کد خبر: 1061913
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زده است که نزدیک به ۶۷ درصد از جمعیت جهان به ویروس هرپس دهانی که موجب تبخال می‌شود، مبتلا هستند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: این بدان معنی است که احتمال اینکه شما یا کسی که می‌شناسید در بدنش ویروس تبخال دهانی داشته باشد، زیاد است و برخورد با زخم‌های دردناک و تحریک‌کننده تبخال ممکن است به یک مشکل مکرر برای شما تبدیل شود. اما تبخال چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ همه آنچه باید درباره آن بدانید، در ادامه آمده است:

تبخال چیست؟

تبخال جوش‌ها یا تاول‌های دردناکی است که روی صورت، عموما در ناحیه دهان یا لب‌ها ظاهر می‌شود.

تبخال معمولا با احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش شروع می‌شود و در نهایت بعد از یک یا دو روز به صورت جوش یا تاولی دردناک بروز می‌کند و پس از ترکیدن جوش‌ها، ممکن است پوسته سختی تشکیل شود.

چه چیز باعث تبخال می‌شود؟

تبخال ناشی از ویروسی به نام "هرپس سیمپلکس" است. به گزارش سازمان بهداشت ملی بریتانیا، در صورت ابتلا، این ویروس تا آخر عمر در پوست شما باقی می‌ماند و گاهی باعث بروز تبخال می‌شود.

نوعی از ویروس هرپس سیمپلکس که باعث تبخال دهانی می‌شود «اچ‌اس‌وی-۱» (HSV-۱) نام دارد.

هرکسی می‌تواند از طریق تعاملات روزمره با مردم مانند استفاده از ظروف یکسان برای خوردن غذا به اچ‌اس‌وی-۱ مبتلا شود. بیشتر افراد در سنین جوانی پس از تماس نزدیک با پوست فردی که به تبخال مبتلا است در معرض آن قرار می‌گیرند؛ با این حال، علائم تبخال چند سال بعد و در سنین بالاتر ظاهر می‌شود. هیچ راهی برای اطلاع از ابتلای به این ویروس وجود ندارد مگر آنکه تبخال بزنید.

تبخال مسری است

جوش‌های تبخال به شدت مسری هستند و سازمان بهداشت ملی بریتانیا هشدار می‌دهد: از زمانی که برای اولین بار احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش در صورت خود می‌کنید، تبخال شما مسری می‌شود و تا زمانی که کاملا خوب نشود، مسری باقی می‌ماند. این موضوع ممکن است بیش از ۱۰ روز طول بکشد.

در صورت ابتلا به تبخال باید از به اشتراک گذاشتن هر چیزی که با جوش تبخال در تماس است مانند کرم‌های درمانی، حوله، کارد و چنگال خودداری کنید.

سازمان بهداشت ملی بریتانیا همچنین توصیه می‌کند که از لمس جوش تبخال هم خودداری شود مگر اینکه بخواهید از کرم درمانی استفاده کنید و در آن صورت باید بلافاصله دستان خود را بشویید.

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که هنگام تبخال زدن نباید انجام داد بوسیدن نوزادان است، زیرا ممکن است به تبخال نوزادان منجر شود. بنا بر اعلام سازمان بهداشت ملی بریتانیا، تبخال نوزادان می‌تواند برای آن‌ها بسیار خطرناک باشد، زیرا سیستم ایمنی بدن آنان به اندازه کافی برای مقابله با این ویروس رشد نکرده است.

چگونه می‌توان تبخال را درمان کرد؟

کرم‌ها و چسب‌زخم‌هایی که بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند می‌توانند به بهبود تبخال و تسریع فرایند آن کمک کنند.

داروساز می‌تواند کرم‌هایی را برای تسکین درد و سوزش، کرم‌های ضدویروس برای تسریع زمان بهبودی و چسب‌زخم‌های تبخال برای محافظت از پوست تا زمان بهبودی را توصیه کند.

اگر مرتبا تبخال می‌زنید، استفاده از کرم ضد ویروسی به محض اینکه احساس کردید تبخالی دارد روی پوستتان ظاهر می‌شود، ممکن است به بهبود سریع آن کمک کند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، همچنین سازمان بهداشت ملی بریتانیا خوردن غذا‌های خنک و نرم در زمان بهبودی تبخال و مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد و تورم را توصیه می‌کند. اما اگر تبخال تا ۱۰ روز برطرف نشد یا بسیار بزرگ و دردناک بود و با تورم و درد لثه و زخم در دهان همراه شد، باید به پزشک عمومی مراجعه کرد. همچنین اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است در صورت بروز تبخال باید با پزشک عمومی خود مشورت کنید.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار