کد خبر: 1061561
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰

سخنگوی پیشین پنتاگون فاش کرد که دولت ترامپ بعد از اقدام تلافی‌جویانه هشتم ژانویه ۲۰۲۰ در عین‌الاسد، به پنتاگون فشار آورده که گزارش صدمات مغزی نظامیان امریکایی را به تأخیر انداخته یا آن را کم اهمیت جلو دهد، افشاگری بعد از حدود ۲۱ ماه که نشان می‌دهد دولت امریکا همچنان درباره ابعاد مهمی از حمله ایران به عین‌الاسد لاپوشانی می‌کند.
روز هشتم ژانویه (۱۸ دی ۱۳۹۸) ایران به تلافی ترور سردار قاسم سلیمانی، با ۲۳ فروند موشک، به پایگاه امریکایی عین‌الاسد حمله کرد؛ اقدامی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه است. ساعتی بعد از حمله، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت امریکا در توئیتر نوشت: «همه چیز خوب است! موشک‌ها از سوی ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارات در جریان است. تا الان همه چیز خوب است! ما قوی‌ترین و مجهز‌ترین ارتش دنیا را داریم. فردا صبح بیانیه‌ای منتشر می‌کنم». او سه روز قبل از حمله ایران به عین‌الاسد، تهدید کرده بود اگر ایران منافع امریکا را به خطر بیندازد ۵۲ نقطه ایران «خیلی سخت» هدف قرار می‌گیرد، ولی حوالی ساعت ۲۰ روز سه‌شنبه‌ای که ایران به عین‌الاسد حمله کرد، با حضور در یک کنفرانس خبری اطمینان داد که حملات موشکی ایران به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق نه از میان نیرو‌های امریکایی تلفاتی گرفته و نه از میان نیرو‌های عراقی.
چند هفته بعد از حملات ایران، پنتاگون در چند نوبت، از آسیب مغزی چند ده نظامی امریکایی در حمله به عین‌الاسد خبر داد که این تعداد تا عدد ۱۰۹ نفر هم افزایش یافت.
حالا الیسا فرح که در مقطعی سخنگوی وزارت دفاع امریکا در دوره ترامپ بود فاش کرده که ترامپ با فشار بر پنتاگون سعی کرده که حمله ایران به عین‌الاسد را کم اهمیت جلوه بدهد. به گفته فرح، فشار‌ها پس از آن از سوی کاخ سفید آغاز شد که ترامپ ادعا کرد حملات یاد شده هیچ تلفاتی نداشته و بعد به سردرد‌های جزئی اشاره کرد و گفت صدمات خیلی جدی نبوده است. گاردین در گزارشی به مناسبت گفت‌وگوی پادکستی اخیر الیسا فرح یادآور شده که پس از حملات ایران به عین‌الاسد حدود ۸۰ درصد مجروحان به صورت سرپایی مداوا شدند و پس از چند روز به محل مأموریت خود بازگشتند. به گزارش یورو نیوز، فرح می‌گوید: «زمانی که ترامپ تأکید داشت حملات هیچ تلفاتی به همراه نداشته، دروغ نمی‌گفت، زیرا این موضوع را ما به رئیس‌جمهوری منتقل کرده بودیم.»
فرح که حالا دیگر کارمند دولت نیست و در بخش خصوصی کار می‌کند می‌افزاید: «به نظرم پس از آن تلاش شد درباره صدمات سنگین‌تری که بخشی از نیرو‌های امریکایی در جریان حمله متحمل شدند، سکوت اختیار شود.» به گفته فرح سیاست پنتاگون اینگونه بود که حقایق را آنگونه که اتفاق افتاده و مورد بررسی قرار گرفته به تدریج اعلام کند. در نتیجه اینگونه شد که شمار کلی مصدومان گزارش شده در طول ماه ژانویه افزایش پیدا کرد و این مسئله کاخ سفید را عصبانی کرده بود. الیسا فرح سپس تصریح می‌کند که کاخ سفید از پنتاگون خواسته بود آمار مصدومان را به شکل دیگری گزارش کنیم و یا آن را به تأخیر بیندازیم، هر ۱۰ روز یا دو هفته یک بار درباره آن اطلاع رسانی کنیم و یا یک جمع‌بندی کلی از این ماجرا ارائه دهیم.
به گفته خانم فرح هدف کاخ سفید این بود که اطلاع‌رسانی درباره تعداد مصدومان و نوع مصدومیت آن‌ها مرتب به روز رسانی نشود. سخنگوی سابق وزارت دفاع امریکا در پایان با تأکید بر اینکه تلاش داشت تسلیم فشار‌ها نشود، یادآوری می‌کند: «بر اساس تجربه شخصی به این نتیجه رسیدم که در این زمینه شفافیت همیشه بهترین دوست است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار