کد خبر: 1053781
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه:

فساد، امضا‌های طلایی و لابی‌گری‌ها ریشه در قوانین متعدد و متناقض دارد که باید با تنقیح قوانین به این روند معیوب پایان داد.
محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه این کمیسیون برای حل معضل نسخ و تنقیح قوانین گفت: تنقیح قوانین یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدامات مجلس است و باید توسط مجلس به سرانجام برسد.
مفتح در ادامه درباره تعیین تکلیف این موضوع در مجلس توضیح داد: وقتی مقرر باشد قانونی لغو، الحاق یا نقض شود و به طور کلی هر تغییر و تحولی در قوانین، جزو وظایف مجلس شورای اسلامی است و در نهایت هم باید به تصویب شورای نگهبان برسد.
مجلس مقدمات بررسی موضوع تنقیح قوانین را با کارشناسان دولت و حقوقدانان به سرانجام خواهد رساند و نهایتاً متن پیشنهادی تصویب می‌شود تا قابلیت اجرا داشته باشد.
مفتح با اشاره به اینکه معمولاً در پایان هر قانون نوشته می‌شود که قوانین مغایر با قانون‌های جدید لغو می‌شود، ادامه داد: این جمله اصلاً درست نیست، زیرا تشخیص مغایرت قوانین بر عهده مجلس گذاشته شده است و کسی که قانون را اجرا می‌کند اگر تشخیص دهد قانونی دیگر در مغایرت با قانون دیگر است، می‌تواند آن را لغو یا بلااثر کند، در صورتی که این اقدام نیز قانونی نیست، زیرا مجلس و نه مجری قانون باید این مغایرت را تشخیص بدهد.
وی افزود: تنقیح قوانین اقدامی مهم است و برای اینکه مجریان قانون را از تعابیر مختلف رها کنیم باید قوانین تنقیح شوند. برای این مسئله اقداماتی صورت گرفته و دولت هم پیشنهاداتی به مجلس ارسال کرده است، امیدواریم این همکاری به نحو مشخصی صورت بگیرد و در صحن مجلس بررسی شود.
مفتح ادامه داد: تاکنون چند بار در مجلس این مسئله مورد بررسی قرار گرفته و قوانین بسیاری حذف شده است، اما این کار هنوز به اتمام نرسیده و یکی از اقدامات مهم مجلس این مسئله است که باید توسط کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و به صحن مجلس برسد.
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه قوانین متعدد و متناقض با هم منجر به بروز فساد، امضا‌های طلایی و لابی‌گری برخی مسئولان شده است، اظهار کرد: در این مسیر قطعاً موانعی رو‌به‌روی مجلس قرار خواهد گرفت تا مبادی این فساد برچیده نشود، اما مجلس باید تلاش کند این اتفاق رخ ندهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار