کد خبر: 1055692
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
محمد صادق عبداللهی

اکنون که بیش از ۲۰ سال از آغاز نخستین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا که در راستای تکمیل زنجیره دولت‌سازی و بر‌پایه تمرکززدایی امور از سطح ملی و با رویکرد تقویت مدیریت محلی راه‌اندازی شده بود، گذشته است، بایستی اذعان داشت که این شورا‌ها به خصوص در شهرها، البته با افت و خیز، نتوانسته‌اند جایگاه و کارکرد خود را به مردم اثبات نمایند. به‌خصوص در دوره پنجم، عملاَ به‌رغم برخی از زحمات آنچه در چشم عمده شهروندان نمود پیدا کرد، صرف انتخاب شهردار و تغییر نام کوچه‌ها و خیابان‌ها در شورای شهر تهران بود. اختلاس‌ها و دستگیری اعضای کامل شورا‌های شهر در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها نیز مزید بر علت شد و موجب گردید شهروندان ذهنیتی منفی نسبت به شورای شهر پیدا کنند که در گفت‌وشنود‌های روزمره مردم پدیدار است.
متأسفانه شاهد هستیم اخبار برخی از زمین‌خواری‌ها، اختلاس‌ها و ریخت‌وپاش‌ها در شورا‌های شهر پنجم و رقابت‌های غیراخلاقی و هزینه‌های سنگین برخی افراد در انتخابات ۱۴۰۰، این انگاره را در ذهن افراد بافته که شورای شهر نه جایی برای خدمت که جایی برای بستن بار است و اگر افراد میلیاردی برای رأی آوری تلاش می‌کنند، چون قرار است تریلیاردی بخورند! برای مثال اخبار رسمی می‌گوید از ابتدای شورای شهر پنجم در استان تهران ۵۸ نفر در شهرداری‌ها و شورا‌های شهر استان تهران بازداشت شدند که ۲۴ تن از آن‌ها از شهرداران و اعضای شورای شهر هستند. همچنین خبر‌های متعدی از دستگیری تمامی اعضای شورای شهر ساری، سه عضو شورای شهر لاهیجان، یک شهردار و دو عضو شورای شهر بوشهر، عضو شورای شهر نسیم‌شهر، دستگیری تمامی اعضای سابق شورای شهر پرند، احضار شش عضو از ۹ عضو شورای شهر قرچک و برخی دستگیری‌ها و ابهامات در شورا‌های شهر رشت، تبریز، لنگرود و... نیز در تقریباً یک سال گذشته به گوش رسیده است.
این دست اخبار نشان می‌دهد که شورا‌های شهر از سر ضعفی ساختاری و نظارتی درگیر رویه‌هایی فسادزا شده‌اند که نیاز است در دوره جدید که رویکرد نهاد‌های کشور به خصوص سه قوه اصلی مبارزه با فساد شده، اعضای جدید این غبار را زدوده و دست به اقداماتی زده که هر چه بیشتر شهرداری و شورای شهر را به شفافیت نزدیک سازد و امکان فساد در آن را به صفر میل دهند تا شهد شیرینی نهاد شورای شهر بر دل‌های مردم بنشیند. در واقع باید گفت در افزایش مشارکت ۱۴۰۴ این فقط دولت نیست که نقش دارد بلکه اعضای شورای شهر جدید نیز بایستی به سهم خود با خدمت پاک و صادقانه مردم را به شرکت در انتخابات مشتاق کنند و اهمیت و آبروی این نهاد را بازگردانند. البته همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: «شهرداری‌ها همواره در معرض افراد فرصت‌طلب و سودجو قرار دارند، اما ارتباط با مردم و دسترسی آسان آنان به مدیران شهرداری‌ها موجب می‌شود زمینه بسیاری از فرصت‌طلبی‌ها از بین برود» در کنار این تأکید بر شفاف‌سازی هزینه‌ها و بودجه‌های شهرداری و به خصوص قرارداد‌ها و خریدها، مقابله با رشوه‌خواری با هوشمندسازی رویه‌ها و افزایش نظارت سیستمی و پرهیز از تجملات نیز می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با فساد داشته باشد.
در همین هفته‌های گذشته که برخی از پروژه‌های رسانه‌ای شهرداری و شورای شهر تهران با رقم‌های نجومی منتشر شد، همگان متوجه آن شدند که چطور شفافیت در قرارداد‌های این نهاد و انتشار به موقع آن‌ها و فارغ از هر سیاسی کاری و پنهان کاری می‌تواند موجب مقابله با فساد از سوی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی شود چه بسا اگر این قرارداد‌ها در زمان خود منتشر شده بود و بودجه شهرداری و مخارج آن شفاف‌سازی می‌شد، هیچ‌گاه شاهد این هزینه‌های رسانه‌ای اعتمادسوز که از قضا به بهانه اعتمادآفرینی پخش می‌شود، نبودیم!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار