حالت آماده باش درآمده و در صورت نیاز آماده کمک به هموطنان باشند.

وی با بیان اینکه رزمایش‌های مقابله با بلایای طبیعی با برنامه و منظم در یگان‌های ارتش برگزار می‌شود و کارکنان و یگان‌ها از آمادگی و آموزش لازم در این زمینه برخوردار هستند در تماس تلفنی با فرماندهان تیپ‌های مذکور بر آمادگی کامل جهت کمک به هموطنان در صورت نیاز در مناطق وقوع زلزله تاکید کرد.

هفت پایگاه اورژانس برای مصدومان احتمالی

مسوول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: ۷ پایگاه شهری و روستایی اورژانس در قوچان برای امدادرسانی به مصدومان احتمالی زلزله این شهرستان آماده‌سازی شده‌اند.

محمد علیشاهی افزود: بیمارستان موسی بن جعفر قوچان آمادگی کامل برای رسیدگی به مجروحان و مصدومان احتمالی ناشی از این زلزله را دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار