کد خبر: 1061232
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
تاخت و تاز کرونا همچنان ادامه دارد و آمار فوتی‌های روزانه حول و حوش ۶۰۰ نفر باقی ماندهاست، اما روند واکسیناسیون سرعت گرفته و با واردات و تأمین واکسن مورد نیاز، روز گذشته با تزریق ۸۸۴ هزار و ۸۱۰ دوز واکسن کرونا، رکورد ۲۴ ساعته تزریق واکسن در کشور شکسته شد تا به وعده وزیر بهداشت برای تزریق روزانه ۵/۱ تا ۲ میلیون دوز واکسن نزدیک شویم
زهرا چیذری

تاخت و تاز کرونا همچنان ادامه دارد و آمار فوتی‌های روزانه حول و حوش ۶۰۰ نفر باقی ماندهاست، اما روند واکسیناسیون سرعت گرفته و با واردات و تأمین واکسن مورد نیاز، روز گذشته با تزریق ۸۸۴ هزار و ۸۱۰ دوز واکسن کرونا، رکورد ۲۴ ساعته تزریق واکسن در کشور شکسته شد تا به وعده وزیر بهداشت برای تزریق روزانه ۵/۱ تا ۲ میلیون دوز واکسن نزدیک شویم. حالا آنطور که بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت تازهنفس دولت سیزدهم میگوید تا دهه فجر هم تزریق دو دوز واکسن کرونا و هم تزریق دوز یادآور انجام خواهد شد. وی تصریح میکند: «به امید خدا دهه فجر پایان کرونا در کشور خواهد بود.»
«پایان کرونا» رؤیای این روز‌های تمام مردم دنیاست. آنگونه که این ویروس تاکنون خود را نشان داده به نظر میرسد نمیتوان پایانی برایش متصور شد، اما با واکسیناسیون گسترده و رعایت شیوهنامه‌های بهداشتی میتوان به گون‌های پایان کرونا یا به عبارتی زندگی در کنار این ویروس را جشن گرفت. برنامه وزارت بهداشت دولت سیزدهم هم بر تسریع در امر واکسیناسیون و ایجاد ایمنی عمومی متمرکز شدهاست. بر این اساس در شبانهروز گذشته با تزریق ۸۸۴ هزار و ۸۱۰ دوز واکسن در کشور، رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا شکسته شد.
بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت هم با تأکید بر اینکه تا دهه فجر هم تزریق دو دوز واکسن کرونا و هم تزریق دوز یادآور انجام خواهد شد، به «میزان» گفت: «به امید خدا دهه فجر پایان واکسیناسیون کرونا در کشور خواهد بود.» وزیر بهداشت، همچنین اظهار امیدواری کرد زودتر از دهه فجر واکسیناسیون سراسری در کشور پایان یابد. تا کنون ۱۹ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۹۵۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۰ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۳۰۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۰ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۵۴ دوز رسید.
آمار فوتی‌های کرونا، اما همچنان بالاست. در ۲۴ ساعت منتهی به روز سهشنبه ۱۶ شهریور، ۶۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۱ هزار و ۸۹۲ نفر رسید. ۲۷ هزار و ۱۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۹۱۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۱۲۴ نفر رسید. در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضع قرمز، ۱۴۴ شهر در وضع نارنجی و ۵۸ شهر در وضع زرد قرار دارند.
افتتاح مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون
علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به واردات واکسن با حجم بالا افزود: «تعدادی از واکسن‌های تولید داخل نیز برای آغاز فاز سوم آزمایشات، مجوز‌های لازم را اخذ کردهاست. تحقیقات از انجام فاز سوم آزمایشات برخی واکسن‌های تولید داخل نیز نشان از اثربخشی و عوارض کمجانبی این واکسن‌ها دارد.»
زالی ادامه داد: «در نشست مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در استان تهران با حضور وزیر بهداشت مقرر شد به منظور افزایش ظرفیت واکسیناسیون هر دانشگاه، سه مرکز را به عنوان مراکز ۲۴ ساعته معرفی کند که اسامی این مراکز در روز‌های آتی اعلام عمومی میشود.»
وی با تأکید بر لزوم حفظ کرامت شهروندی در تکمیل فرآیند ایمنیزایی گفت: «مقرر شد افراد واجد شرایط با ثبتنام در سامانه، زمان تزریق نوبت اول و دوم را همزمان دریافت کنند تا از ازدحام و اتلاف وقت جلوگیری شود.»
زالی توجه به اظهارنظر‌های مبتنی بر شواهد در خصوص تزریق واکسن را ضروری دانست و افزود: «بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، تمام واکسن‌ها با میزان اثربخشی بیش از ۵۰ درصد مورد قبول است که خوشبختانه تمام واکسن‌های وارداتی و تولید داخل این معیار را دارند.»
وی با اشاره به اینکه بهترین واکسن، در دسترسترین واکسن است، تصریح کرد: «بر اساس گزارشات متعدد علمی، میزان ابتلای شدید، بستری در بخش‌های ویژه و مرگ و میر در بین افراد واکسینه شده، به طور چشمگیری کاهش داشتهاست.»
کند بودن روند واکسیناسیون به نسبت متوسط جهانی
با وجود سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور، عباس متولیان، اپیدمیولوژیست در گفتگو با شبکه خبر روند واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در کشور را نسبت به جمعیت جهان کمتر از نصف متوسط جهانی اعلام کرد و گفت: «از ۲۲۰ میلیون نفر افرادی که در جهان به پاندمی کووید ۱۹ مبتلا شدهاند بیش از ۵/۴ میلیون نفر جان باختهاند. در کشور ما تعداد جانباختگان نیز نسبت به جمعیت کشور دو برابر متوسط جهانی است.»
متولیان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد از هموطنان برای تزریق واکسن کرونا تمایل دارند، افزود: «هیچیک از واکسن‌های وارداتی عارضه جدیای ندارند.»
با تحقق وعده وزیر بهداشت برای واکسینهشدن روزانه ۲ میلیون نفر و پایان واکسیناسیون همگانی کرونا تا دهه فجر میتوان به پایان سرکشی‌های ویروس تاجدار و زندگی مسالمتآمیز با آن امیدوار بود.

هلال احمر اتباع و مهاجران ساکن ایران را واکسینه میکند
رئیس جمعیت هلالاحمر گفت، این جمعیت به زودی اتباع خارجی و مهاجران مقیم ایران را واکسینه میکند. کریم همتی گفت: پس از مکاتبات انجام شده، مقرر شد که یونیسف تعدادی واکسن برای ایمنسازی اتباع خارجی ساکن در ایران، در اختیار هلال احمر قرار دهد. وی ادامه داد: هلال احمر نیز به صورت مجزا منابعی را برای واکسیناسیون اتباع خارجی در نظر خواهد گرفت. احتمالاً یک میلیون دوز واکسن نیز از سوی یونیسف به ایران اختصاص دادهمیشود تا واکسیناسیون اتباع خارجی آغاز شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
0
انشالله به امید خدا ویروس تموم شه راحت شیم
آرزوی همه ماست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار