کد خبر: 1043413
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای:
رئیس‌جمهور خطاب به آژانس هسته‌ای و کشورهای بزرگ صنعتی، گفت: شما بدهکار ما هستید، شما از ما طلبکار نیستید بلکه باید بدهی خود را به ما پرداخت کنید.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح‌امروز (شنبه) در مراسم گرامیداشت سالروز روز ملی فناوری هسته‌ای و افتتاح و رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای سازمان انرژی اتمی پس از استماع گزارشی در خصوص گازدهی به سانتریفیوژهای IR۶، IR۶S و IR۹ در تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار کرد: فعلاً اگر بخواهیم میان ماشین‌های سانتریفیوژ در زنجیره‌های صنعتی انتخابی داشته باشیم باید از IR۶ استفاده کنیم.

روحانی گفت: بقیه سانتریفیوژها همچون IR۹ در دست تحقیق و توسعه است و تست این ماشین‌ها فعلاً به صورت مکانیکی است. سانتریفیوژ IR۹ توان غنی سازی ۵۰ سو دارد یعنی ۵۰ برابر نسل اول این ماشین‌ها می‌تواند غنی‌سازی کند.

ضمن ابراز خرسندی بخاطر دستاوردهای صنعت هسته‌ای گفت: افتتاح امروز ما با افتتاح‌های دیگر متفاوت است، چرا که مربوط می‌شود به یک فناوری مهم و آن فناوری هسته‌ای است. این فناوری از دیدگاه جهانیان هم بسیار حساس است، البته اگر توجه کنند به اهداف جمهوری اسلامی ایران و اخلاق و اعتقاداتی که بر این کشور حاکم است، حساسیت آن‌چنانی نباید داشته باشند.

روحانی افزود: این فناوری هم مثل سایر فناوری‌های علمی و HIGHTEQ است که در کشور ما پیگیری می‌شود؛ اما چون خودشان از این فناوری در جهات دیگر استفاده کردند نگرانی دارند، همانطور که می‌گویند «کافر همه را به کیش خود پندارد» ما را هم در ردیف و سلسله خودشان قرار می‌دهند و گاهی ابراز نگرانی می‌کنند؛ درحالیکه جمهوری اسلامی ایران از اول اهدافش مشخص بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به استفاده و بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای در زمینه صنعت، کشاورزی، پزشکی و برق اظهار کرد: اگر درست بیندیشند، می‌فهمند که نگرانی‌های آنها نابجاست. همین نگرانی نابجا نزدیک به ۱۵ سال است که موجب دردسر ملت ایران شده است. اگر این تفکر غلط در ذهن آنها نبود و اگر کاملاً اطمینان می‌کردند به آنچه که سابقه ملت ایران است که همواره به مسائل دینی و اخلاقی توجه ویژه دارد، خودبه‌خود از این مشکلات عبور می‌کردیم.

وی ادامه داد: اینکه شما می‌بینید هنوز هم داریم با دنیا و آمریکایی‌ها حرف می‌زنیم برای این است که دست از اقدامات غیرقانونی خودشان را بردارند، بر این مبناست که آنها یک تفکری دارند و بر مبنای تفکر خودشان برای خودشان و ما نگرانی و دردسر درست کرده‌اند.

روحانی بار دیگر تاکید کرد: یک بار دیگر اعلام می‌کنم تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و برای اهداف غیرنظامی استفاده می‌شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب چندین نوبت بر آن تأکید کردند از دید اخلاق اسلامی و فقه ما اساساً طی کردن یک سلاح مخرب که می‌تواند یک خطر بزرگ برای یک جامعه بزرگ باشند می‌توان فهمید که ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

رئیس‌جمهور در تبیین آثار مخرب جنایات هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی گفت: آثار استفاده از این کار خطرناک و غلطی که در جنگ جهانی دوم در هیروشیما و ناکازاکی در موزه‌ها وجود دارد. به برخی از آثار انفجارهای هسته‌ای یا معلولین و مصدومین باقیمانده از این جنایات که نگاه می‌کنیم می‌فهمیم که این مسیر، مسیر ی غلط، غیر اخلاقی و نادرست است. ما در انجام فعالیت‌های هسته‌ای به دنبال اهداف صلح‌آمیز در این زمینه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید حداقل دو اقدام بسیار مهم در زمینه هسته‌ای انجام داده‌ایم؛ البته این اقدامات بیشتر است ولی اهم آنها این دو موردی است که عرض می‌کنم. اول قبل از اینکه دولت یازدهم تشکیل شود، فعالیتی که ما در غنی‌سازی انجام می‌دادیم از دید آنها فعالیت غیرقانونی بود.

روحانی با تاکید بر اینکه دیدگاه آنها به فعالیت هسته‌ای ایران غلط و بی مورد بوده است، تشریح کرد: چندین قطع‌نامه علیه ایران در شورای امنیت برای ما تشکیل داده بودند که در همه آنها از ما خواسته شد غنی‌سازی را در ایران کاملاً متوقف کنیم. پس کاری که ما می‌کردیم از دید آنها کاملاً نامشروع و غیرقانونی بود. این دیدگاه را ما تمام کردیم و همه قطعنامه‌ها برای همیشه به زباله‌دان تاریخ رفت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۴ کاملاً قانونی شده است، گفت: امروز هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند بگوید فعالیت‌های هسته‌ای که ما انجام می‌دهیم غیرقانونی است؛ البته پیش از این هم قانونی بود اما آنها این ادعا را داشتند. بنابراین این بهانه از دست آنها گرفته شد که از لحاظ حقوقی و پایداری این فناوری بسیار حائز اهمیت است.

وی ضمن بیان اینکه یکی از آثار پر افتخار برجام قانونی کردن فناوری هسته‌ای در ایران بود، اظهار کرد: قانونی کردن صنعت هسته‌ای از حقوق ملت ایران بود که در این دوره بازستاندن این حق از جامعه جهانی محقق شد و این مسیر و کار را ادامه خواهیم داد.

روحانی در تشریح دومین اقدام مهم دولت در بخش هسته‌ای عنوان کرد: نکته مهم دوم این است که در این دولت فناوری هسته‌ای را توسعه دادیم. برخی به غلط گفتند برجام را امضا کردند، پول‌ها را از بانک‌های خارجی گرفتند، تحریم نفت و فلزات و کشتیرانی و بیمه را برداشتند ولی در عوض فناوری هسته‌ای را تقدیم خارجی‌ها کردند. این دروغ بزرگی بود که به ملت ایران گفته شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اخیراً مجلس شورای اسلامی تکالیفی را در یک مصوبه برای سازمان انرژی اتمی مشخص کرد. این تکالیف نشان داد که توانمندی هسته‌ای ما از هر زمان دیگری بیشتر است، لذا این حرف دروغ را از بین برد. البته دنیا و دانشمندان و فرهیختگان حقیقت را می‌دانستند؛ اما شفافیت برای عده‌ای که شک داشتند ایجاد شد.

وی افزود: امروز شما می‌بینید که یک زنجیره ۱۶۴ تایی IR6 افتتاح شد و این زنجیره به گونه‌ای است که ده برابر زنجیره قبلی کارایی دارد و ده سو هست. همچنین از لحاظ تکنولوژی به یک سانتریفیوژ به نام IR9 رسیده‌ایم که ۵۰ سو است، یعنی حدود ۵۰ برابر سانتریفیوژهای قدیمی ما می‌تواند محصول در اختیار ما بگذارد. لذا این روز برای ملت و جهانیان روشن شده است که در دولت یازدهم و دوازدهم چه کار عظیم و بزرگی انجام شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه در این ۸ سال هم در تولید هم در فناوری اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: صنعت هسته‌ای هم تولید است و هم فناوری. نمونه‌هایی از این فناوری در سطح بسیار بالا را امروز مشاهده کردیم. در بخش تولید هم بسیار مهم است و می‌تواند در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی ما را کمک کنید و خود هم محصولات فراوانی را تحویل دهد.

رئیس‌جمهور رادیوداروها را از دیگر محصولات مهم هسته‌ای برشمرد و خاطرنشان کرد: رادیوداروها یکی از محصولات مهم است که برای بخش تشخیص از آن استفاده می‌شود و در پزشکی بسیار حائز اهمیت و مورد استفاده است. بنابراین در این بخش صورت یکی از افتخارات دولت در این هشت سال، توسعه فناوری در زمینه هسته‌ای در بخش‌های مختلف است، از اصفهان، کرج، نطنز، فردو که هرکدام تاسیسات بسیار عظیم و گسترده‌ای دارند.

وی با بیان اینکه دولت همچنان بر عهد خود پایبند است، تاکید کرد: عهد ما با دنیا NPT بوده است. در NPT دولت‌ها متعهد می‌شوند که فعالیتشان صلح‌آمیز باشد و به سمت فعالیت نظامی انحراف نداشته باشند. همچنین فعالیت‌های صلح‌آمیز را انجام دهند به اضافه اینکه دنیا و آژانس هسته‌ای به آن کشور کمک کند.

روحانی کمک آژانس هسته‌ای به ایران را از مطالبات بزرگ کشور دانست و عنوان کرد: ما به NPT پیوستیم و پادمان را هم قبول کردیم؛ اما آژانس در ساخت سانتریفیوژها که کاملاً صلح‌آمیز است، در لیزر، در ایزوتوپ‌های پایدار و در آب سنگین که راکتور آن هم صلح‌آمیز چقدر به ایران کمک کردید؟ قرار این بود که ایران عضو این معاهده باشد و شما هم یاری کنید و وسایل مورد نیاز را در اختیار کشور قرار دهید.

رئیس‌جمهور افزود: آژانس هسته‌ای که فقط برای بازدید نیست که بیاید گزارش بنویسد، یکی از کارهای آژانس بازدید است؛ اما یکی از کارهای مهم دیگرش حمایت و کمک است. شما چه کمکی به ایراان کردید؟ چه حمایتی از فعالیت‌های ما کردید؟ این طلب ما از جهان و آژانس و کشورهای صنعتی است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه امروز می‌گوییم حتی پروتکل الحاقی را داوطلبانه حاضریم اجرایی کنیم تا تحت نظر بالاترین نظارت‌های آژانس باشیم، در برابر آن این نیست که دنیا بگوید در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی شما را تحریم نمی‌کنم. تحریم نکردن حداقل‌ترین کار ممکن است. شما در برابر این فعالیت صلح‌آمیز، با توجه به نظارت آژانس بین‌المللی باید ما را یاری و کمک کنید.

روحانی خطاب به آژانس هسته‌ای و کشورهای بزرگ صنعتی تاکید کرد: شما بدهکار ما هستید. شما از ما طلبکار نیستید بلکه باید بدهی خود را به ما پرداخت کنید. ما کشوری هستیم که در همه زمینه‌ها حتی در زمینه غنی‌سازی روی پای خودمان ایستاده‌ایم. امروز در اداره راکتور بوشهر که برق تولید می‌کند هم روی پای خودمان ایستاده‌ایم. ان‌شاءالله در آینده در ساخت این نیروگاه‌های پر قدرت هم مستقل خواهیم شد. ما موظف هستیم که در توانمندی‌های علمی گام‌های جدید برداریم.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در اینجا یاد می‌کنم از همه شهدا، به ویژه شهدای هسته‌ای که جان خود را برای ارتقای کشور و ارتقای دانش کشور فدا کردند. به روان بلند شهیدان علیمحمدی، شهریاری، احمدی‌روشن، قشقایی، رضایی و آخرین آنها شهید فخری‌زاده درود می‌فرستیم و تعالی مقام و عظمت می‌خواهم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
1
آقای روحانی: آمریکائی ها یک تفکری دارند!
عجب!
منظور ایشان این است که با ما خصومتی ندارند و اصلا دشمنی در بین نیست بلکه یک تفکر است!
ملایری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
و شما جناب رییس جمهور محترم بدهکار و مدیون تمامی مردم هستید که خلاف شعارهای زیبا و عوام گول زن عمل کردید و همگان را به مشکلات عدیده گرفتار کردید. حداقل در این مدت اندک باقی مانده از مردم عذرخواهی و طلب بخشش کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار