کد خبر: 1057058
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
بیمارستان یون درمانی ایران، هفتمین بیمارستان دنیا برای درمان سرطان است و برای احداث آن تاکنون ۲۰۰ میلیون یورو و بیش از هزار میلیارد تومان هزینه ارزی و ریالی شده‌است. ساخت این مرکز درمانی مهم در سال ۱۳۸۸ شروع شده‌بود و روز گذشته تجهیزات مهم این بیمارستان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی مورد آزمایش قرار گرفت. این مرکز درمان سرطان با همکاری محققان اتریشی راه‌اندازی شده‌است.
علیرضا سزاوار

بیمارستان یون درمانی ایران، هفتمین بیمارستان دنیا برای درمان سرطان است و برای احداث آن تاکنون ۲۰۰ میلیون یورو و بیش از هزار میلیارد تومان هزینه ارزی و ریالی شده‌است. ساخت این مرکز درمانی مهم در سال ۱۳۸۸ شروع شده‌بود و روز گذشته تجهیزات مهم این بیمارستان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی مورد آزمایش قرار گرفت. این مرکز درمان سرطان با همکاری محققان اتریشی راه‌اندازی شده‌است.

مرکز یون درمانی ایران با مشارکت شرکت مداسترون اتریش راه‌اندازی شده و بر اساس تفاهمنامه با طرف اتریشی، انحصار این نوع بیمارستان در منطقه متعلق به ایران است. یعنی اگر کشور‌های منطقه بخواهند این نوع بیمارستان را بسازند، جمهوری اسلامی ایران و اتریش نسبت به این کار اقدام خواهند کرد.
یون درمانی، پیشرفته‌ترین روش‌های موجود درمان سرطان در دنیاست. در این شیوه ذرات پروتون با سرعت نور به بافت‌های سرطانی تزریق می‌شوند و مزیت آن نسبت به روش‌های دیگر درمان سرطان، جلوگیری از آسیب به بافت‌های سالم و از بین بردن دی ان‌ای سلول‌های سرطانی است.
استفاده از بهترین متخصصان برای کاهش استرس بیمار
طراحی ساختمان و تأسیسات مرکز یون درمانی، توسط مهندسان ایرانی با الگو برداری از مرکز مداسترون اتریش و همکاری این شرکت انجام شده‌است. با توجه به نوع روش پرتودرمانی در این مرکز، طراحی و ساخت ایمن مرکز به لحاظ پرتویی بسیار با اهمیت بود. در نتیجه ساخت این مرکز هم که ظرافت‌های خاص خود را دارد، از سوی یکی از بهترین شرکت‌های پیمانکار داخی اجرا شده‌است.
همچنین با توجه به ماهیت درمانی این مرکز، طراحی به لحاظ کاهش استرس و اضطراب بیمار نیز بسیار با اهمیت بود. به همین دلیل در طراحی و تأمین تجهیزات تأسیسات مرکز یون درمانی با بهترین تأمین‌کننده‌های داخلی و خارجی همکاری شده‌است.
مرکز ملی یون درمانی ایران، نخستین مرکز درمان سرطان با پرتو پروتون و کربن در غرب آسیاست. این مرکز که مجهز به شتاب‌دهنده سینکروترون (پرتو‌دهنده مقابله با سلول‌های سرطانی) است و در زمینی به مساحت بیش از یک میلیون ۱۷ هزار مترمربع در شهر کرج واقع شده‌است و شتاب‌دهنده سینکروترون موجود در این مرکز توسط یک شرکت اتریشی (مداسترون) تأمین خواهد شد.
مراسم احداث این مرکز چهار سال قبل با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و آموزش پزشکی و همچنین سفیر اتریش، رئیس هیئت نظارت شرکت مداسترون و مدیر عامل شرکت مداسترون برگزار شد. مرکز ملی یون درمانی ایران قادر است سالانه حدود ۲۵ هزار جلسه پرتودرمانی را به بیش از هزارو ۲۰۰ بیمار با وضعیت وخیم ارائه دهد. این مرکز با مجهز بودن به اتاق‌های تحقیقاتی علاوه بر اتاق‌های درمانی، امکان انجام تحقیقات فیزیک پزشکی و تحقیقات فیزیک کاربردی را هم برای پژوهشگران فراهم کرده‌است.
آموزش‌های ویژه برای متخصصان یون‌درمانی
راه‌اندازی و عملیات تست تجهیزات پزشکی نخستین بیمارستان یون درمانی کشور روز گذشته با حضور علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، اشتفان شلتس سفیر اتریش در تهران، ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت و استاندار البرز در کرج انجام شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این مراسم گفت: عملیات ساخت این بیمارستان در سال ۹۸ با زیر بنای ۲۶ هزار متر مربع با مشارکت یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی آغاز شده که تاکنون ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و یک هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی توسط شرکت سرمایه‌گذار برای این پروژه عظیم هزینه شده‌است.
علی‌اکبر صالحی افزود: اکنون ساختمان و بخش عمده تجهیزات این بیمارستان احداث و آماده‌سازی شده که هفتمین بیمارستان در نوع خود در جهان و در غرب آسیا بی‌نظیر است. این بیمارستان با استفاده از جدیدترین روش‌ها و تجهیزات پزشکی از سال آینده به درمان بیماران سرطانی خواهد پرداخت. اکنون نیرو‌های انسانی متخصص مورد نیاز این بیمارستان در خارج از کشور در حال فراگیری آموزش‌های ویژه هستند. ضمن آنکه طیف وسیعی از سرطان‌ها در بیمارستان یون درمانی کشور در کرج درمان خواهند شد.
درمان سرطان با جدیدترین فناوری
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اکنون سه روش برای درمان سرطان در جهان متداول است که شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی است، به تسنیم گفت: در شیوه پرتو درمانی‌های کنونی آسیب جدی به بافت‌های بدن انسان وارد می‌شود،، اما در روش‌های به کار گرفته شده با استفاده از تجهیزات نوین بیمارستان یون درمانی کرج، این آسیب‌ها را نخواهیم داشت. مدرن‌ترین مرکز یون درمانی جهان هم مداسترون اتریش است که همکار ما در راه‌اندازی اینجاست. وی با بیان اینکه پرتو درمانی امروزی، گاما و ایکس است که به انسان و به بافت‌های سالم آسیب می‌رساند، افزود: آخرین شیوه درمانی سرطان دو سال در اتریش و چهار سال است که در آلمان راه‌اندازی شده و این شیوه از مرکز تحقیقاتی سرن در سوئیس گرفته‌شده و سر زیر دانش آن منجر به دستیابی به چنین درمانی در سرطان شده‌است. رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه پزشکان و مهندسان این بیمارستان در حال تربیت هستند و نیرو‌های این بیمارستان از بچه‌های ایرانی خواهند بود، گفت: مسئولیت سازمان انرژی اتمی کمک در این زمینه و پشتیبانی از بیمارستان یون درمانی است.
قابلیت نفوذ به اعماق تومور‌های سرطانی
گفتنی است شتاب‌دهنده سینکروترون موجود در مرکز یون‌درمانی ایران قابلیت پرتودهی تومور‌های در عمق‌های بین ۵/۳ سانتی‌متر تا حدود ۳۰ سانتی‌متر را دارد. همچنین جهت پرتودهی نمونه‌های تحقیقاتی، این شتاب‌دهنده قابلیت دارد تا پروتون‌های با انرژی ۸۰۰ مگا الکترون‌ولت را هم تولید کند که در غرب آسیا بی‌سابقه است.
شتاب‌دهنده این مرکز طوری طراحی شده‌است که به پروتون و یون تا انرژی موردنیاز درمان شتاب دهد. در نتیجه احتیاجی به کاهش‌دهنده انرژی در اتاق‌های درمان نیست. این مرکز علاوه بر شتاب‌دهنده اصلی که برای درمان استفاده می‌شود، مجهز به تعدادی دستگاه تصویربرداری از جمله MRI، CT، PET- CT و تیوب اشعه ایکس جهت تصویربرداری سلول‌های سرطانی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار