کد خبر: 1049060
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
پاندمی کرونا و برگزاری کلاس‌های درس به صورت آنلاین، کسب و کار برخی معلمان را برای تدریس خصوصی سکه کرده‌است! معلمانی که به بهانه کرونا و عدم امکان تدریس مناسب درس‌ها در کلاس‌های آنلاین به والدین دانش‌آموزان پیشنهاد تدریس خصوص دارند و وعده می‌دهند سؤالات امتحانی تنها از جزواتی که در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند، خواهد بود. در این میان والدینی که شرایط پذیرش پیشنهاد تدریس خصوصی معلم را نپذیرند ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوند.
كبري فرشچي

پاندمي كرونا و برگزاري كلاس‌هاي درس به صورت آنلاين، كسب و كار برخي معلمان را براي تدريس خصوصي سكه كرده‌است! معلماني كه به بهانه كرونا و عدم امكان تدريس مناسب درس‌ها در كلاس‌هاي آنلاين به والدين دانش‌آموزان پيشنهاد تدريس خصوص دارند و وعده مي‌دهند سؤالات امتحاني تنها از جزواتي كه در اختيار بچه‌ها قرار مي‌دهند،‌خواهد بود. در اين ميان والديني كه شرايط پذيرش پيشنهاد تدريس خصوصي معلم را نپذيرند ممكن است با چالش‌هايي مواجه شوند.
اين روزها از يك سو امتحانات مدارس در حال برگزاري است و از سوي ديگر روند ثبت‌نام‌ها براي سال تحصيلي آينده آغاز شده‌است. حالا بهترين فرصت براي‌ شناسايي و چاره‌انديشي براي چالش‌هايي است كه آزمون و خطاي يك سال و نيم آموزش آنلاين در پي داشته‌است. يكي از اين چالش‌ها كه در برخي مدارس دولتي رخ داده، ‌پيشنهاد برخي معلم‌ها براي تدريس خصوصي به دانش‌آموزان بوده‌است. در حالي كه طبق قاعده معلم بايد كار آموزش را در همان كلاس‌هاي آنلاين به سرانجام برساند.

چون حقوق معلمان كم است
ظاهراً ماجراي پيشنهاد حضور معلم در خانه دانش‌آموز و تدريس خصوصي درس‌ها در برخي مدارس دولتي اتفاق مي‌افتد و مدارس غير‌انتفاعي آنقدر از والدين دانش‌آموزان پول مي‌گيرند كه به دنبال درآمدهاي اين‌چنيني نباشند. خواهر‌زاده خانم صادقي كه در پايه نهم در مدرسه‌اي در منطقه 2 آموزش و پرورش درس مي‌خواند با پيشنهاد تدريس خصوصي معلم رياضي‌اش در خانه مواجه شده‌است. وي در اين‌باره مي‌گويد:«‌معلم رياضي مدرسه پيشنهاد داده‌بود كه در كلاس‌هاي آنلاين امكان تدريس مناسب وجود ندارد و براي تدريس حاضر است به خانه بيايد و جزوه بدهد. وي تأكيد كرده‌بود سؤالات امتحان از جزوه خودش مي‌آيد و كساني كه اين پيشنهاد را قبول نكنند با مشكل مواجه خواهند شد.»‌
وي در پاسخ به اين سؤال كه با برگزاري امتحانات پايه نهم به صورت سراسري چگونه معلم مي‌تواند در نمره نهايي تأثير‌گذار باشد، مي‌گويد:«‌ظاهراً نمرات كلاسي هم در نمره نهايي اثرگذار است و اينطور نيست كه دست معلم باز نباشد. علاوه بر اين ورق‌هاي امتحاني را هم معلم تصحيح مي‌كند و به بچه‌هايي كه زير بار كلاس‌هاي خصوصي وي نرفته‌اند گفته تلاش مي‌كند تا حداقل نمره را بگيرند!»
وقتي مادر اين دانش‌آموز پيگير اين تخلف‌شده و حتي به اداره آموزش و پرورش مي‌رود با چنين جمله‌اي از سوي مسئولان امر مواجه مي‌شود:«‌حقوق اين معلمان كم است و به موقع به آنها پرداخت نمي‌شود!» اين شيوه در برخي از مدارس ديگر هم اتفاق افتاده‌است و مادر دانش‌آموزي كه فرزندش در يكي از مدارس منطقه 13 درس مي‌خواند هم از پيشنهاد برخي معلم‌ها براي تدريس خصوصي در خانه خبر مي‌دهد. اما ظاهراً در مدارس غير‌انتفاعي چنين اتفاقي نيفتاده و وقتي ماجرا را از چند نفر از افرادي كه فرزندشان در مدارس غير‌دولتي تحصيل مي‌كند،‌جويا مي‌شوم مي‌گويند چنين پيشنهاداتي نداشته‌اند.

‌وضعيت نابسامان آموزش در آموزش آنلاين
مادر يك دانش‌آموز پايه نهم كه در روستاي سعيد‌آباد استان البرز درس مي‌خواند،‌اما با اشاره به وضعيت نامناسب آموزش در شيوه آنلاين مي‌گويد:«‌به نظر من خوب است كه براي درس‌هايي مانند رياضي، ‌علوم يا زبان كلاس‌هاي سه، چهار نفره حضوري تشكيل شود چون بچه‌ها واقعاً از آموزش عقب افتاده‌اند.»‌
شايد خلأهاي آموزش آنلاين و رغبت برخي والدين براي آموزش فرزندانشان باب چنين تخلفي را باز كرده‌باشد. اگرچه پيش از دوران كرونا و با وجود برگزاري كلاس‌هاي حضوري برخي معلمان سر كلاس كم‌فروشي مي‌كردند تا دانش‌آموزان را وادار به استفاده از كلاس‌هاي خصوصي خود كنند. دانش‌آموزان كم بضاعت و بي‌بضاعت قربانيان اين ماجرا بودند و حالا هم با آموزش آنلاين اين چالش به شكلي ديگر ادامه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار