کد خبر: 1048858
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
رئيس سازمان انرژي اتمي باید اعلام كند كه به دليل آنكه فرجه‌اي كه به آژانس بين‌المللي اتمي داده‌ايم به پايان رسيده، اين فيلم‌ها پاك شده و ذخيره‌اي از فيلم‌ها وجود ندارد و اين موضوع عين قانون است.
  سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئيس سازمان انرژي اتمي باید اعلام كند كه به دليل آنكه فرجه‌اي كه به آژانس بين‌المللي اتمي داده‌ايم به پايان رسيده، اين فيلم‌ها پاك شده و ذخيره‌اي از فيلم‌ها وجود ندارد و اين موضوع عين قانون است.

آذر ماه سال گذشته بود كه مجلس شوراي اسلامي براي قوت بخشيدن به موقعيت ايران در تعاملات برجامي با 5+1 قانوني را با عنوان «قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران» به تصويب رساند كه در صورت اجراي كامل مي‌تواند از زياده خواهي‌هاي غربي‌ها در ماجراي برجام پيشگيري كند. يكي از بخش‌هاي مهم اين قانون، اين است كه در صورت لغو نشدن تحريم‌ها از سوي كشورهاي باقي‌مانده در برجام، دسترسي‌هاي فراپادماني آژانس انرژي اتمي، به اماكن و برنامه‌ هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران پس از يك مهلت دو ماهه متوقف خواهد شد كه در اين صورت، در دهه‌ اول اسفند ۱۳۹۹ دسترسي‌هاي آژانس شديداً محدود مي‌شد. با فرا رسيدن ضرب‌الاجل دو ماهه كشورمان به طرف‌هاي حاضر در برجام، رافائل گروسي، رئيس آژانس انرژي اتمي ترجيح داد براي تعديل موضع ايران، شخصاً عازم تهران شود. نتيجه آن سفر نيز منجر به امضاي توافقنامه علي‌اكبر صالحي و گروسي شد. بر اساس توافق آژانس و سازمان انرژي اتمي ايران، مقرر شد دوربين‌هاي فراپادماني تا سوم خرداد ۱۴۰۰ روشن بماند، اما فيلم دوربين‌ها در داخل كشور حفظ شود، لذا اگر مذاكرات هسته‌اي در وين به نتيجه برسد كه اين فيلم‌ها تحويل آژانس انرژي اتمي مي‌گردد و در غير اين صورت تصاوير فيلم‌ها براي هميشه پاك مي‌شود. با پايان يافتن اين ضرب‌الاجل، روز گذشته، صحن علني مجلس صحنه تذكرات و اخطارهايي براي اجراي قانون مدنظر شد.

سازمان انرژي اتمي تأخير دارد!
حجت‌الاسلام عليرضا سليمي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته مجلس و ضمن بيان اخطار قانون اساسي، با اشاره به قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها خاطرنشان كرد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سه ماه فرصت داشته و اين فرصت روز گذشته پايان يافت و بر اساس قانون باید تمامی فيلم‌هايي كه ضبط شده است پاك شود.
وي گفت: آقاي صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي باید اعلام كند كه به دليل آنكه فرجه‌اي كه به آژانس بين‌المللي اتمي داده‌ايم به پايان رسيده، اين فيلم‌ها پاك شده و ذخيره‌اي از فيلم‌ها وجود ندارد و اين موضوع عين قانون است.
عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: نباید اجازه دهيم اقدام راهبردي مانند اقدام متقابل شود، اين در حالي است كه در قانون اقدام متقابل هر چه مجلس اعلام مي‌كرد گزارش شش ماهه باید ارائه شود ولي برخي آقايان اين كار را نكردند و تخلف انجام دادند و متأسفانه به اين قانون عمل نكردند.
سليمي افزود: آقاي قاليباف شما باید به آقاي صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي دستور دهيد كه حتماً اين فيلم‌ها حذف شود و متأسفانه تاكنون اين موضوع تأخير داشته و اعلام خبر آن هم صورت نگرفته است.
وي تصريح كرد: حفظ شأن مجلس همين موارد است و باید نص قانون اجرا شود و به همين دليل باید براي اجراي قانون پافشاري كنيم و نباید اينگونه باشد كه برخي آقايان مسير ديگري را بروند و مجلس هم مسير ديگري را برود، البته مجلس يازدهم مجلس قبلي نيست.
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذكر اعلام كرد: حتماً قانون اقدام راهبردي در زمان خودش و بر اساس مصوبات اجرا شده است و ما مصمم به اجراي آن هستيم. مقام معظم رهبري بارها بر اين موضوع تأكيد داشته‌اند كه باید اين موضوع حتماً اجرايي شود.
رئيس مجلس تأكيد كرد:‌ فرصت سه ماهه آژانس تا اول خرداد ماه بود و بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد.
وي گفت: روز گذشته هم درباره اين موضوع بحث و در اين باره تصميم‌گيري شد و مطمئن باشيد درباره اجراي آن موضوع را دنبال خواهيم كرد.

اطلاعات دوربين‌هاي مراكز هسته‌اي بايد از بين برود
نصرالله پژمان‌فر نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي هم در صحن علني مجلس و در تذكري خطاب به سازمان انرژي اتمي افزود: سازمان انرژي اتمي، دولت و تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بر اساس مصوبه مجلس درباره قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران باید مورد توجه آنان قرار گيرد.
نماينده مشهد در مجلس تصريح كرد: طبق مصوبه باید از اول خرداد اجراي داوطلبانه پروتكل‌هاي الحاقي متوقف شود، ضمن اينكه نظارت‌هاي فراتر از پروتكل باید متوقف شود و نظارت‌ها هم باید در پادمان باشد نه بيشتر.
پژمان‌فر گفت: دولت و سازمان انرژي اتمي باید بدانند كه ذخيره‌سازي اطلاعات از طريق تصاوير و دوربين‌ها كاملاً متوقف شود، همچنين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي باید به صورت رسمي از طريق سازمان انرژي اتمي اين موضوع را اعلام كند كه اين توقف‌ها صورت گرفته است و همه ملت ايران اين موضوع را بدانند. اطلاعاتي كه از طريق دوربين‌ها ذخيره‌سازي شده است باید از اول خرداد از بين برود.
وي گفت: تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان باید توجه كنند كه تمامی مباحث مطرح شده در وين در صورتي كه به تأييد مجلس شوراي اسلامي برسد ارزشمند است و در غير اين صورت هيچ‌گونه رسميتي ندارد و قابل ارزش نيست.


سخنگوي كميسيون امنيت: نبايد به آژانس اتمي فرصت مجدد داد
به‌نظر مي‌رسد با گذشت پنج ماه و پس از چند دوره گفت‌وگو بين ايران و كشورهاي باقي مانده در برجام، نتيجه خاصي به جز ابراز اميدواري نسبت به آينده، نصيب طرفين نشده است.
در همين خصوص ابوالفضل عمويي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي بر ارائه ندادن فرصت مجدد به آژانس تأكيد مي‌كند و مي‌گويد: «ما از زمان تصويب اين قانون به كشورهاي متعهد برجام مهلتي دو ماهه داديم كه تا پنجم اسفند ۹۹ به تعهدات خود بازگردند و در صورت عدم تحقق تعهدات طرف خارجي، اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي از سوي ايران متوقف شود، اما در آن مقطع آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواستي داد مبني بر آنكه طي سه ماه اطلاعات مربوط به دوربين‌هاي آژانس در داخل ايران بدون دسترسي بازرسان باقي بماند تا اگر طرف مقابل تحريم‌ها را لغو و رضايت ايران را جلب كرد، بازرسان بين‌المللي به فيلم دوربين‌هاي آژانس در سه ماهه گذشته دسترسي يابند.»
وي همچنين تصريح مي‌كند: «مهلت سه ماهه ايران به آژانس بين‌المللي اتمي سوم خرداد ماه به پايان مي‌رسد و اين درحالي است كه تاكنون خواسته ايران محقق نشده و با روند فعلي نيز مذاكرات بدون نتيجه مانده است، ما نبايد فرصت مجددي در نظر بگيريم، چون طرف مقابل نتوانسته در اين مدت به ادعاي خود پاسخ دهد.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
0
خیلی چیزها باید باشه یا باید نباشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار