کد خبر: 1056386
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

رزرو هتل آپارتمان سنتی در شهر تاریخی یزد

رپورتاژ آگهی/ یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان پس از ونیز ایتالیا است. قدمت این شهر باستانی به 10 تا 12 هزار سال پیش باز می‌گردد. طبق آخرین سرشماری، در سال 1395 جمعیت این شهر 523.192 نفر گزارش شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی یزد در قسمت مرکزی ایران، مجاور بیابان های کویر و لوت قرار دارد. همچنین یزد با استان های اصفهان، فارس و کرمان همسایگی دارد که افراد زیادی از این استان ها برای گردش و تفریح به یزد سفر می کنند. نکته قابل توجه این‌که مسافران قبل از سفر خود به یزد، اقدام به اجاره سوئیت در یزد و یا اجاره خانه مبله در یزد میکنند تا با آرامش به مقصد خود سفر کنند. 
شهر یزد به دلیل داشتن بافت تاریخی بی نظیرش همواره مورد توجه گردشگران فراوانی از سراسر دنیا قرارگرفته است. بافت های خشتی، مساجد، خانه های قدیمی و بادگیرهای یزد همواره چشم هر بازدیدکننده ای را خیره میکند. شهر زیبای یزد، به عنوان تنها شهر کشورمان است که در سال 2017 در یونسکو به ثبت رسیده و شهرت جهانی دارد. یزد را با عناوین دیگری همچون شهر بادگیرها، شهر دوچرخه ها و دارالعباده نیز می شناسند.
این استان از لحاظ فرهنگی نیز جذابیت های خاص خود را دارد. در این شهر میتوان اقلیت های متنوع شیعه، زرتشت، مسیحی و یهودی را یافت که در نهایت احترام و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند. بیشترین جمعیت زرتشتیان کشور، در این استان حضور دارند. آتشکده های زرتشتیان یکی از جاذبه های توریستی این استان به شمار می آید. اگر به خوراکی های شیرین علاقه دارید، قطعا سفر به یزد و طعم شیرینی های معروفش برای شما لذت بخش خواهد بود.

دیدنی های یزد

رزرو هتل آپارتمان سنتی در شهر تاریخی یزد

1. میدان امیر چخماق

یکی از میادین جذاب و مهم در یزد بی‌شک، میدان امیر چخماق است. این میدان مربوط به دوره تیموریان است که محل برگزاری بسیاری از مراسم ها و اجتماعات مهم است. در اطراف این میدان مجموعه رستوران ها و کافه های فراوانی وجود دارد. با وجود معماری بی نظیرش می تواند برای هر عکاس سوژهای چشم نواز باشد.

2. مسجد جامع یزد

یکی از مهمترین بناهای هر شهر، مسجد جامع آن به شمار می رود. مسجد جامع یزد با آن معماری اصیل و بینظیر ایرانی، یکی از جذابیت های ویژه یزد محسوب می شود. مسجدی در دل کویر با مناره های فیروزهای سر به فلک کشیده که از تمام نقاط شهر به چشم میآید.

3. عمارت باغ دولت آباد

این باغ چشم‌نواز یکی از نه باغ ایران است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. محوطه سرسبز و دلباز آن با ایجاد هوای خنک پذیرای مهمانان خود است. قدمت باغ زیبای دولت‌آباد به اواخر دوره افشاریه باز میگردد. وجه تمایز این باغ زیبا از سایرین، وجود دیوار خشتی سر به فلک کشیدهای است که با ارتفاع 33.8 متر آن را به بلندترین بادگیر دنیا مبدل ساخته است. بیشک این عمارت یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. تقارن، تالار آیینه، آب انبار عمومی و بازارچه از ویژگی های این بنای خیره کننده به حساب می آید.

4. حمام خان یزد

حمام خان، یکی از گرمابه های قدیمی بجای مانده از دوره قاجار است. این مکان تاریخی هماکنون به عنوان رستوران سنتی پذیرای مهمانان عزیزی است که یزد را مقصد سفر خود قرار دادهاند. گردشگران  میتوانند در این مکان علاوه بر لذت بردن از یک غذای سنتی از مکانهای مختلف حمام از جمله: خزینه، شاه نشین و گاورتون حمام دیدن کنند.

5. آتشکده ورهرام

این آتشکده زیبا در دوره پهلوی اول ساخته شد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. نشان فروهر زیبایی، بر سردر آن خودنمایی می کند. آتش این آتشکده از 1520 سال پیش تاکنون همواره روشن بوده است. مردم در زمانهای قدیم برای تهیه آتش از این مکان استفاده می کردند. ورود به این مکان مانند ورود به هر مکان مقدس آدابی دارد، به گونه ای که افراد باید بصورت پاک باشند. مردان با کلاه سفید و زنان با روسری سفید وارد می شوند.

6. ساباط های یزد

از آنجایی که یزد شهری کویری و گرم است، معماران یزدی برای کاهش گرما و خنکی رهگذران دالان هایی بنام ساباط بر سر کوچه ها و گذرگاه ها ساختند. این معماری یکی از ویژگی بارز یزد است.

7. دخمه زرتشتیان در حوالی یزد

یکی از آثار باستانی شهر تاریخی یزد که در شناخت آداب و فرهنگ نیز اثرگذار است، وجود همین دخمه ها است. این نام شاید برای شما آشنا باشد، شاعران فراوانی از جمله فردوسی از این نام در اشعار خود استفاده کرده اند. دخمه به معنای گورستان باستانی است که زرتشتیان تا 40 سال گذشته از آن استفاده می کردند اما اکنون دیگر کاربردی ندارند. در گذشته پیروان آیین زرتشتی هنگام مرگ یکی از افرادشان بعد از برگزاری آیین و مراسمات خود پیکر او را در این دخمه¬ها رها می‌کردند و خوراک کرکس های آسمان می شدند.

8. کویر دروازه قرآن و تالاب پساب یزد 

تقابل زیبای آب و کویر یکی دیگر از ویژگی¬های مجذوب کننده یزد است. در ابتدای ورود به یزد به بیابان دروازه قرآن برخورد می کنید. این بیابان خشک پذیرای تالابی پر آب شده که این پیوند باعث ایجاد تصویری ناب و کمیاب از طبیعت شده است. دیدن این اتفاق باشکوه خالی از لطف نخواهد بود.

9.کویر کاراکال

کویر کاراکال از جمله کویرهای جذاب شهرستان بافق استان یزد است که می توان در شبی پاییزی از آسمان پاک، پرستاره و آرامش حاکم بر آن لذت برد. از جذابیت های این کویر می توان به موتورسواری روی شن، شتر سواری و دیدن رمل های شنی اشاره کرد. این کویر زیبا زیستگاه نوعی گربه¬سان زیبا، به نام کاراکال (سیاه گوش) است که دلیل شهرت این کویر به این نام است. 

انواع غذاهای یزدی

قیمه یزدی: این قیمه خوش مزه و خاص یزدی یکی از اصیل ترین غذاهای سنتی یزد است. وقتی وارد رستورانی در یزد شوید، حتما نام آن را در صدر لیست غذاها خواهید دید. دلیل خاص و متمایز بودن این قیمه استفاده از نخود دوسر به جای لپه در آن است.
تاس کباب یزدی: از پرطرفدارترین غذاهای خانواده های یزدی، بدون شک تاس کباب است. غذایی سالم که تهیه شده از: سیب زمینی، پیاز، گوشت چرخ کرده، روغن، دارچین و رب گوجه فرنگی است.
آش شولی: آشهای متنوعی در یزد طبخ میشوند. یکی از معروفترین آشهای محلی و خوش‌طعم یزدی آش شولی است. این آش در فصل تابستان و زمستان به صورت های مختلفی طبخ میشود. اگر در یزد سراغ آش بگیرید، حتما نام این آش را خواهید شنید.

سوغات و صنایع دستی یزد

یزد جزو استان‌های ایران است که در آن صنایع دستی بی‌ نظیری یافت می‌شود. برخی از این صنایع دستی بازمانده از دوران گذشته یزد است مانند ترمه و چادر شب که مردم یزد براساس نیاز  این بافته‌ها ر ا تولید می‌کردند.

از مهم‌ترین صنایع دستی و  سوغات یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمه

چادر شب و شمد

زیرانداز

ظروف مسی

حلوا و ارده

انواع شیرینی: باقلوا، قطلب، کیک یزدی، کیک تخته­ای، پشمک، لوز پسته و لوز بادامی

در یزد کجا اقامت کنیم؟

رزرو هتل آپارتمان سنتی در شهر تاریخی یزد

از گذشته همواره سفر یکی از اساسی ترین نیاز های بشر بوده است. این نیاز هم اکنون نیز با او همراه است و جدایی ناپذیر است. گاه این سفر از روی نیاز انسان برای بازیابی آرامش از دست رفته اوست، گاه از سر اجبار است. در هر صورت پیش از سفر ابتدایی ترین افکاری که به ذهن میرسد هزینه و مکان اقامت است. طبیعتا هر کس به دنبال حداقل هزینه ها و امکانات مطلوب، متناسب با هزینه پرداخت شده است. پس در هر شهر از جمله یزد مکان هایی امن و باکیفیت در نظر گرفته شده تا مسافرانی که این شهر را مقصد خود قرار می دهند در آسودگی خیال، از سفر خود لذت ببرند. این اقامتگاه ها عبارتند از: اجاره سوئیت در یزد، اجاره آپارتمان در یزد، اجاره خانه مبله در یزد و همچنین اقامتگاه های بومگردی و هاستل ها که این نیاز را برطرف کرده‌اند.
برای رزرو سوئیت و اجاره هتل آپارتمان سنتی در یزد روی لینک زیر کلیک کنید : 
https://www.otaghak.com/city/yazd

کلام پایانی

در این مقاله تاریخی ترین شهر خشتی جهان را به شما معرفی کردیم تا پیش از سفر به این شهر پرشکوه و زیبا در نهایت آسودگی خیال از مکان های دیدنی و صنایع دستی و گردشگری آن مطلع شوید. از آنجا که یزد از پر بازدیدترین شهرهای ایران زیبا است و خصوصا به دلیل آب و هوای گرم و خشک آن در فصل های پاییز و بهار همواره شلوغ است، توصیه می شود قبل از رهسپار شدن، محل اقامت خود را رزرو کنید تا باخیالی راحت از سفر خود لذت ببرید. سامانه آنلاین اتاقک این امکان را برای شما گردشگران عزیز فراهم کرده است تا با کمترین هزینه در وقت و پول به بهترین گزینه دلخواه تان در اجاره سوئیت ارزان قیمت در یزد، اجاره خانه مبله در یزد برسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار