کد خبر: 1049028
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
در حالی که ظرفیت نصب شده نیروگاه اتمی در ایران 1000 مگاوات برآورد می‌شود، ظرفیت تولید 30 هزار مگاوات با اتکا به انرژی هسته‌ای در کشور وجود دارد

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: قطعی برق در روزهای اخیر سبب شده تا آحاد ملت بیشتر از گذشته به اهمیت این حامل انرژی پی ببرند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سامانه مدیریت شبکه برق کشور میزان اوج بار سال 1400 در روز دوم خرداد از 57 هزار مگاوات عبور کرد و به رقم 57 هزار و 8 مگاوات رسید تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 27 درصدی میزان مصرف برق در کشور باشیم.

این در حالی است که ظرفیت عملی تولید برق کشور هم اکنون نزدیک به 52 هزار مگاوات گزارش شده است. یعنی شبکه برق کشور در حال حاضر با کسری 5 هزار مگاواتی تامین برق به منظور جلوگیری از شکل‌گیری خاموشی گسترده مواجه شده است.

*ظرفیت استفاده از نیروگاه اتمی تا 30 برابر شرایط کنونی وجود دارد

زمانی که از تولید برق صحبت می‌کنیم، اذهان به طور ناخودآگاه به سمت نیروگاه‌های تولید برق حرکت می‌کنند، نیروگاه‌هایی که با استفاده از منابع انرژی متعدد نسبت به تولید برق اقدام کرده و زمینه عرضه یکی از مهمترین حامل‌های انرژی را مهیا می‌سازند.

در همین رابطه یکی از پر کابردترین نیروگاه‌های به کار رفته در دنیا برای تولید برق، نیروگاه‌هایی اتمی است که از انرژی هسته‌ای به عنوان منبع تولید برق استفاده می‌کنند.

*سهم برق اتمی از سبد تولید برق کشور تنها 1 درصد است

بر اساس آمار بیشتر از 70 درصد برق تولیدی فرانسه از منابع برق هسته‌ای و توسط نیروگاه‌های اتمی تولید می‌شود. همچنین انرژی اتمی وظیف تامین برق نزدیک به 20 درصدی را در کشورها آمریکا و روسیه به عهده دارد.

با این وجود در ایران سهم نیروگاه اتمی از تولید برق کشور تنها 1.2 درصد برآورد شده که توسط یک نیروگاه 1000 مگاواتی اتمی واقع در استان بوشهر تولید می‌شود.

این در حالی است که بر اساس مطالعات ظرفیت سنجی صورت رفته توسط دانشگاه آکسفورد، ایران قابلیت تولید برق 20 تا 30 هزار مگاواتی از انرژی هسته‌ای را دارد، این یعنی ظرفیت تولید برق هسته‌ای در کشور 20 تا 30 برابر ظرفیت فعلی نصب شده است.

به گزارش فارس، تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای مزایای گسترده‌ای نسبت به استفاده از سایر منابع انرژی نظیر سوخت‌های فسیلی دارد.

*برق اتمی ارزان‌ترین برق دنیا است

اولین ویژگی استفاده از نیروگاه‌های اتمی هزینه پایین تولید برق در این نیروگاه‌ها است. بر اساس گزارشات هزینه همتراز شده تولید برق آژانس بین‌المللی انرژی، گران‌ترین قیمت تمام شده تولید برق هسته‌ای با احتساب نرخ تنزیل 3 درصد از ارزان‌ترین قیمت تمام شده نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ارزان تر است.

البته این اختلاف با افزایش نرخ تنزیل کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت ارزان‌ترین برق دنیا برق هسته‌ای است و مهمترین دلیل گسترش این نوع نیروگاه در دنیا همین بحث اقتصادی است که 11 درصد از سبد تولید برق دنیا را نیز به خود اختصاص داده است.

در همین راستا، اصغر سرمست، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه برق هسته‌ای ارزان‌ترین برق دنیا است، گفت:« بر مبنای محاسبات انجام شده در کشور با استناد به هزینه تامین سوخت، تعمیر و نگهداری، ساخت و سایر بخش‌های مختلف با احتساب نرخ تنزیل 1 درصد تا 21 درصد، تولید هر کیلووات ساعت انرژی برق از 200 تومان تا 1220 تومان تغییر می‌کند. البته این برآورد با نرخ تومان و برای سال 96 است.»

علاوه بر مسئله اقتصاد پروژه‌های ساخت نیروگاه اتمی، استفاده از انرژی هسته‌ای در روند تولید برق به دلیل اینکه به سوخت‌های فسیلی نیازی ندارد، زمینه کاهش قابل توجه آلودگی هوا را به وجود می‌آورد، به نحوی که فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر از سال 1392، زمینه جلوگیری از انتشار 4.5 میلیون تن گاز گلخانه‌ای و همچنین مصرف 8.7 میلیون بشکه نفت خام را پدید آورده است.

مزایای بی‌شمار نیروگاه‌های اتمی سبب این مسئله شده که علاوه بر کشورهای توسعه‌ یافته بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز به سمت ساخت نیروگاه‌های اتمی با شتاب بیشتری حرکت کنند.

*انرژی هسته‌ای به منبع غالب تولید برق منطقه تبدیل می‌شود

در همین راستا، کشور ترکیه در حال حاضر 2 راکتور تولید برق هسته‌ای را در دست ساخت دارد و 2 راکتور دیگر نیز مرحله پیش‌ساخت را پشت سر می‌گذارند. نکته قابل توجه در برنامه برق هسته‌ای ترکیه، برنامه‌ریزی برای ساخت 8 راکتور تولید برق در آینده است.

همچنین کشور امارات نیز هم اکنون از یک نیروگاه تولید برق هسته‌ای به منظور تامین انرژی و شیرین‌سازی آب دریا استفاده می‌کند. در حال حاضر این کشور عربی 3 راکتور تولید برق هسته‌ای دیگر را نیز در مرحله ساخت دارد و به زودی از انرژی برق هسته‌ای آن‌ها استفاده خواهد کرد.

نکته قابل توجه، اهمیت نیروگاه‌های هسته‌ای برای همسایه‌های شرق کشور است. هم اکنون کشور پاکستان با 5 راکتور تولید برق در حال بهره‌برداری، در تلاش است تا با ساخت 2 واحد نیروگاهی‌ دیگر سهم انرژی هسته‌ای در سبد تولید برق کشورش را افزایش دهد.

در بین کشورهای منطقه برنامه عربستان برای استفاده از برق هسته‌ای بزرگ‌تر از سایر کشورها است.بر همین اساس، عربستانی‌های در تلاش هستند تا با ساخت 16 راکتور تولید برق هسته‌ای نقش این این انرژی را در سبد تولید برق کشورشان افزایش دهند.

*از برنامه ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر عقب هستیم

با وجود اینکه ایران اولین کشور خاورمیانه به حساب می‌آید که فرآیند ساخت نیروگاه اتمی را آغاز کرد، اما در حال حاضر صنعت نیروگاهی ایران با اختلاف قابل توجهی از سایر کشورهای منطقه عقب افتاده است.

در شرایط کنونی علاوه بر تولید واحد یکم نیروگاه هسته‌ای بوشهر، ساخت 2 واحد 1057 مگاواتی دیگر از نیروگاه اتمی در منطقه بوشهر در دستور کار است، اما متاسفانه در حالی که عملیات احداث واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر طبق برنامه باید به پیشرفت 19.5 درصد می‌رسید؛ بر اساس گزارش شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی میزان پیشرفت فیزیکی این 2 واحد تنها 12 درصد برآورد می‌شود.

بی‌توجهی به افزایش ظرفیت نیروگاه‌های اتمی در شرایطی اتفاق می‌افتد که ساخت این نیروگاه‌های اتمی می‌توانست در حال حاضر به عصای دست سبکه برق کشور تبیدل شده و کمبود منابع تولید برق را به خوبی جبران کند.

علاوه بر این، با افزایش میزان سهم صنعت برق هسته‌ای از سبد تولید برق کشور شاهد ارتقای نظام امنیت انرژی در کشور و کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی بودیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار