کد خبر: 1056001
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
شروع مذاکرات در دوحه
پس از چند هفته پیشروی گسترده طالبان در مناطق مختلف افغانستان، نیرو‌های ارتش طی عملیاتی توانستند با کشته و زخمی کردن صد‌ها عضو طالبان چندین شهر را در ولایات بامیان و نیمروز باز پس بگیرند؛ اقدامی که همزمان با شروع دور جدید مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه انجام شده است.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: پس از چند هفته پیشروی گسترده طالبان در مناطق مختلف افغانستان، نیرو‌های ارتش طی عملیاتی توانستند با کشته و زخمی کردن صد‌ها عضو طالبان چندین شهر را در ولایات بامیان و نیمروز باز پس بگیرند؛ اقدامی که همزمان با شروع دور جدید مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه انجام شده است.

در حالی که طالبان بعد از پیشروی‌های اخیر خود می‌گفت که می‌تواند در مدت دو هفته کل افغانستان را تصرف کند، روند پیشروی‌های این گروه کند شده و این نیرو‌های دولتی هستند که در روز‌های اخیر موفقیت‌هایی را در مقابل طالبان کسب کرده‌اند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیرو‌های افغان از روز جمعه تا شنبه دو شهر «سیغان» و «کهمرد» در ولایت «بامیان» و شهر «چخانسور» در ولایت نیمروز را از عناصر طالبان بازپس گرفتند. در بیانیه وزارت دفاع افغانستان آمده است که این نیرو‌ها به عملیات بازپس‌گیری مناطق دیگر از گروه طالبان ادامه می‌دهند. فؤاد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع روز شنبه به رادیو آزادی گفت که نیرو‌های امنیتی، دفاعی و خیزش‌های مردمی در ولایت‌های گوناگون در حال پیشروی هستند. امان گفت: «در ۴۸ ساعت گذشته چهارمین ولسوالی از کنترل طالبان آزاد شد. در مجموع ۱۷ ولسوالی تا حالا از تصرف طالبان بیرون شده‌اند. در سایر نقاط هم دستاورد‌های قابل ملاحظه وجود دارد. حومه‌های شهر تالقان از حضور طالبان پاکسازی شده و همچنین در ولایت کندز تلفات سنگینی در حومه شهر به طالبان وارد شده است.» در بیانیه وزارت دفاع افغانستان همچنین آمده است که در عملیات ولایت‌های «ننگرهار»، «غزنی»، «خوست»، «وردک»، «قندهار»، «جوزجان»، «کابل» و مناطق دیگر ۲۸۷ عنصر طالبان کشته و ۲۰۵ عنصر دیگر زخمی شده‌اند. خلیل اسیر، سخنگوی پلیس تخار در این رابطه گفت: «شمار زیادی از نیرو‌های طالبان به روستای «قره‌پرچاو» شهر تالقان حمله کردند که با مقاومت نیرو‌های امنیتی مواجه شدند». فضل‌الدین عیار، حاکم ولایت «پروان» در شمال کابل نیز از بازپس‌گیری شهر «الشیخ» از سیطره گروه طالبان خبر داد. در مقابل گروه طالبان نیز روز شنبه از سیطره کامل بر شهر «دند» در ولایت قندهار در جنوب این کشور خبر داد. طالبان در هفته‌های اخیر با خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، پیشروی‌های خود را شروع کرد و توانست ده‌ها شهر و روستا را تصرف کند. نهاد‌های امنیتی و دفاعی افغانستان گفته‌اند که از برخی ولسوالی‌ها عقب‌نشینی تاکتیکی کرده و برای پس‌گیری آن عملیات‌های نیرو‌های امنیتی و دفاعی جریان دارد. مقامات دولتی افغانستان گفته‌اند که طالبان نمی‌تواند بر کل افغانستان حکومت کند.
مذاکره در دوحه
درگیری میان نیرو‌های دولتی افغانستان و طالبان در حالی همچنان ادامه دارد که مذاکرات صلح میان هیئت دولت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و هیئت طالبان به رهبری عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان، روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر شروع شد. به گزارش یورونیوز، این مذاکرات قرار است به‌مدت دو روز حول محور پیشنهاد‌های دو طرف برای صلح و حل مشکلات افغانستان ادامه داشته باشد. عبدالله عبدالله روز جمعه و پیش از عزیمت به دوحه، در یک نشست خبری گفته بود: «صلح از میز مذاکره به دست خواهد آمد و اکنون فرصتی برای صلح است.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالله همچنین دیروز در سخنانی با بیان اینکه فضای منطقه‌ای و جهانی برای تأمین صلح در افغانستان فراهم شده است، گفت: «مردم افغانستان روز‌های دشوار را سپری می‌کنند. جنگ به شدت جریان دارد و قربانی اصلی آن مردم ما هستند.» وی تأکید کرد: «قبل از آمدن به دوحه با تمام بزرگان سیاسی و رهبری جمهوری اسلامی افغانستان مشور‌ت‌های همه‌جانبه صورت گرفته و پیام همه یکی است که مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و باید تمام انرژی و توان برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی برای قطع جنگ و طرح یک آینده مشترک برای مردم افغانستان متمرکز شود.» ملا برادر هم در نشست با هیئت کابل گفت: «ما باید به بی اعتمادی پایان دهیم و برای اتحاد مردم تلاش کنیم و قاطعانه در برابر همه تلاش‌هایی که تمامیت ارضی و وحدت ملی را تهدید می‌کند بایستیم.» سال گذشته نیز چندین دور مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه انجام شد که به دلیل برآورده نشدن خواسته‌های طالبان، این مذاکرات به نتیجه نرسید و این گروه حملات خود را علیه نیرو‌های امنیتی و مردم از سر گرفت. درحالی که طالبان در ظاهر آمادگی خود را برای مذاکرات صلح اعلام کرده است، اما در عمل به چیزی کمتر از به دست گرفتن قدرت کامل در افغانستان راضی نمی‌شود. همچنان که سخنگوی طالبان هفته گذشته در سخنانی اعلام کرد که این گروه تلاش می‌کند امارت اسلامی مدنظر خود را تأسیس کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار