کد خبر: 1060265
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
برش‌های از نشست خبری سرمربیان کشتی آزاد و فرنگی که دیروز برگزار شد
هنوز عرق کشتی از المپیک خشک نشده که فرنگی و آزادکاران باید آماده رقابت‌های جهانی شوند، مسابقاتی که ماه آینده به میزبانی شهر اسلو در نروژ برگزار می‌شود تا دو ماه پس از زورآزمایی قدرترین کشتی‌گیران دنیا روی تشک‌های المپیک، این‌بار دوباره شاهد پنجه در پنجه انداختن هیجان‌انگیز ملی‌پوشانمان با رقبای‌شان در میدان جهانی باشیم.
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: هنوز عرق کشتی از المپیک خشک نشده که فرنگی و آزادکاران باید آماده رقابت‌های جهانی شوند، مسابقاتی که ماه آینده به میزبانی شهر اسلو در نروژ برگزار می‌شود تا دو ماه پس از زورآزمایی قدرترین کشتی‌گیران دنیا روی تشک‌های المپیک، این‌بار دوباره شاهد پنجه در پنجه انداختن هیجان‌انگیز ملی‌پوشانمان با رقبای‌شان در میدان جهانی باشیم. همین است که هم آزاد و هم فرنگی پس از یک استراحت کوتاه پس از بازگشت از توکیو، دو هفته‌ای است که اردوی‌شان را در خانه کشتی مجموعه ورزشی آزادی تهران آغاز کرده‌اند. حال در فاصله یک ماه تا آغاز رقابت‌های جهانی نروژ دیروز محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در یک نشست خبری روبه‌روی خبرنگاران نشستند و از آخرین وضعیت شاگردان‌شان برای مسابقات قهرمانی جهان صحبت کردند. نشستی که در پایان آن علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی هم به جمع مربیان تیم ملی اضافه شد تا خبر‌های ورزش پس از پارالمپیک در قرق کشتی باشد.

وقتی بنا مقابل منتقدان سینه سپر کرد
محمد بنا چهره خبرساز نشست خبری دیروز کشتی بود. سرمربی کشتی فرنگی که از انتقادات نامنصفانه گلایه داشت، سعی کرد گاهی آرام و گاهی هم با در رفتن از کوره، ابهامی را بی‌پاسخ نگذارد. پس از اینکه فدراسیون کشتی سال گذشته با رونمایی از چرخه انتخابی، مسیر رسیدن کشتی‌گیران را به دوبنده تیم ملی ترسیم و مربیان تیم ملی را ملزم به رعایت آن کرد، کم پیش آمده که درباره انتخاب ترکیب تیم ملی پیش از اعزام به مسابقات مختلف، حرف و حدیث‌هایی به وجود نیاید. مانند این روز‌ها که انتخاب ملی‌پوشان برای جهانی نروژ، به خصوص در رشته فرنگی خبرساز شده و گروهی از منتقدان، محمد بنا را متهم کرده‌اند که چرخه را زیر پا گذاشته است.
این ادعا‌ها سبب شد دیروز بنا به شدت به آن‌ها واکنش نشان دهد و برخلاف منتقدان که او را به بی‌عدالتی متهم کرده‌اند بر اجرای عدالت و انتخاب بهترین‌ها برای قهرمانی جهان تأکید کند و وزن به وزن دلایلش را به صورت کامل درباره انتخاب‌هایی که انجام داده توضیح دهد: «دوستان بحث عدالت را مطرح می‌کنند. با انجام یک مسابقه برای انتخابی عدالت رخ نمی‌دهد و به جایی نمی‌رسیم. انتخابی یک پروسه شش ماهه است که در آن به همه فرصت می‌دهیم.»
اگرچه کشتی فرنگی با یک طلا و یک برنز، کارنامه نسبتاً قابل قبولی در المپیک داشت، اما برخی نقد‌های تند سبب شد بنا هم واکنش تندی نشان دهد: «گرجستان با آن همه هزینه فقط یک مدال با خوش‌شانسی در سنگین‌وزن می‌گیرد یا ترکیه یک مدال گرفت. خود روسیه مگر موفق بود، اتحادیه جهانی امتیاز‌ها را اعلام کرد و ما دوم شدیم. چه کسی می‌گوید این تیم لندن است، چرا با تیم پکن مقایسه نمی‌کنید، تا زمانی که من مسئول فنی باشم نگاهم رو به جلوست و ما محکوم به نتیجه‌ایم. کدام یک از این‌ها پیر هستند، ما سه طلای المپیک گرفتیم و هر المپیک باید تن‌مان بلرزد که چند مدال پیش‌بینی می‌کنند. حدود هفت، هشت ماه به خاطر کرونا فعالیت‌های ورزشی تعطیل بود، ما یک طلا، یک برنز و دو عنوان پنجمی در المپیک داشتیم. خیلی از فرنگی پرتوقع شده‌اید، پنجم المپیک مگر بد است.»
بخش دیگر صحبت‌های بنا در نشست دیروز، واکنش او به پیام مقام معظم رهبری بود. پس از اینکه جمعه گذشته علیرضا دبیر در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم از پیام خصوصی مقام معظم رهبری به محمد بنا خبر داد، این مربی روز گذشته اینطور درباره آن صحبت کرد: «افتخار می‌کنم پیام دلگرم‌کننده‌ای از آقا گرفتم، به همین دلیل دوست ندارم کسی آن را بداند، چون این پیام خصوصی است.»
درستکار به جوانان امیدوار است
پس از قطع همکاری فدراسیون کشتی با غلامرضا محمدی بعد از نتایج نه چندان قابل قبول آزادکاران در المپیک که با کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز همراه بود، پژمان درستکار به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی آزاد معرفی شد تا او دیروز در کنار بنا قرار بگیرد و دیگر خبری از قاب‌های دو نفره محمدی و بنا که سال‌ها بود به آن عادت کرده بودیم، نباشد.
انتخاب درستکار با توجه به سابقه دوستی و رفاقتی که با علیرضا دبیر دارد از همین ابتدا سرمربی جدید تیم ملی کشتی آزاد را تحت فشار قرار داده است. مسئله‌ای که او روز گذشته اینطور به آن واکنش نشان داد: «ما همیشه در کشتی خوش استقبال و بد بدرقه بودیم، اما برای من بد استقبال بودیم. من در این زمینه نباید پاسخگو باشم و خود دبیر توضیحات جامعی را داد. ایشان محبت داشت و به من اعتقاد دارد. او آبروی خودش و کشتی را بیشتر از هر چیزی دوست دارد. دبیر در این زمینه رفیق‌بازی نکرد و احساسی تصمیم نگرفت.»
حالا مسابقات جهانی نروژ که ۱۰ تا ۱۸ شهریور برگزار می‌شود، اولین آزمون درستکار در تیم ملی کشتی آزاد است. مسابقاتی که نتایج آن با توجه به حواشی که انتخاب او به عنوان سرمربی آزاد به همراه داشته، می‌تواند تعیین‌کننده باشد. درستکار با وجود زمانی کمی که در اختیار داشته، اما نگاه امیدوار‌کننده‌ای به مسابقات جهانی دارد: «برای نخستین بار مسابقات جهانی ۶۰ روز بعد از المپیک برگزار می‌شود. این از نظر برنامه‌ریزی کار را سخت می‌کند. ما با سه دسته رو‌به‌رو هستیم؛ بچه‌هایی که مدال گرفتند مانند یزدانی و زارع که می‌دانید چقدر فشار روی آن‌ها بوده است. گروه دوم جوانانی که ۲۷مرداد مسابقات‌شان به پایان رسید و دسته سوم در شش وزن مسابقه انتخابی داشتند، به همین دلیل طراحی برنامه برای ما سخت‌تر بود. ۳۵ روز تا مسابقات زمان داریم و از دوستان مشاوره می‌گیرم. من نمی‌توانم قول خاصی بدهم، چون ترکیب تیم‌ها مثل امریکا و روسیه مشخص نشده است. نمی‌دانیم شرایط چگونه است، اما قول می‌دهم با کمترین خطا نسبت به طراحی تمرین در مسابقات شرکت کنیم. تیم پوست‌اندازی کرده و من به این جوانان امیدوارم.»
الان وقت حمایت است
بودجه و مسائل مالی همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های اهالی کشتی بوده است، اگرچه محمد بنا دیروز در واکنش به سؤالی درباره خواسته‌اش از وزارت ورزش گفت که کشتی با توجه به داشتن رئیسی مانند دبیر، دغدغه پول ندارد و تازه فدراسیون به وزارت ورزش پول می‌دهد، اما علیرضا دبیر در بخش پایانی نشست خبری روز گذشته سرمربیان آزاد و فرنگی، از مسئولان خواست که در حمایت از کشتی کم نگذارند: «اگر قرار است در المپیک ۲۰۲۴ اتفاقی بیفتد الان وقت حمایت است، نه اینکه در سال المپیک تازه بفهمیم چه می‌خواهیم. ما الان از وزارت و کمیته کمک می‌خواهیم و دو، سه ماه مانده به مسابقات به‌دردمان نمی‌خورد. چیزی که من دغدغه‌اش را دارم این است که همه ما کشتی را بالا بیاوریم و این کار بودجه می‌خواهد. هزینه‌های کشتی بالاست. کشتی مثل فوتبال و بقیه رشته‌ها درآمدزا نیست، اما کار را در المپیک درمی‌آورد. مسئولان ما در سالن کشتی سینه‌های‌شان را ستبر می‌کنند. ما دو سال وقت داریم سهمیه المپیک پاریس را بگیریم و واقعاً این وقت کمی است. کشتی واقعاً هزینه دارد، اما دولت بداند این هزینه در اصل سرمایه‌گذاری است و پرچم جمهوری اسلامی را بالا می‌برد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار