کد خبر: 1050110
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش گفت: ثبت‌نام کلاس اولی‌ها حضوری است و در سایر پایه‌ها در کنار ثبت‌نام الکترونیک ثبت نام حضوری هم داریم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز‌های اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش بار‌ها از اجرای ثبت نام الکترونیک دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید در سامانه پادا (پرونده الکترونیکی دانش آموزان) خبر دادند. بر اساس اظهارات مسئولان، ثبت‌نام دانش آموزان بدون نیاز به مراجعه حضوری به مدرسه از طریق سامانه www.pada.medu.ir به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

ثبت‌نام و ارائه کارنامه دو گلوگاهی است که در آن‌ها دریافت وجه از خانواده‌ها توسط مدارس دولتی صورت می‌پذیرد. ثبت نام الکترونیکی و ارائه کارنامه به والدین از طریق سامانه می‌تواند موجب حذف این دو گلوگاه شود؛ رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأیید این موضوع می‌گوید: "یکی از دلایلی که اصرار داشتیم ثبت‌نام‌ها با وجود چالش‌هایی که دارد، الکترونیک شود این بود که کار فارغ از دخالت انسانی باشد. همچنین ثبت نام مدارس دولتی نمی‌تواند مشمول دریافت اجباری وجه باشد، یکی از مزایا در ثبت نام الکترونیکی این است که این موضوع بیشتر رعایت می‌شود. ثبت‌نام الکترونیک می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را تا حد زیادی کنترل کند به دلیل اینکه نیازی به حضور فیزیکی نیست و ثبت‌نام با نظارت بیشتری انجام می‌شود، وقتی نظارت سامانه‌ای باشد امکان نظارت از طریق سیستم فراهم می‌شود و می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را رفع کند. "

خبری از ثبت‌نام و کارنامه الکترونیک نیست

اما در شرایطی که در اظهارات مسئولان آموزش و پرورش ثبت‌نام و دریافت کارنامه دانش آموزان به صورت الکترونیک تصویر می‌شود، تعدادی از خانواده‌ها با تسنیم تماس گرفته و اعلام کردند خبری از دریافت کارنامه و ثبت‌نام الکترونیک نیست و برای دوره ابتدایی که هم‌اکنون ثبت‌نام‌ها آغاز شده است روال سنتی همچنان ادامه دارد.

برای پاسخ به مشکلات و سوالات مطرح شده از سوی خانواده‌ها درباره ثبت‌نام الکترونیک با محمود حبیبی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش وپرورش گفت‌وگویی داشتیم.

ثبت نام حضوری هم داریم

حبیبی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره جاری بودن ثبت نام حضوری دانش آموزان در مدارس دولتی اظهار کرد: در شیوه نامه ثبت نام آمده است ثبت نام پایه اول ابتدایی حضوری بوده و باید حتماً به مدرسه مراجعه داشته باشند و برای سایر پایه‌ها ثبت نام الکترونیک است.

وی افزود: در سایر پایه‌های تحصیلی علاوه بر ثبت نام حضوری، امکان ثبت‌نام به صورت الکترونیکی نیز فراهم است. آنچه در بخشنامه تصریح شده این است که ثبت‌نام پایه اول دبستان حضوری است البته به معنای این نیست پایه‌های دیگر اگر مراجعه به مدرسه داشته باشند، ثبت نام حضوری آن‌ها انجام نمی‌شود. ثبت نام حضوری به اختیار خانواده است، یعنی اگر تمایل داشته باشند برای ثبت‌نام به مدرسه مراجعه می‌کنند.

حبیبی درباره اینکه آیا مدرسه می‌تواند خانواده‌ها را ملزم به ثبت نام و دریافت کارنامه دانش آموزان فقط به صورت حضوری کرده و نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه پادا ارائه نکنند، پاسخ داد: خیر نمی‌توانند این کار را انجام دهند و مدارس حتماً باید نام کاربری را به خانواده‌ها ارائه دهند ونمی‌توانند مانع از ثبت نام الکترونیک شوند، ثبت‌نام حضوری صرفاً در پایه اول ابتدایی انجام می‌شود.

وی درباره اینکه اگر مردم با چنین مواردی مواجه شدند برای ثبت مشکلات خود به کجا می‌توانند مراجعه کنند، متذکر شد: از همان منطقه می‌توانند مسائل را پیگیری کنند.

دلیل مراجعه حضوری کلاس اولی‌ها

وی درباره پیش ثبت‌نام پایه‌های اول ابتدایی، هفتم و دهم در سامانه پادا و اینکه پیش ثبت‌نام به چه معناست، بیان کرد: برای پایه اول ابتدایی ثبت نام کاملاً حضوری است یعنی یک بخشی را برای پیش ثبت نام قرار دادیم و صرفاً برای این است که کار سریعتر انجام شود، در بخش پیش ثبت‌نام خانواده‌ها اطلاعات لازم را تکمیل و ارسال می‌کنند، ولی برای سنجش سلامت و مواردی از این دست حتماً باید حضور داشته باشند پیش ثبت نام صرفاً کمک می‌کند ورود اطلاعات سریعتر انجام شود.

حبیبی در پاسخ به این پرسش که اطلاعات سنجش سلامت دانش آموزان در سامانه سیب وزارت بهداشت (سامانه یکپارچه بهداشت) به ثبت رسیده و اطلاعات هویتی از طریق سامانه ثبت احوال در دسترس است، دلیل مراجعه حضوری برای ثبت‌نام پایه اول چیست؟ اظهار داشت: کار‌های سامانه سنجش سلامت با همکاری آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت درحال انجام است و اطلاعات به صورت الکترونیکی به سیستم ثبت نام منتقل می‌شود، اما کلاس اولی‌هابرای شناسایی و نوبت دهی پایگاه‌های سنجش سلامت باید مراجعه حضوری داشته باشند.

وی ادامه داد: در پایه هفتم ثبت نام به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، یعنی خانواده‌ها متناسب با محل سکونت خود مدرسه‌ای را از سامانه پادا انتخاب کرده و می‌توانند ثبت نام را انجام دهند و از همان درگاه پادا نتیجه ثبت نام با توجه به ظرفیت مدرسه به آن‌ها اطلاع داده شده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. اما اگر برای ثبت نام به مدرسه مراجعه حضوری کنند جلوی آن را نبسته ایم که ثبت نام نشوند و مدیر مدرسه می‌تواند ثبت نام کند. در پایه دهم ثبت نام هنوز بسته است و این امکان در سامانه پادا فراهم نیست به دلیل اینکه دانش آموزان باید هدایت تحصیلی را انجام دهند و این فرآیند بعد از پایان امتحانات و اعلام نتایج انجام می‌شود بنابراین فعلاً سامانه ثبت نام پایه دهم در پادا فعال نیست که بعداً این قابلیت فراهم می‌شود.

فقط امکان انتخاب دو مدرسه

حبیبی در توضیح پیش ثبت نام برای پایه‌های هفتم و دهم گفت: با توجه به ظرفیت مدرسه و مراجعه کنندگان ثبت نام باید قطعی شود. در صورت تایید، ثبت‌نام نهایی انجام می‌شود و اگر تایید نشود باید مدرسه دیگری را از سامانه انتخاب کنند، دو گزینه انتخاب به آن‌ها داده‌ایم که اگر در یکی از مدارس به دلیل ظرفیت پذیرفته نشدند گزینه دوم وجود داشته باشد. اگر ظرفیت محدود باشد و در مدرسه دوم نیز ثبت نام نشوند، مجدداً باید از سامانه پادا مدرسه دیگری را انتخاب کنند. بالاخره در مدرسه‌ای ثبت نام می‌شوند و اینگونه نیست بدون مدرسه بمانند.

وی درباره اینکه در دستورالعمل ثبت نام که در انتهای اردیبهشت ماه سال جاری توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده آمده بود، خانواده‌ها در سامانه پادا برای ثبت نام میان پایه امکان انتخاب ۴ مدرسه و برای پایه‌های ورودی (۱ و ۷ و ۱۰) امکان انتخاب ۵ مدرسه را دارند، مطرح کرد: قبلاً تصمیم بر این بود و پیشنهاد ۵ مدرسه بود اماستاد ثبت نام دو مدرسه را مصوب کرد. هم‌اکنونخانواده‌ها در ثبت نام الکترونیک فقط امکان انتخاب دو مدرسه را دارند.

دریافت پول برای ثبت‌نام نهایی؟

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است موقعیتی پیش بیاید که مدارس ثبت نام نهایی را در شیوه الکترونیک مشروط به پرداخت پول کنند یعنی خانواده‌ها پولی واریز کنند تا ثبت نامشان قطعی شود، بیان کرد: لاگ‌ها قابل ثبت است و اینکه آیا این تایید را منوط به پول کرده‌اند، چه تعداد را رد کرده‌اند و موارد دیگر در سامانه ثبت می‌شوند.

حبیبی درباره اینکه آیا خانواده‌ها هنگام ثبت نام حضوری نیز گزینه‌های محدود برای انتخاب دارند یعنی همان دو گزینه ثبت نام الکترونیک مطرح است، گفت: مراجعه حضوری دیگر گزینه‌ای ندارد و خانواده‌ها می‌توانند به مدرسه مورد نظر مراجعه و ثبت نام کنند. اگر خانواده‌ها در بحث دریافت پول شکایتو آن را پیگیری کنند، رسیدگی خواهد شد. در ثبت نامحضوری افراد به مدرسه مراجعه کرده و دیگر گزینهمطرح نیست یعنی در مدرسه‌ای که می‌خواهند ثبت نام می‌کنند.

افزایش نظارت با سامانه پادا

وی درباره اینکه هرسال فصل ثبت نام مشکلاتی همچون دریافت پول هنگام ثبت نام یا گروکشی کارنامه را شاهد بودیم ثبت نام الکترونیک چقدر می‌تواند این فضا را مدیریت و ساماندهی کند، مطرح کرد: ثبت نام الکترونیکی امکان مدیریت را به مناطق و استان‌ها می‌دهد و وضعیت برایشان قابل رصد خواهد بود تا بدانند کدام یک از مدارس ثبت نام الکترونیکی را تایید کرده یا تایید نکرد‌ه‌اند؛ الزام به دریافت پول بوده یا خیر؛ ثبت نام از طریق درگاه پادا بوده یا حضوری انجام شده است و مدیر مدرسه چه تعداد درخواست را رد کرده است. در روال سنتی و حضوری این موارد مشخص نیست، ثبت‌نام الکترونیک قابلیت پیگیری دارد و برای نهاد‌های نظارتی قابل بررسی است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه سامانه پادا صرفاً برای افرادی است که درون مقطع و یا بیرون از مقطع تغییر مدرسه می‌دهند، گفت: طبق مقررات آموزش و پرورش ثبت نام میان پایه بدون نیاز به مراجعه حضوری به طور خودکار انجام شده و ثبت نام برای پایه بعدی در همان مدرسه تایید می‌شود. مگر اینکه دانش آموز بخواهد مدرسه خود را تغییر دهد.

حبیبی افزود: کارنامه به صورت الکترونیک ارائه می‌شود و جا‌هایی که به زیرساخت‌های الکترونیکی دسترسی ندارند امکان چاپ کارنامه برای مدیر مدرسه فراهم است که بتواند آن را چاپ کرده و در اختیار دانش آموز قرار دهد؛ بنابراین کارنامه هم به صورت کاملاً الکترونیک از طریق نام کاربری سامانه پادا در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. خانواده‌ها باید این نام کاربری را از مسئولان مدارس یا از طریق اپلیکیشن شاد (شبکه آموزشی دانش آموز) دریافت کنند و نیازی به حضور نیست.

حبیبی در پاسخ به این پرسش که نام کاربری و رمز عبور پادا هر سال تغییر می‌کند، متذکر شد: خیر مگر اینکه رمز عبور را فراموش کنند که مجدد باید دریافت کنند، اما نام کاربری سالانه تغییر نمی‌کند.

وی درباره اینکه در سامانه پادا از مردم برای ثبت نام پول دریافت می‌شود، گفت: خیر به هیچ وجه، مدیر مدرسه نیز به هیچ عنوان نمی‌تواند تعریف نام کاربری و رمز عبور را مشروط به کمک مالی به مدرسه کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه تخلفات صورت گرفته در سامانه پادا چگونه رصد می‌شود، مطرح کرد: روال معمول این است که از طریق واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت و واحد‌های استانی و منطقه‌ای می‌توانند شکایات را مطرح و پیگیری کنند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار