کد خبر: 1055167
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
رییس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز گفت: شرکت‌های کوچک تولیدی می‌توانند با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی مشکل صادرات تولیدات خود را حل کنند.

سیدیوسف حسینی،  در جلسه کمیته کارشناسی امکان سنجی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ مشکلی در صادرات تولیدات خود ندارند، افزود: ایجاد کنسرسیوم های صادراتی باید در قالب برند و عمومی باشد تا شرکت ها با اقدام جمعی خود در بازارهای هدف حضور یابند.

وی با اشاره به تجربه موفق تشکیل چنین کنسرسیوم هایی در استان یزد، اظهار داشت: در جلسه گذشته ۶ نفر به عنوان اعضای هیات موسس برای تاسیس و ارایه برنامه کنسرسیوم صادراتی انتخاب شده اند.

عضو هیات موسس کنسرسیوم صادراتی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه در تدوین اساسنامه و تعیین اهداف کنسرسیوم باید نقش آن مشخص شود، گفت: باید مشخص شود که آیا کنسرسیوم مستقیما اقدام به واردات یا صادرات خواهد کرد یا به عنوان حق العمل کار یا کارگزار نقش ایفا خواهد کرد.

 قلی پور، افزود: چنانچه کنسرسیوم به عنوان نهاد مستقل شروع به کار کند باید کالاهای صادراتی و برند مخصوص را انتخاب کند که در این صورت احتمالا شرکت هایی متمایل به استفاده از برند دیگری برای کالای خود نباشند اما روش دوم یعنی ایفای نقش کنسرسیوم به عنوان حق العمل کار یا کارگزار، موثرتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ریخته گری تراکتورسازی و عضو هیات موسس کنسرسیوم صادراتی آذربایجان شرقی نیز گفت: چندین سال است وزارت صنعت معدن و تجارت برنامه های حمایتی خود را جهت توسعه صادرات اجرا می کنند اما با عدم توفیق همراه بوده که علت آن کافی نبودن ساز و کارها، مشکل دانش و مهارت صادرکنندگان و عمیق نبودن دانش و مهارت آن ها است.

ارشدی، برخی شروط لازم برای توفیق کنسرسیوم را داشتن نگاه بنیادی، قائم به اشخاص نبودن، عدم اتکاء به دولت در بحث های مالی، تشویفی و حمایتی، دانش و مهارت افزایی صادرکنندگان و اعتمادآفرینی بین فعالان اقتصادی اعلام کرد و افزود: حرکت در مسیر ایجاد و فعال کردن کنسرسیوم باید به نحوی نباشد که عنوان تجربه ناموفق، باعث عدم ورود سایر فعالان اقتصادی به این بحث شود.

وی اظهار داشت: در ایجاد کنسرسیوم ابتدا باید از گام‌های کوچک شروع کرد و شرکت‌های پیشرو هرکدام در فعالیت تولیدی خود چندین شرکت را حمایت کرده و زمینه حضور کالاهای آن‌ها را با برند خودشان در بازارهایی که به دست آورده‌اند، مهیا کنند.

ارشدی، با تاکید بر عدم امکان حضور شرکت های دولتی و نیمه دولتی به عنوان سهامدار در کنسرسیوم به دلیل نوع مالکیت آن ها و محدودیت هایی که دارند، خواستار تعیین راه هایی برای استفاده از ظرفیت این شرکت ها و مشارکت آن ها در کنسرسیوم صادراتی استان شد و یادآوری کرد: آموزش و ترویج در این زمینه باید در اولویت قرار گیرد.

عضو هیات موسس کنسرسیوم صادراتی آذربایجان شرقی با تاکید بر توجه به مزیت های نسبی و مطلق صنعت، معدن و کشاورزی استان گفت:  یک بانک اطلاعات جامع از فعالان اقتصادی و تولیدات استان نیاز است تا با مشخص شدن ظرفیت ها، نقشه راه برای ایجاد کنسرسیوم تعریف شود.

صدیقی، تعیین مشاورانی که تعریف آکادمیک از تمام ابعاد اعم از شکل، فرم و نحوه فعالیت کنسرسیوم را ارایه دهند را ضروری دانست و افزود: یکی از اعضای هیات موسس به نمایندگی از این هیات باید نظارت بر اجرای آن را به عهده بگیرد.

وی یادآوری کرد: وجود هیات مدیره ای صاحب تجربه، خارج از تیم اعضای کنسرسیوم جهت اداره امور کنسرسیوم به دلیل مشغله های کاری تولیدکنندگان و صاحبان صنایع ضروری است.

باقری، عضو دیگر هیات موسس کنسرسیوم صادراتی آذربایجان شرقی با اشاره به تجربه تشکیل کنسرسیوم صادرات لوازم خانگی استان، ضعف در فرهنگ تجاری و کارگروهی تجار و تولیدکنندگان استان را عامل انحلال این کنسرسیوم اعلام کرد و گفت: بحث آموزش و توانمند سازی مستمر فعالان اقتصادی استان ضروری بوده باید از تجربیات کشورهای موفق در تشکیل کنسرسیوم های صادراتی به عنوان الگو استفاده کرد.

قالیچه باف، عضو دیگر هیات موسس کنسرسیوم صادراتی آذربایجان شرقی نیز گفت: در شرایط فعلی اقتصادی، شرکت های موفق حمایت از شرکت های کوچک و متوسط را به عنوان یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی می توانند انجام دهند و چون ثبت رسمی کنسرسیوم پروسه سه تا چهار ساله است، شروع فعالیت کنسرسیوم می تواند به صورت غیررسمی و غیرثبتی در قالب های مختلفی مانند برون سپاری و غیره انجام شود تا پس از یک دوره تجربه موفق، فعالیت رسمی کنسرسیوم شروع شود.

مدیر واحد کسب‌ و کار اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به دستورالعمل ایجاد و اداره کنسرسیوم‌ها، گفت: در این دستورالعمل بحث آموزش هنر صادرات به صادرکنندگان توسط سازمان توسعه تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی به‌ صورت معرفی مربی یا مروج قبل از تاسیس کنسرسیوم پیش‌بینی‌ شده است.

محرم پور، افزود: در بحث آمار و اطلاعات اقتصادی مورد نیاز نیز با تشکیل این مرکز در اتاق بازرگانی تبریز می‌توان با جذب سرباز صنعت از متخصصان رشته آمار و سایر رشته های مرتبط استفاده و اتاق فکر آموزشی را در کنار هیات موسس ایجاد کرد.

در این جلسه مقرر شد موضوع تاسیس ستاد یا دبیرخانه ایجاد کنسرسیوم صادراتی در محل اتاق تبریز از مسوولان اتاق پی گیری شود و جلسه آتی با حضور یک اتاق فکر تلفیقی از کارشناسان این حوزه و مروج موجود در لیست شرکت شهرک های صنعتی تشکیل و مروج مربوطه انتخاب و مذاکرات نهایی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر