کد خبر: 1053263
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح کرد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به عواقب احداث صنایع فولادی که آب زیادی را مصرف می کنند، گفت:باید به این باور برسیم که در منطقه خشک و نیمه خشک خراسان‌رضوی و در شرق کشور، نباید صنایعی که آب زیادی مصرف می‌کنند را احداث کنیم.

محمد علایی در خصوص وضعیت منابع آب در خراسان رضوی با توجه به خشکسالی در سال جاری  اظهار کرد : آب زیرساخت همه چیز در زندگی است و بدون آن هیچ فرمی از زندگی وجه کاملی ندارد. کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و متوسط میزان بارندگی‌ در کشور با ۲۲۱ میلی‌متر سه برابر از متوسط میزان بارندگی جهان کمتر است. از طرفی دیگر میزان بارش در کشور همیشه مقدار ثابت ندارد. در بعضی از سال‌ها بارندگی کم و در بعضی ازسال‌ها  میزان بارندگی‌ها مطلوب است.

وی افزود: ۸۵ درصد از آب در استان به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد به شرب و بهداشت و ۵ درصد به صنعت و خدمات اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی همچنین با اشاره به عواقب احداث صنایع فولادی که آب زیادی را مصرف می‌کنند بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مسئولین تنها در لفظ نگران وضعیت آبی کشور هستند و در عمل خبری از این نگرانی‌ها نیست. اگر به صورت واقعی نسبت به بحران آب در کشور اهمیت قائل می‌شدند در دشت‌های خوبی مثل نیشابور، جوین و... نباید کارخانه فولاد احداث کنند. از طرفی توزیع امکانات در شهر و روستاها متعادل نیست و عدم توجه به آبادی روستاها، باعث مهاجرت روستاییان به شهرها شده و این مسئله نیز در افزایش مصرف آب مردم در شهرها موثر است.

علایی ادامه داد: برنامه ریزی شده است که آب مشهد را از طریق خلیج فارس تامین کنیم زیرا مشهد دیگر توانایی تامین منابع آبی خود را ندارد، اما حتی اگر همین کار را نیز انجام دهیم باز هم در تامین آب مشکل داریم زیرا مصرف آب مردم مشهد بسیار زیاد است. متاسفانه اکنون کار از بحران آب گذشته و ما دچار ورشکستگی آب شده‌‍‌ایم. بحران به معنای یک وضعیت موقتی و گذرا است اما وقتی این شرایط سال‌هاست که در منطقه‌ حاکم است در واقع ما با ورشکستگی مواجه هستیم.

وی افزود: باید به این باور برسیم که در منطقه خشک و نیمه خشک خراسان‌رضوی و در شرق کشور، نباید صنایعی که آب زیادی مصرف می‌کنند را احداث کنیم. اینگونه صنایع را باید در مناطق خلیج فارس و دریای عمان مستقر کرد. در این خصوص مکاتبات زیادی انجام داده‌ایم اما متاسفانه هنوز پاسخ و موافقتی از این مکاتبات کسب نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت‌ آب منطقه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: در سال ۹۶ میزان کسری آب مخازن در استان ۸۶۰ میلیون مترمکعب بوده است. سال ۹۷ طرح سازگاری با کم آبی در دست اجرا قرار گرفت و سپس در سال ۹۸ کسری آب مخازن به رقم ۱۶۲ میلیون مترمکعب رسید که این یک اتفاق بی‌نظیر در سطح استان بود.

علایی همچنین از جبران وضعیت کنونی آب در سطح استان خبر داده و افزود: شرایط وخیم کم‌آبیِ حاکم در خراسان رضوی، خوشبختانه قابل جبران است. اگر تمام ارکان استان در اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی همکاری لازم را داشته باشند، صنایعی که آب زیادی را مصرف می‌کنند به مناطق اطراف خلیج فارس و دریای عمان منتقل شوند و بیمه‌های اجتماعی نیز توسعه پیدا کند، می‌توانیم از پس این شرایط برآمده و به وضعیت مطلوب برسیم.

وی در ادامه گفت: برای کنترل و مدیریت مصرف آب باید قیمت‌ها را افزایش دهیم نه این که تنها به گفتن پند و اندرزهای اخلاقی در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب بسنده کنیم. صرفه‌جویی در مصرف آب باید برای مردم  تبدیل به یک باور شود. انتقال یک متر مکعب آب از خلیج فارس به مشهد حدودا ۵۰ هزار تومان بها دارد، اما مسئولان شرکت‌های آب و فاضلاب، آب مصرفی را به ازای هر یک متر مکعب با قیمتی حدود ۷۰۰ الی ۱۴۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. وقتی هزار لیتر آب را به قیمت ۱۴۰۰ تومان در اختیار مردم می‌گذارند، طبیعی‌ است که صرفه جویی در مصرف رخ ندهد. متاسفانه قیمت قبض هزینه مصرف آب و برق در منازل، از قیمت قبض تلفن و یا اینترنت بسیار کمتر است و این اصلا معقول نیست.

علایی افزود: مهمترین عامل در کاهش مصرف و صرفه‌جویی هر کالا، بهای آن کالا است. وقتی بهای آب پایین باشد، مصرف کننده هیچ رغبتی برای کاهش مصرف و صرفه‌جویی ندارد و علاوه بر آن، بخش خصوصی نیز هیچ علاقه‌ای به همکاری با دولت پیدا نخواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار