کد خبر: 1060833
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

روزنامه شرق در مطلبی به قلم سردبیر خود، نکات قابل تأملی را درباره اوضاع کنونی جریان اصلاحات بیان کرده است.
در یادداشت شرق آمده: «با اینکه دولت سیزدهم دولتی اصولگراست، اما نمی‌خواهد دولتِ فراگیر همه طیف‌های اصولگرا باشد. دولت رئیسی حتی بدش نمی‌آید پوسته سخت اصولگرایی را بشکافد و طبقه متوسطی را که همواره حامیان دولت اصلاحات بوده‌اند، به سمت خود بکشاند. این فرصت مغتنمی‌برای دولت رئیسی است، چراکه اصلاح‌طلبان در حضیض سیاست به سر می‌برند و اعتماد طبقه‌ای را که خود برساخته‌اند از دست داده‌اند.»
شرق رابطه میان طبقه متوسط و اصلاح‌طلبان را نه رابطه‌ای ایدئولوژیک، بلکه بر اساس منافع مشترک می‌داند و می‌نویسد: «رئیسی می‌داند رابطه طبقه متوسط با اصلاح‌طلبان رابطه‌ای براساس منافع فی‌مابین بوده است که اصلاح‌طلبان در گذر ایام و با دشوارشدن شرایط اقتصادی فقط توانسته‌اند از موقعیت خود و حامیانِ بورژوای خود صیانت کنند. شرایط دشوار اقتصادی و بی‌اعتنایی دولت دوازدهم به خواسته‌های طبقه متوسط که تصور می‌کرد با دولت اصلاح‌طلب منافع مشترکی دارد، باعث جدایی آنان از دولت روحانی و اصلاح‌طلبان شده است.»
جالب آنکه سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب شرق در ادامه، اصل طبقه بودن متوسط‌ها! را انکار و آن را ساخته سیاسی اصلاح‌طلبان توصیف می‌کند: «اینک با این جدایی، چهره اصلاح‌طلبان بیش از پیش عیان و مخدوش شده و طبقه متوسط دریافته است که هرگز یک طبقه به معنای واقعی نبوده و چه بسا برساخته جریان‌های سیاسی برای کشانده‌شدن به عرصه انتخابات بوده است. آنچه امروز شاهدیم اضمحلالِ اصلا‌ح‌طلبان و «بحران هویت» در طبقه متوسط است. این روز‌ها به‌ندرت سخنی از اصلاح‌طلبان و سوسیال‌دموکرات‌ها در ستایش طبقه متوسط می‌شنویم. انگار اصلاح‌طلبان و حامیان طبقه متوسط همگی در این برهه تاریخی غیب شده‌اند.»
در ادامه این یادداشت از بحران هویت این طبقه نوشته شده و در آن آمده: «برخی از اصلاح‌طلبان مترصد بازگشت و جذب در حکومت‌اند. برخی دیگر در کمین وقایع غیرمترقبه سیاسی نشسته‌اند تا باز به عرصه سیاست بازگردند و برخی نیز در همین ایام اعلام بازنشستگی خواهند کرد، چراکه دیگر از تحلیل شرایط کنونی وامانده‌اند و از درکِ شکافی که میان دولت و ملت و مهم‌تر از آن شکافی که میان اصلاح‌طلبان و طبقه متوسط افتاده عاجزند؛ اما در این میان وضعیت طبقه متوسط بحرانی‌تر از همه است. عنوان برساخته طبقه متوسط نخ‌نما شده و کابوس مردمان این طبقه محقق شده است و به طبقه فرودست درغلتیده‌اند. رفتار اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان طبقه متوسط، آنان را دچار بحران هویت کرده است و آنچه بیش از هر چیز آنان را آزار می‌دهد، احساس فریب‌خوردگی است.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
0
به اذعان خود غربیها، طبقه متوسط را سیستم نئولیبرال- که اصلاحطلبان هم سخت به آن اویزانند- دارد بطور کامل نابود می‌کند.و الا وسعت هرچه بیشتر این طبقه باید هدف هر دولتی باشد.چون شکاف بین فقیر و غنی را کوچک می‌کند
ناشناس
|
Sweden
|
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
2
اصلاح طلب هم نداریم
همشون فرصت طلبند
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
چپاولگر بیت المال حقوق نجومی بگیر پادوی دشمنان بیعرضه و مهمتر از هر دزدی دیگرش دروغگو دروغگو دروغگو دروغگو دروغگو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار