کد خبر: 1044489
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
انتشار خبری درباره «واکسن خارج از نوبت پولی» از قول سخنگوی ستاد کرونا و سپس تکذیب آن از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد چیز‌هایی در سر آقایان است. «واکسیناسیون پولی خارج از نوبت» یعنی فساد، بی‌اعتمادی، تبعیض، از هم گسیختن رشته کار، بازار سیاه، نوبت‌فروشی و هرچیز پیش‌بینی‌نشده‌ای که بتوان تخیل کرد!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: نقشه شوم واکسیناسیون پولی خارج از نوبت در سر هر کس که نفوذ کرده، زود باید آن را با آب هفت دریا بشوید، زیرا برای یک چنین تصمیمی، پیامد‌های خطرناک و ویرانگر می‌توان متصور بود. واضح است که از جان عزیزتر نداریم و حتی اگر بهایی گزاف برای واکسن در نظر گرفته شود-با آنکه قیمت تمام شده آن حدود ۲۲۰ هزارتومان است- بیشتر اقشار ملت را از ضعیف و قوی و دارا و ندار در صف متقاضیان می‌کند و ما دوباره می‌رسیم به سر خط! یعنی باید برای به‌نوبت کردن این قشر عظیم متقاضی فکری کرد، ولی این بار با پول و رانت و فساد! معلوم نیست در کدام کله بی‌کفایتی اول‌بار چنین موضوع خطرناکی رخنه کرده است؟!

پول داری واکسن بزنی؟! طبق مصوبات قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا بنا بود تا تزریق واکسن کرونا در کشور بر اساس سند ملی واکسن و با چهار اولویت انجام شود. کادر درمان و افراد دارای بیماری‌های خاص اولویت نخست، سالمندان اولویت دوم، افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مانند افراد ساکن در زندان‌ها، سربازان و نظامیان و سایر پرسنل ارائه خدمت ضروری اولویت سوم و در نهایت واکسیناسیون عمومی همه افراد جامعه در فاز چهارم این سند قرار داشت، اما حالا قرار است یک اولویت جدید به این سند اضافه شود که اولویت تزریق واکسن به آن‌ها حتی از کادر درمان هم بالاتر است؛ گروه پنجم طبقات متمول جامعه و افرادی هستند که پول تزریق واکسن را پرداخت می‌کنند! به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، این ستاد مجوز داده افراد یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن‌های وارد شده توسط این افراد استفاده و پول آن را نیز پرداخت کنند!

در شرایطی که روز به روز به تعداد جانباختگان کرونایی کشور اضافه می‌شود و کرونا رنگ سیاه خود را روی نقشه کشورمان گسترش می‌دهد، یکی از کارآمدترین نسخه‌های مهار بیماری در دنیا در کنار رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، برنامه تزریق همگانی واکسن کروناست؛ موضوعی که در تمام کشور‌های دنیا پیگیری می‌شود و کشور‌های مختلف به تناسب درآمد و شرایط خود در تلاشند تا مردمشان را با تزریق واکسن در برابر ویروس تاجدار ایمن کنند، در چنین شرایطی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به صراحت از دریافت پول برای جابه‌جایی اولویت و دریافت خارج از نوبت واکسن صحبت کرده‌است! این در حالی است که اولویت‌گذاری تزریق واکسن به افرادی که پول تزریق آن را داشته‌باشند، فقط چهره عدالت در سلامت را مخدوش نمی‌کند و مانعی جدی بر سر راه مهار بیماری قرار خواهد داد.

عهد‌شکنی‌های واکسنی

چند روزی می‌شود وزارت بهداشت در کنار اعلام آمار مبتلایان جدید، بستری‌ها و فوتی‌ها آمار تزریق واکسن را هم اعلام می‌کند. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تا کنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دوز رسید. روند واردات و تزریق واکسن در کشور کند پیش می‌رود و ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون نتوانسته به وعده‌هایش در این‌باره عمل کند. پیش از این بنا بود تا پایان سال با واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از اعضای کادر درمان واکسیناسیون اولویت نخست پایان یابد و فروردین امسال شاهد آغاز واکسیناسیون سالمندان باشیم، اما هم اکنون در روز‌های پایانی فروردین ماه هنوز واکسیناسیون کادر درمان و افراد دارای بیماری خاص یعنی اولویت اول دریافت واکسن کرونا هم تمام نشده‌است.

طی روز‌های اخیر رئیس‌جمهور از بخش خصوصی خواست تا وارد عرصه تأمین واکسن شود، اما این اظهارات با انتقاد وزیر بهداشت مواجه بود به گونه‌ای که وی با بیان اینکه ماست‌فروش و سیمان‌فروش قصد این کرده‌اند که واکسن وارد کنند، تصریح کرد: «برخی فکر می‎کنند واکسن کرونا در دنیا سرریز شده و سازندگان واکسن فریاد می‎زنند که ای‌ها الناس حراجش کردیم بیایید ببرید.» وی درباره ورود دلال‌ها به بازار واردات واکسن کرونا ماجرایی عجیب را روایت کرد: «واکسن اسپوتنیک را ۹ دلار خریدیم، اما سفیر ما زنگ زده می‌گوید یک فرد ایرانی رفته به تولیدکننده اسپوتنیک گفته واکسن شما را ۱۶ دلار می‌خریم و روس‎ها به او گفته‎اند ما با دولت‎ها کار می‎کنیم. این افراد در چین هم کار ما را به‌هم ریخته‎اند.».

اما این اظهارات موجب جمع شدن بساط دلال‌ها از واردات واکسن کرونا نبود. اظهارات اخیر معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مجوز واردات واکسن به بخش خصوصی با ارز نیمایی و تزریق خارج از نوبت واکسن‌های وارداتی به افرادی که پولش را بدهند از دور دادن ستاد ملی مقابله با کرونا به دلال‌ها برای واردات واکسن حکایت دارد!

جابه‌جایی اولویت دریافت واکسن با پول

ماجرای دزدی سهمیه واکسن پاکبانان از سوی برخی مدیران شهری در آبادان و علی‌آباد کتول که تا همین یکی دو روز پیش به عنوان امری تقبیح شده و شایسته برخورد قضایی به شمار می‌آمد و سرمایه اعتماد اجتماعی مردم را مخدوش کرده‌بود، حالا به شکلی رسمی و تأیید شده از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شده‌است!

«علیرضا رئیسی»، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفتگو با «میزان» در واکنش به زمزمه‌هایی پیرامون پولی شدن واکسیناسیون کرونا، با بیان اینکه برخی عجله دارند و صبر نمی‌کنند تا طبق سند ملی واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند، اینگونه توضیح داد: «این افراد برای دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه می‌کنند که ممکن است از آن‌ها کلاهبرداری شود یا اصلاً واکسن تقلبی به آن‌ها تزریق شود، بر همین اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن‌های وارد شده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه بعید می‌دانم که مردم از این موضوع استقبال کنند، تصریح کرد: «این موضوع حتماً باید از سیاست‌های وزارت بهداشت جدا شود؛ چراکه طبق سیاست‌های اعلام شده، همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد، اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است، می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.»

رئیسی در خاتمه با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا برای واردکنندگان واکسن دو شرط گذاشته‌است، عنوان کرد: «واکسن‌های وارداتی، حتماً باید از واکسن‎های معتبر مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد و همچنین واردکنندگان باید در مورد قیمت‌ها با سازمان غذا و دارو به توافق برسند تا نتوانند واکسن را با هر قیمتی در اختیار مردم قرار دهند.»

درآمد‌زایی از بحران

ستاد ملی مقابله با کرونا که با تصمیمات اخیرش در ایجاد وضعیت بحرانی و رساندن آمار جانباختگان از زیر ۱۰۰ نفر به بالای ۴۰۰ نفر نشان داد، بیش از آنکه در مقابله با کرونا مؤثر باشد در گسترش این بیماری اثرگذار است، حالا با برنامه‌ریزی برای عرضه واکسن به پولدار‌ها در تلخ‌ترین پاندمی قرن نمایشی از تبعیض و نابرابری اجتماعی و طبقاتی را به تصویر کشید و در بحرانی‌ترین شرایط به فکر درآمدزایی از ترس و نگرانی مردم است. بدیهی است مهار ویروس کرونا فقط و فقط با واکسیناسیون همگانی و طبق اولویت‌های پزشکی امکانپذیر خواهد بود و در غیر این صورت تا زمانی که افراد بر اساس میزان خطر درگیری با بیماری واکسینه نشوند، حتی در صورت تزریق واکسن با پرداخت پول بیشتر هم نمی‌توان از بیماری ایمن بود. بنابراین بهتر است ستاد ملی مقابله با کرونا تا دیر نشده درباره پولی شدن واکسن کرونا تجدید نظر کنند تا لااقل در این بحران همه ایرانیان برابر بمانند و بر اساس توان اقتصادی‌شان طبقه‌بندی نشوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
asghar
|
Canada
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
با سلام وصبح بخیر . درود بر شما خانم چیذری .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
واکسن فقط رایگان و نوبتی
دولت دروغگویان
دولت مال پرستان
دولت غارتگران نجومی بگیرانی که ارزش کارشان مفت گران است
دولت حسن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار