کد خبر: 1052972
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
یک متخصص طب سنتی، بر مصرف میوه و سبزیجات و نوشیدنی‌های خنک برای جلوگیری از گرمازدگی در روز‌های گرم سال تاکید کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا یارقلی، در خصوص تغذیه مناسب فصل تابستان، گفت: در این فصل توصیه می‌شود افراد از غذا‌های سرد و‌تر مانند آب دوغ خیار و نان، پنیر و هندوانه استفاده کرده و از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند.

این متخصص طب سنتی افزود: استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند خاکشیر که برطرف کننده خشکی و خارش پوستی، بهبود دهنده معده و روشن و صاف کننده پوست است به همراه کمی آب لیموی به خصوص صبح‌ها و به صورت ناشتا سبب رفع عطش و گرمازدگی در فصل تابستان خواهد شد.

وی بیان کرد: تخم شربتی نیز مقوی دستگاه گوارش است و از گرسنگی کاذب جلوگیری می‌کند و به منظور لاغری و کاهش وزن نیز توصیه می‌شود؛ تخم شربتی ضد سرطان بسیار خوبی است و دارای فیبر بالایی بوده و از بروز دیابت نوع دو نیز پیشگیری می‌کند، مصرف این شربت ربطی به سردی و گرمی هوا ندارد، اما در تابستان سبب خنک شدن و کاهش عطش می‌شود البته باید به این نکته تاکید کرد که افراد دارای معده سرد و مزاج سرد و‌تر در مصرف شربت‌های خنک زیاده روی نکنند.

یارقلی در خصوص مصرف دو میوه هلو و شلیل در این فصل عنوان کرد: هلو و شلیل با مزاج سرد و‌تر دو میوه محبوب فصل تابستان هستند که زود هضم و کم کالری‌تر از بقیه میوه‌ها هستند و دارای آنتی اکسیدان‌های بالایی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از هندوانه به عنوان رقیق کننده خون که دارای ویتامین A، B و C است به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و جهت سلامت پوست و مو بسیار مفید بوده، اما خوردن آن به صورت ناشتا به خصوص در هوای گرم و پس از صرف غذا توصیه نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: گلاب نیز یکی از نوشیدنی‌های بسیار خوب در فصل گرماست که می‌توان جهت رفع تشنگی و عطش از آن استفاده نمود.

یارقلی با اشاره به خواص بی شمار کاهو گفت: کاهو با طبیعتی سرد و‌تر جز سبزیجات تصفیه کننده خون است که آهن بسیار زیادی دارد و در درمان کم خونی مؤثر است و مصرف آن در فصل تابستان بسیار توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: در فصل تابستان مصرف شربت سکنجبین، لیمو، هندوانه، آبغوره و میوه‌های‌تر (ترش و شیرین) مانند آلو، آلبالو و گیلاس در کنار نوشیدنی‌های خنک می‌توانند حرارت بدن را کاهش داده و رطوبت را به بدن برسانند.

این متخصص تغذیه گفت: افراد از مصرف غذا‌هایی مثل فسنجان، گردو، کنجد به دلیل مزاج شأن در این فصل پرهیز کنند چراکه سبب عوارضی مانند فشار خون می‌شوند.

وی در آخر تاکید کرد: مصرف میوه بسیار پرطرفدار طالبی که سرشار از آب است در این فصل بسیار توصیه می‌شود چراکه این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است و تنظیم کننده متابولیسم بدن است، اما لازم است افراد به این نکته توجه ویژه‌ای کنند و این میوه را بین دو وعده غذایی و با معده خالی مصرف نکنند همچنین افراد دیابتی در مصرف این میوه باید جانب اعتدال را رعایت کنند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار