کد خبر: 1044226
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
محققان در یک شــرکــت دانش‌بنیان واکسن آبزیان را برای جلوگیری از بیماری‌های برخی ماهی‌ها همچون قزل‌آلا به تولید رساندند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر مریم ابراهیمی تاج‌آبادی، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه زیست‌فناوری گفت: آبزی‌پروری یک صنعت تجمیعی، با رشد سریع و سود بالا است که به عنوان سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین منبع پروتئین حیوانی در دنیا محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بیماری‌ها از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت آبزی‌پروری محسوب می‌شود، گفت: بنابراین این صنعت باید مرتب دنبال روش‌هایی برای بهبود سلامت گونه‌های پرورشی، بهبود روش‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های خسارت‌زا و خسارت ناشی از بروز بیماری‌ها سالانه ده‌ها میلیارد دلار باشد.

مدیر‌عامل شتاب‌دهنده تخصصی حوزه زیست فناوری افزود: واکسیناسیون نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت ماهی، بهبود ضریب تبدیل غذایی ایفا می‌کند و یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای ایجاد مصونیت در برابر بیماری، استفاده از روش واکسیناسیون است.

وی اضافه کرد: استفاده از واکسن سبب کاهش تلفات ماهی‌ها با ضریب تأثیر بالای ۷۵ درصد می‌شوند؛ از این‌رو در این شرکت در صدد برآمدیم تا با دانش بومی واکسن «آنتی یرسین» را به عنوان اولین واکسن آبزیان با مجوز‌های لازم به تولید برسانیم.

وی با بیان اینکه ماهی قزل‌آلا به خصوص در آب شیرین یکی از حساس‌ترین گونه‌ها برای ابتلا به این بیماری است، گفت: تلفات ناشی از بیماری باکتریایی یرسینیوزیس در صنعت تکثیر و پرورش قزل‌آلای رنگین کمان کشور حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بوده که خسارات زیادی ایجاد کرده‌است.

مدیر عامل شرکت با تأکید بر اینکه استفاده از واکسیناسیون نیاز به فرهنگ‌سازی و ارائه برنامه‌ریزی ترویجی دارد به خبرگزاری مهر عنوان کرد: در سال اول ۲۵ درصد بازار کل (در صورتی که هر پرورش‌دهنده از واکسن استفاده کند) هدف قرار می‌گیرد که طی سه سال این میزان به ۵۰ درصد می‌رسد.

تاج‌آبادی اضافه کرد: این واکسن در مرحله اول تولید و به بازار ارائه‌شده و بازخورد بسیار خوبی نیز داشته‌است. در حال حاضر با توجه به زمان استفاده از این واکسن که در اردیبهشت ماه است، محصول قابل توزیع است.
گفتنی است این طرح از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار گرفته و به تولید رسیده و قرار است به تولید انبوه برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار