کد خبر: 1061225
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
پس‌لرزه‌های فرار ۶ فلسطینی از «جلبوع» ادامه دارد
به دنبال فرار موفق شش اسیر فلسطینی از زندان فوق‌امنیتی رژیم صهیونیستی که استقبال طیف‌های مختلف فلسطینی، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را به دنبال داشته، صهیونیست‌ها به اعمال تدابیر سختگیرانه و جا‌به‌جایی اسرا روی آورده‌اند؛ اقداماتی که می‌تواند به متشنج شدن هر چه بیشتر فضای زندان‌ها منجر شود.

به دنبال فرار موفق شش اسیر فلسطینی از زندان فوق‌امنیتی رژیم صهیونیستی که استقبال طیف‌های مختلف فلسطینی، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را به دنبال داشته، صهیونیست‌ها به اعمال تدابیر سختگیرانه و جا‌به‌جایی اسرا روی آورده‌اند؛ اقداماتی که می‌تواند به متشنج شدن هر چه بیشتر فضای زندان‌ها منجر شود.
شش اسیر فلسطینی که موفق شدند از طریق حفر تونل، از زندان جلبوع معروف به گوانتاناموی اسرائیل فرار کنند، در واقع با این اقدام توانایی صهیونیست‌ها در اجرای تدابیر امنیتی را به شدت زیر سؤال بردند. حالا، صهیونیست‌ها که نتوانستند پیش از این به نقشه فرار پی ببرند، با تحت فشار گذاشتن بقیه زندانیان سعی می‌کنند بر رسوایی پیش آمده سرپوش بگذارند. اداره زندان‌های جلبوع، پخش برنامه‌های تلویزیونی در تمامی بند‌های زندان را قطع کرده و پنج نفر از رهبران اسیر جنبش جهاد اسلامی را به مرکز بازجویی انتقال داده و علاوه بر آن بازرسی گسترده سلول‌های زندان را آغاز کرده است. همچنین بنا بر بیانیه‌ای که دفتر اطلاع‌رسانی امور اسرا منتشر کرده است، سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی، مدت استراحت و هواخوری اسرای فلسطینی را به یک ساعت کاهش داده و با بستن بخش مربوط به اسرای جهاد اسلامی، شمار زیادی از زندانیان را جا‌به‌جا کرده است. این اقدامات بنا بر آنچه دفتر اطلاع‌رسانی اسرا نیز بر آن صحه می‌گذارد، می‌تواند به التهاب در زندان‌های رژیم صهیونیستی دامن بزند. حسن عبد ربه، سخنگوی هیئت امور اسرای فلسطینی با اشاره به اینکه بیشتر زندانیان فلسطینی در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند، گفت که رهبری فلسطین با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای بررسی اوضاع در تماس است و افزود: «سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی، از روز دوشنبه از رهبران جنبش‌های اسیران در زندان جلبوع بازجویی کرده است.» بستن در زندان‌ها به روی تمامی وکلا و ملاقاتی‌ها و اعضای خانواده اسرا، کاهش مدت استراحت و هواخوری به یک ساعت و بستن فروشگاه اسرا که نیاز‌های خود را از آن خریداری می‌کردند، از دیگر اقدامات صهیونیست‌هاست. عبد ربه تأکید کرد که مقامات اداره زندان‌ها اقدامات خود را به ویژه علیه اسرای جنبش جهاد اسلامی تشدید و آن‌ها را به زندان‌های مختلف منتقل کرده‌اند.
باشگاه اسیر فلسطین نیز اعلام کرد که تمامی سلول‌های زندان متشنج شده و شواهد نشان می‌دهد اداره زندان‌های رژیم اشغالگر درصدد اعمال بیشتر مجازات‌های جمعی است. این نهاد ضمن اینکه مسئولیت جان اسرا را متوجه رژیم صهیونیستی دانست، از سازمان‌های حقوقی بین‌المللی از جمله سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی خواست هر چه بیشتر از اسرای فلسطینی حمایت کنند.
عملیات فرار مبارک
جلبوع با دیواری ۹ متری از بتن و فولاد در آوریل ۲۰۰۴ افتتاح شد. این زندان که با نظارت کارشناسان ایرلندی ساخته شده، بنابر آنچه صهیونیست‌ها می‌گویند، با قوانین سختگیرانه و پیچیده امنیتی خود، حفاظتی‌ترین زندان این رژیم محسوب می‌شود و با افتتاح آن، هسته مهم از اسرای فلسطینی متشکل از ۷۰ زندانی از سازمان‌های مختلف فلسطینی، به این زندان منتقل شد. روی این دیوار به جای سیم خاردار، ورقه‌های آهنی قرار گرفته است. تمام پنجره‌های زندان با آهن ارتقایافته‌ای ساخته شده و میله‌هایی که با ترکیبی از آهن و سیمان ساخته شده‌اند در هیچ جای جهان نمونه آن دیده نشده است. علاوه بر این، یک سنسور مخفی در زیر زمین زندان قرار دارد که مانع حفاری می‌شود. اگر قسمتی از بتن که کف زندان را می‌پوشاند، به هر دلیلی برداشته شود، رنگ کف اتاق به رنگ دیگری تغییر می‌کند. محمود مردوای آزاده فلسطینی فرار فلسیطنی‌ها را به عملیات فرار مبارکی تعبیر کرد که ضربه‌ای علیه کمربند امنیتی اسرائیل است.
دستاوردی به‌موقع
نیروی هوایی رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در چند نوبت برخی از مناطق شمال غزه را بمباران کرد. حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که بمباران نوار غزه نمایانگر تلاش رژیم صهیونیستی جهت مخفی کردن ضعف و شکست خود در مقابله با مبارزه ملت فلسطین است. خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز در جریان سخنرانی در راهپیمایی در غزه در حمایت از عملیات شش اسیر فلسطینی در زندان جلبوع هشدار داد: «رژیم اشغالگر برای هرگونه ترور قهرمانان عملیات جلبوع بهای سنگینی خواهد پرداخت. پیام عدم تعرض به این قهرمانان باید واضح و بدون هیچ ابهامی باشد و به دشمن درباره تعدی یا ترور آن‌ها هشدار می‌دهیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار