کد خبر: 1055988
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با برشمردن تهدیدات پیش روی جریان انقلاب:
سهم خواهی‌های آشکار و پنهان جریان پیروز انتخابات که برخی از آن تعبیر به تقسیم غنائم می‌کنند، این روز‌ها و با روی کارآمدن دولت سیزدهم به یکی از دغدغه‌های دلسوزان نظام و انقلاب تبدیل شده است. اگرچه بسیاری از اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار‌ها بر پرهیز از هرگونه سهم‌خواهی از دولت تأکید و بلکه آن را تقبیح کرده‌اند، اما لابی‌های پشت پرده برای تحت فشار قرار دادن دولت مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد؛ نکته‌ای که اگر مراقبت نشود، به تنازع درونی، تحلیل رفتن توان خدمتگزاری و غفلت از مطالبات به‌حق مردم منجر خواهد شد و اکنون که دولت در آغاز راه خطیر خدمت به مردم و میراث‌دار بسیاری از ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌های ناشی از دولت گذشته است، نباید اسیر این فشار‌ها شود که زمان برای تکرار تجربه‌های شکست خورده گذشته است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سهم خواهی‌های آشکار و پنهان جریان پیروز انتخابات که برخی از آن تعبیر به تقسیم غنائم می‌کنند، این روز‌ها و با روی کارآمدن دولت سیزدهم به یکی از دغدغه‌های دلسوزان نظام و انقلاب تبدیل شده است. اگرچه بسیاری از اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار‌ها بر پرهیز از هرگونه سهم‌خواهی از دولت تأکید و بلکه آن را تقبیح کرده‌اند، اما لابی‌های پشت پرده برای تحت فشار قرار دادن دولت مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد؛ نکته‌ای که اگر مراقبت نشود، به تنازع درونی، تحلیل رفتن توان خدمتگزاری و غفلت از مطالبات به‌حق مردم منجر خواهد شد و اکنون که دولت در آغاز راه خطیر خدمت به مردم و میراث‌دار بسیاری از ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌های ناشی از دولت گذشته است، نباید اسیر این فشار‌ها شود که زمان برای تکرار تجربه‌های شکست خورده گذشته است.

مسئله‌ای که مورد توجه دکتر علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در سیزدهمین همایش مدیران هیئت‌های برگزیده کشور در قم نیز قرار گرفت و او با برشمردن چهار تهدید پیش روی جریان انقلابی از فعالان هیئت‌های کشور خواست «نگذارند این تیمی که کشور را به‌دست گرفته از شعار‌های خود خارج و قله‌هایی که وعده فتح آن‌ها را داده نیز فراموش کند و درگیر روزمرگی شود.»
اثر تحریم‌ها بیش از ۱۵ درصد نیست
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی معتقد است که روی کار آمدن دولت جدید در معادلات منطقه‌ای و جهانی تأثیر زیادی دارد. او تهدید‌های خارج از کشور را بلوف می‌داند و با بیان اینکه تهدید‌های خارجی آنچنانی نداریم، و اثر تحریم‌ها نیز تنها ۱۰ یا ۱۵ درصد است، تأکید می‌کند: «از خارج از کشور می‌توانند برای ما بلوف بزنند، اما تهدید مؤثری نمی‌توانند داشته باشند، منطقه و جهان در یک وضعیت خاصی به‌سر می‌بَرد و از بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون، دنیا هیچ وقت برای شکل‌گیری و پذیرش چنین نظم نوینی آمادگی نداشته است.». زاکانی اضافه کرده‌: برای جهان مهم است که رئیس‌جمهوری ایران چه کسی باشد، چون در معادله‌های منطقه‌ای و جهانی خیلی تأثیر می‌گذارد. این نماینده مجلس با اشاره به‌اینکه روی کارآمدن دولت جدید معادله‌های قدرت را تغییر خواهد داد، خاطرنشان کرد: دشمن ممکن است به‌صورت زبانی تهدید کند، ولی به‌فضل الهی سرعت تغییر معادله‌ها بیشتر خواهد شد.
۴ خطری که جریان انقلاب را تهدید می‌کند
بخش اساسی هشدار‌های رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برخلاف همه تصورات نه به تهدیدات خارجی که به تهدیدات داخلی معطوف است. او در همین زمینه تهدید‌های داخلی را شامل چهار دسته می‌داند و معتقد است: نخستین تهدید، حزب‌اللهی‌ها هستند و مناسبات داخل حکومت اعم از مجلس، دستگاه قضایی و دولت نیز دومین تهدید به‌شمار می‌آید، سومین تهدید داخل خود دولت است و چهارمین تهدید نیز در متن جامعه است.
زاکانی در تبیین تهدیدات پیش رو، غفلت از فردای پیروزی انتخابات را اینگونه بیان می‌کند: «من که نقش حزب‌اللهی دارم، اگر فکر کنم بعد از پیروزی در انتخابات کار تمام است، این بزرگ‌ترین تهدید است، هر حزب‌اللهی باید فکر کند که تازه کار شروع شده است. اینکه یک حزب‌اللهی خود را شریک بداند و احساس کند که سفره‌ای پهن شده است بزرگ‌ترین تهدید است. یک حزب‌اللهی باید بفهمد که باید جانفشانی کند، یعنی اگر جانفشانی بود باید بگوید جانفشانی می‌خواهم بکنم، ولی اگر بهره‌مندی بود باید بگوید که آخر صف هستم و تمایل ندارم.»
زاکانی اظهار داشته‌: «اینکه منِ حزب‌اللهی احساس کنم، حالا که رقیب از میدان به‌در رفت، الان تسویه حساب‌های درونی را شروع کنم و به‌خودمان بپردازم نیز یک تهدید است. ما که اینجا هستیم، به‌تعداد خودمان سلایق داریم، ولی مبانی فکری ما مشترک است، باید مبانی را مدنظر قرار دهیم، در دوره آقای احمدی‌نژاد این اشتباه را کردیم و به‌جای مبانی به سلایق مختلف توجه داشتیم. بچه‌های انقلاب باید احساس کنند که بیش از هر روزی به انقلاب و به نایب امام زمان (عج) و مردم بدهکار هستند، بیایند دست به‌دست هم بدهند و بیش از قبل انتخابات انسجام داشته باشند، چون اگر ما نتوانیم با هم کار کنیم و یکدیگر را تحمل نماییم، یک انقلابی نما، محور می‌شود و تمام میراث امام و شهیدان را که با زحمت‌های نیرو‌های انقلاب و متن مردم، تحت تدابیر رهبر معظم انقلاب منجر به چنین پیروزی شده نابود خواهد کرد.» وی با بیان اینکه نیاز است، منظومه فکری و منطق، ولی را فهم کنیم و نخستین وظیفه ما به‌عنوان یک هیئتی نیز این است که این منطق را به‌جامعه تزریق کنیم گفت: «دومین وظیفه ما این است که جامعه حزب‌اللهی را به‌سمت آگاهی، انسجام و انگیزه بخشی سوق دهیم، چرا که آنجایی که شور و شعور را می‌تواند ترکیب کند، هیئت‌های مذهبی است. حزب‌اللهی‌ها باید بفمند که انسجامی که الان احتیاج داریم ۱۰ برابر قبل از انتخابات است.»
هیئت‌ها نگذارند دچار روزمرگی شویم
وی خطر دیگری که کشور را تهدید می‌کند بحث ارتباط بین قوا و پیوستگی در درون حکومت و حاکمیت دانست و تصریح کرد: «دولت و مجلس و دستگاه‌های حاکمیتی باید متوجه شوند که یک تیم هستند، و هرگونه شکاف و ناهماهنگی بین آنها، به‌این پرچمی که بلند شده آسیب می‌رساند.» زاکانی در ادامه برای پیشگیری از این تهدید البته راهکار هم داده و معتقد است تشکیل یک قرارگاه فکری مشترک بین دولت و مجلس و دستگاه قضایی ضروری است.
بخش دیگر سخنان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به ضرورت مطالبه‌گری هیئت‌های مذهبی در جهت انسجام و یکپارچه شدن عناصر کشور اختصاص داشت: «هیئت‌ها نگذارند که این تیمی که کشور را به‌دست گرفته از شعار‌های خود خارج و قله‌هایی که وعده فتح آن‌ها را داده نیز فراموش کند و درگیر روزمرگی شود.» نماینده قم با تأکید بر اینکه دولت آقای رئیسی یک رسالت تاریخی دارد، یادآور شد: «امروز در کنار مجلس و دستگاه قضایی، انقلاب در عرصه سیاسی تحول ایجاد کرده و منجر به‌نظام اسلامی شده، ولی در عرصه فرهنگی و اجتماعی تحولی توسط انقلاب صورت نگرفته است. وظیفه هیئت‌های مذهبی این است که انقلاب را در عرصه فرهنگ و اجتماع رسوخ دهند و تحول ایجاد کنند و همه دستگاه‌های حاکمیتی نیز باید دست به‌دست هم بدهند، ۴۲ سال است که ما پشتِ درِ دولت اسلامی ایستاده‌ایم و منتظر جامعه اسلامی و الگو هستیم، و می‌گوییم اگر دولت و جامعه اسلامی شکل بگیرد، تکثیر پیدا می‌کند، تمدن اسلامی رقم می‌خورد. امروز ما یک تأخیر فاز جدی داریم که قابل جبران نیست، این ادبیات را که ادبیات خاستگاه، ولی و امام جامعه ما است هیئت‌ها می‌توانند به‌این سیستم منعکس کنند و درخواست انسجام و تحقق این مسیر را داشته باشند، این کار خیلی بزرگی است.»
نباید از معیشت مردم غافل شویم
نکته اساسی دیگری که زاکانی به آن اشاره کرد، ضرورت توجه به مردمی است که به این دولت و مجلس دلبسته‌اند. وی با تأکید بر اینکه نباید از معیشت مردم غافل شویم، گفت: «کمر مردم در حال خرد شدن است و حتماً دولت باید در ظرف چندماه به مسیری برود که بار مردم بر دوش آن‌ها سبک‌تر شود. تحقق این امر، مقدماتی دارد و باید جامعه را آگاه کنند که کار یک شبه انجام نمی‌شود، کار‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت بکنند و نتایج کار‌های بلند مدت هم در چهار ساله این دولت و سه ساله این مجلس دیده شود.»
زاکانی نقطه قوت و موفقیت رئیس‌جمهور منتخب را به انتخابات چهار سال بعد ریاست جمهوری ارجاع داد که در آن متأثر از خدماتی را که دولت به مردم داده و توانمندی‌هایی که از خود به جای گذشته مشارکت را به بیش از ۷۵ درصد برساند: «اگر آقای رئیسی با ۵۰ درصد مشارکت در انتخابات دولت را تحویل گرفت، باید در انتخابات مجلس آینده مشارکت بالا برود و در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز به‌بیش از ۷۵ درصد افزایش یابد. امروز بیش از آنکه از نقطه‌ای کشور تهدید شود، تهدید از منِ مسئول است که دچار غفلت و خواب آلودگی و یا دچار دعوا شویم.» زاکانی تصریح کرد: «اشکال بزرگی که در کشور ما وجود دارد این است که در رقابت‌های انتخاباتی وعده‌هایی داده، ولی بعد از آن فراموش می‌شود، درحالی که این وعده‌ها در ذهن مردم می‌ماند.
اکنون می‌توان امیدوار بود که جریان انقلاب، قدر این موقعیت‌ها و فرصت‌های پیش رو را به درستی درک کنند و از این امکان خدمتگزاری به بهترین نحو به نفع مردم بهره بگیرند. زمان بسیار کوتاه و مردم عقد اخوت با کسی نبسته‌اند. کارآمدی و تلاش برای رفع مشکلات معیاری است که مردم بر اساس آن عملکرد مسئولان را به قضاوت می‌نشینند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار