کد خبر: 1061804
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که جویدن آدامس پس از جراحی قلب می‌تواند به برطرف کردن مشکل انسداد روده پس از جراحی کمک کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که جویدن آدامس پس از جراحی قلب ممکن است به راه‌اندازی دستگاه گوارش بیانجامد و به بیماران کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند و نسبت به بیمارانی که از این راه‌حل ساده استفاده نمی‌کنند، زودتر از بیمارستان مرخص شوند.

"سیریوان سنگ" (Sirivan Seng)، پژوهشگر "مرکز پزشکی کروزر چستر" (Crozer-Chester Medical Center) آمریکا و از پژوهشگران این پروژه گفت: پیش از پژوهش ما، بررسی‌های زیادی در مورد استفاده از آدامس در بیمارانی که جراحی قلب را پشت سر گذاشته‌اند، انجام نشده بود، اما ما دریافتیم که شاید این راه‌حل ساده بتواند بازگشت عملکرد روده را تسریع کند. این روش ساده تقریبا برای همه بیماران، قابل استفاده است.

دکتر سنگ و همکارانش، بیمارانی را که جراحی قلب را پشت سر گذاشته بودند، مورد بررسی قرار دادند. گروه نخست، ۳۴۱ بیمار را در بر داشت که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ تحت جراحی قلب قرار گرفته بودند و پس از جراحی، در برنامه جویدن آدامس بدون قند شرکت کردند. گروه دوم، ۴۹۶ بیمار را شامل می‌شد که جراحی قلب مشابهی را بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پشت سر گذاشته، اما جویدن آدامس پس از جراحی قلب را انجام نداده بودند.

نتایج این پژوهش نشان داد که تنها دو نفر از بیماران گروه نخست، انسداد روده را تجربه کرده‌اند؛ در حالی که این تعداد در گروه دوم، ۱۷ نفر بود.

به گفته دکتر سنگ، این تعطیلی سیستم گوارش، یکی از شایع‌ترین عوارض پس از جراحی قلب است که تقریبا در ۵/۵ درصد بیماران رخ می‌دهد. انسداد روده ممکن است به گرفتگی شکم، نفخ، تهوع، استفراغ، یبوست و دشواری تحمل یک رژیم غذایی عادی منجر شود. در نتیجه بیماران ممکن است احساس ناراحتی داشته باشند، کند شدن روند بهبودی و ماندن در بیمارستان برای بلندمدت را تجربه کنند که برای آنها، بار جسمی، روحی و مالی به همراه دارد.

"راکش آرورا" (Rakesh Arora)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یکی از نگرانی‌های پس از جراحی قلب که کمتر به آن پرداخته شده، بروز انسداد روده یا کند شدن بازگشت عملکرد روده به حالت پیش است. تصور این که چیزی به سادگی جویدن آدامس می‌تواند این مشکل را به حداقل برساند، بسیار جذاب است. بررسی بیمارانی که پس از پشت سر گذاشتن جراحی قلب، آدامس جویده بودند، نشان داد که در میان هر ۱۰۰ نفر، یک نفر به انسداد روده مبتلا شده است. این میزان کاهش، بسیار چشمگیر بود. این پژوهش، بیشتر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این باور وجود دارد که جویدن آدامس، روده‌ها را با القای این تصور که غذا در راه است، تحریک می‌کند. این کار که به "تغذیه ساختگی" مشهور است، به مصرف عادی غذا شباهت دارد، اما در واقع، با هضم و جذب غذا یا نوشیدنی همراه نیست.

به گفته پژوهشگران، جویدن آدامس پس از جراحی، یک روش موثر و کم‌هزینه است که به بهبود احساس بیماران پس از جراحی کمک می‌کند. هنگامی که بیماران احساس بهتری داشته باشند، مشارکت بیشتری در بهبود خود خواهند داشت و نهایتا سریع‌تر از بیمارستان مرخص خواهند شد.

با توجه به این که جویدن آدامس، کمترین خطر و هزینه را دارد، این روش باید به عنوان یک استاندارد جدید مراقبت، مورد توجه قرار بگیرد. بیماران در مورد استفاده از آدامس پس از جراحی باید با جراح خود مشورت کنند. تقریبا همه می‌توانند از یک بسته آدامس خوش‌طعم و کم‌هزینه استفاده کنند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار