کد خبر: 1055370
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
زالی عنوان کرد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواستار توجه بیشتر دولت به حوزه سلامت شد و گفت: دولت‌ها باید مداخلات بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا زالی، در نخستین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی گفت: فربه شدن نهاد‌های دولتی و افزایش رو به تزاید دخالت دولت‌ها در اقتصاد کشور، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دخالت دولت در اقتصاد‌های مولد همواره نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد، اظهار داشت: دخالت دولت در بازارها، شکست بازار یا شکست نهادی مواردی است که در اقتصاد کشور آن را تجربه کرده‌ایم.

زالی گفت: توجه دولت به حوزه سلامت، آموزش همگانی و آموزش عالی ضروری است و باید دولت مداخلات موثرتری داشته باشد، اما در سال‌های اخیر می‌بینیم دولت‌ها نقش کم‌رنگ‌تری داشته‌اند. مثلاً در حوزه رفاه اجتماعی این موضوع را کمتر شاهد بوده‌ایم و هر سال به میزان مطالبات حوزه سلامت و رفاه اجتماعی افزوده می‌شود و آثار آن را در حقوق شهروندی و رفاه اجتماعی مشاهده می‌کنیم.

وی به عدم شفافیت مالی و فساد اقتصادی و انضباط مالی اشاره کرد و افزود: این‌ها چالش‌های مهمی هستند و در سال‌های اخیر در شفافیت اقتصادی کمتر کار کرده‌ایم و نمره ما در عرصه بین المللی، نمره خوبی نبوده و در نظام‌های بین المللی شفافیت نمره خوبی نداشته‌ایم و در خصوص شفافیت اقتصادی، ویژه‌خواری اقتصادی و رانت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آثار تخریبی در اقتصاد کشور داشته است.

زالی با اشاره به اینکه اقتصاد پنهان در بحث عدم تحقق عدالت اجتماعی، نابرابری درآمدی، توازن‌سازی درآمدی در دهک‌های اقتصادی جامعه، تحریم و رشد بازار غیررسمی و همچنین قاچاق آثار زیانباری وارد کرده است گفت: اولین اثر اقتصاد در سایه در درآمد ناخالص داخلی است.

وی افزود: در سال‌های اخیر بحث اقتصاد پنهان، زیرزمینی یا اقتصاد در سایه وجود داشته است به همین دلیل شاهد شکل‌گیری رگه‌های متکثر برنامه اقتصاد در سایه در فرایند اقتصاد ملی هستیم که این موضوع با شفافیت اقتصادی در تقارن است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار