کد خبر: 1052071
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
نگاهی به ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک
در حالی ترکیب تیـم ملی کشتی فرنگـی برای المپیک اعلام شد که فرنگی‌کاران با یک ترکیب جوان که نسبت به المپیک گذشته صددرصد تغییر کرده است، راهی توکیو می‌شوند تا ناکامی در ریو را جبران کنند.
سعید احمدیان

در حالی ترکیب تیـم ملی کشتی فرنگـی برای المپیک اعلام شد که فرنگی‌کاران با یک ترکیب جوان که نسبت به المپیک گذشته صددرصد تغییر کرده است، راهی توکیو می‌شوند تا ناکامی در ریو را جبران کنند.
پایان جام پیتلانسکی لهستان، پایان انتظار رونمایی از ترکیب کشتی فرنگی برای المپیک توکیو هم بود؛ تورنمنتی که یک شنبه شب تمام شد تا با نتایجی که در این جام برای فرنگی‌کاران کشورمان رقم خورد، ابهام‌های محمد بنا هم از بین برود و بامداد دوشنبه لیست نهایی تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در المپیک روی خروجی سایت فدراسیون کشتی قرار بگیرد.
۵ سهمیه از ۶ سهمیه
فرنگی‌کاران در شرایطی آماده حضور در توکیو می‌شوند که برخلاف دوره گذشته این بار با یک سهمیه کمتر و با پنج شرکت‌کننده در المپیک حاضر خواهند بود؛ سهمیه‌هایی که در دو رقابت برای تیم ملی کشتی فرنگی کسب شد. ابتدا در سال ۹۸ و در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان قزاقستان، کشتی فرنگی توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی‌منجزی در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰کیلوگرم توانست سه سهمیه برای کشتی به دست بیاورد. در این رقابت‌ها نجاتی و گرایی با کسب مدال برنز و منجزی با کسب مقام چهارم توانستند سهمیه المپیک بگیرند. در ادامه در فروردین امسال ملی‌پوشان فرنگی دوباره به قزاقستان رفتند تا در گزینشی ۲۰۲۱ المپیک، سه سهمیه باقی مانده را نیز کسب کنند. در قزاقستان، محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی در اوزان ۶۷ و ۹۷ کیلوگرم با مقام قهرمانی توانستند سهمیه بگیرند، اما حسین نوری در وزن ۸۷ کیلوگرم در مرحله نیمه نهایی مقابل فی پنگ دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی از چین با نتیجه ۴ بر ۴ مغلوب و سهمیه المپیک را از دست داد تا تعداد سهمیه فرنگی به عدد ۵ برسد.
برای کسب آخرین و شمشین سهمیه، این بار محمد بنا نام ناصر علیزاده را در وزن ۸۷ کیلوگرم برای حضور در آخرین گزینشی المپیک که اردیبهشت گذشته در صوفیه بلغارستان برگزار شد، رد کرد. علیزاده، اما در صوفیه با شکست مقابل زورابی داتوناشویلی کشتی‌گیر گرجستانی‌الاصل از صربستان و دارنده مدال طلای قهرمانی اروپا در سال ۲۰۲۱ از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند تا فرنگی‌کاران کشورمان با پنج سهمیه آماده حضور در توکیو شوند.
رونمایی از ترکیب نهایی برای توکیو
مانند کشتی آزاد، در فرنگی هم محمد بنا با ملاک قراردادن چرخه انتخابی و محک زدن ملی‌پوشان در رقابت‌های درون اردویی و تورنمنت‌های بین‌المللی، ترکیب نهایی کشتی فرنگی را برای حضو در المپیک مشخص کرد. تورنمنت پیتلانسکی لهستان که اول هفته به پایان رسید، آخرین مرحله از انتخابی‌های فرنگی برای المپیک بود.
در حالی که ترکیب سه وزن تقریباً مشخص بود، در لهستان قرار بود تکلیف اوزان ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم هم روشن شود. در وزن ۹۷ کیلو محمدهادی ساروی در فینال تورنمنت لهستان توانست دیگر مدعی این وزن یعنی مهدی بالی را شکست دهد و برنده جدال مدعیان این وزن باشد. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم هم با تصمیم محمد بنا و اعزام امیر قاسمی‌منجزی، علی‌اکبر یوسفی و امین میرزازاده به لهستان اعزام شدند که میرزازاده توانست با برتری مقابل یوسفی در فینال تورنمنت پیتلانسکی صاحب دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی در توکیو شود.
در نهایت بامداد دوشنبه بود که محمد بنا با پایان تورنمنت پیتلانسکی، ترکیب نهایی تیم ملی کشتی فرنگی را برای المپیک اعلام کرد. بر این اساس در وزن ۶۰ کیلوگرم علیرضا نجاتی، وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی، وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی، وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی و در ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک را تشکیل می‌دهند؛ یک ترکیب جوان و باانگیزه که نشان می‌دهد کشتی فرنگی با پوست‌اندازی نسبت به المپیک ریو که تنها با مدال برنز برای شاگردان بنا همراه بود، در توکیو با ترکیبی که صددرصد نسبت به چهار سال گذشته تغییر کرده است، حاضر خواهد بود.
فرنگی‌کاران اعزامی به المپیک را بشناسید
علیرضا نجاتی کشتی‌گیر جوان قمی که تنها ۲۳ سال دارد، نماینده ایران در وزن ۶۰ کیلوگرم در توکیو خواهد بود. نجاتی یکی از پدیده‌های کشتی فرنگی در سال‌های اخیر بوده است، او که مدال برنز ۲۰۱۸ جوانان جهان را در کارنامه‌اش دارد، سال ۲۰۱۹ توانست در نورسلطان قزاقستان در اولین حضورش در رده بزرگسالان، صاحب مدال برنز جهان شود. اوج کار نجاتی در دیدار رده‌بندی بود که المورات تاسمورادوف، دارنده مدال برنز المپیک و نقره و برنز جهان از ازبکستان را ۷ بر ۵ مغلوب کرد، در حالی که پنج بر صفر عقب افتاده بود.
محمدرضا گرایی نماینده ایران در وزن ۶۷ کیلوگرم در المپیک خواهد بود؛ کشتی‌گیر شیرازی که ۲۵ سال سن دارد و یکی از ملی‌پوشان جوان، اما با تجربه فرنگی در توکیو است. گرایی که مدال طلای آسیا در سال ۲۰۱۹ و برنز آسیایی جاکارتا را در کارنامه‌اش دارد، در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ با شکست در مرحله یک‌چهارم نهایی از رسیدن به مراحل بالاتر بازماند. گرایی حالا در اولین تجربه المپیکی‌اش باید برای رسیدن به مهم‌ترین افتخارش تلاش کند.
در وزن ۷۷ کیلوگرم، یک گرایی دیگر نماینده ایران است، محمد‌علی گرایی ۲۸ ساله که نسبت به برادرش که در یک وزن پایین‌تر از او کشتی می‌گیرد، کارنامه پربارتری دارد. گرایی که دو مدال برنز جهان را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در کارنامه‌اش دارد، در توکیو به دنبال تکمیل کارنامه افتخاراتش یعنی گرفتن مدال المپیک است.
محمدهادی ساروی ۲۴ ساله که اهل آمل مازندران است دیگر ملی‌پوش کشتی فرنگی در المپیک است که در ۹۷ کیلوگرم کشتی می‌گیرد. ساروی مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۰ را در کارنامه دارد. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم هم امین میرزازاده روی تشک خواهد رفت؛ کشتی‌گیر جوان کشورمان که مدال طلای جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ و طلای بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۲۰ را کسب کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار