پرتیراژترین انتشارات کشور در خدمت زائران رضوی
کد خبر: 1037922
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004M0g
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
نگاهی به فعالیت‌های اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی
سال 1375 که رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مدیران فرهنگی آستان قدس، خواستار تولید محتوای غنی برای زائران در قالب کتاب شدند، اقداماتی در این حوزه آغاز و در نهایت به تاسیس اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی منجر شد.

حالا زمان زیادی از تشکیل اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی نگذشته اما خروجی اقدامات و فعالیت هایش بسیار پربارتر از آن چیزی است که پیش بینی می‌شد.

جواد هاشمی، مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی می‌گوید: اداره تولیدات فرهنگی متولی تولید و تامین کتب و محصولات فرهنگی حوزه معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس و حرم مطهر بوده و تولید محصولاتی را بر عهده دارد که قرار است در حرم مطهر در اختیار زائران قرار بگیرد.

 

تنوع زائران، تنوع محصولات فرهنگی

 

وی می افزاید: طبیعتا مخاطب محصولات این اداره همه زائران حضرت رضا(ع) هستند و به همین دلیل برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای بوده که برای همه آنها، از زائر خردسال گرفته یا یک زائر اندیشمند و نخبه، محصولی برای عرضه داشته باشیم.

به گفته هاشمی، در کنار نشریه ها و ویژه نامه ها، انتشار کتاب یکی از مهم ترین فعالیت های این اداره است و تاکنون حدود 900 کتاب توسط «انتشارات زائر رضوی» منتشر و در اختیار زائران قرار گرفته است که ۶۸،۵ درصد تولیدات فرهنگی ما کتاب و ۳۱،۵ درصد آن، سایر محصولات فرهنگی و چندرسانه‌ای است.

 

4 حوزه اصلی تولید محتوا

 

وی درباره رویکردهای محتوایی تولید محصول در این اداره نیز می‌گوید: رویکرد ما تولید محتوا در چند حوزه اصلی است که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۵ و در دیدار مدیران فرهنگی آستان قدس بر اهمیت آن تاکید داشته اند و ارائه این محتوا در قالب کتاب را مناسب ارزیابی کرده بودند. «امام رضا(ع) و زیارت»، «معارف دینی» و «معارف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» سه حوزه موضوعی مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده و در کنار آن، «سبک زندگی» نیز به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های مهم برای تولید محصول فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

 

نیازسنجی برای رسیدن به نقشه تولیدات فرهنگی

 

وی تصریح می کند: همواره تاکید داشته‌ایم که تولید محتوا باید متناسب با نیاز و ذائقه زائر باشد، به همین دلیل در هر سال با نیازسنجی هایی که از پژوهش، رصد فراوانی موضوعی در اداره پاسخگویی به سوالات دینی زائران، همفکری با نخبگان فرهنگی و استفاده از داده های اطلاعاتی نهادهای همکار در ارائه خدمت به زائران از جمله شهرداری و معاونت زیارت استانداری، نقشه تولیدات محصولات جدید فرهنگی برای سال بعد را تکمیل می‌کنیم. متناسب با این نقشه، در ابتدای هر سال کارگروه‌های تخصصی تشکیل می‌شود که موظف می‌شوند طبق نیازسنجی انجام شده، پیشنهاد تولید محصولات مکتوب را ارائه کنند. پس از این مرحله، با رصد بازار نشر، در صورتی که یک کتاب منطبق با آن نیاز در بازار وجود داشته باشد، برای خرید اقدام می‌شود و در غیر این صورت، کارگروه دیگری در اداره تولیدات فرهنگی، نویسنده مناسب برای نوشتن کتاب مد نظر را پیشنهاد خواهد کرد. بعد از آماده شدن کتاب نیز، ارزیابی آن در سه مرحله انجام می‌شود تا تاییدات نهایی را اخذ کند و مطمئن شویم این کتاب پاسخگوی همان نیازی است که از ابتدا مد نظر بوده است. البته ارزیابی دیگر هم پیش بینی شده که بر اساس نظرات زائران پس از مطالعه کتاب است که توسط مدیریت پژوهش انجام می شود.

وی تصریح می کند: طبق این پژوهش ها 71 درصد مخاطبانی که محصولات فرهنگی این اداره را دریافت کرده اند خوشبختانه رضایت قابل توجهی داشته اند.

 

پرتیراژترین انتشارات کشور

 

هاشمی با اشاره به اینکه «انتشارات زائر رضوی» با توجه به جوان بودن، موفقیت های چشمگیری داشته، می گوید: این انتشارات علاوه بر اینکه ناشر فعال و برگزیده در برخی جشنواره‌های ملی و استانی بوده، پرتیراژترین انتشارات کشور است و سالانه حدود ۳ میلیون کتاب و محصول منتشر کرده، نکته دیگر اینکه ما انتشاراتی هستیم که پایه و اساس آن وقف است و در راستای عمل به نیات واقفان فعالیت می‌کند

 

او ادامه می دهد: همچنین بزرگترین نهاد برگزارکننده مسابقات کتابخوانی هستیم و از 30 تا 90 درصد جامعه مخاطبان در این مسابقات بسته به نوع مسابقه مشارکت می کنند. به عنوان مثال در مسابقه کتابخوانی «بیانیه گام دوم انقلاب» تحت عنوان 12 تا 12، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند که یک رکورد در کشور بود. همچنین برخی از تولیدات این انتشارات به 13 زبان منتشر می شود که این دستاورد، در کشور نمونه مشابه ندارد.

 

به گفته هاشمی، موفقیت های اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس و انتشارات زائر رضوی، سبب شده تا این اداره به عنوان یک الگو برای دیگر مجموعه های مشابه باشد و در حال حاضر برخی فعالیت ها هم در حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس شاه‌چراغ الگوبرداری و پیاده سازی شده است.

 

کتابی که قلب رهبر انقلاب را شاد کرد

 

مدیر فرهنگی آستان قدس، به برخی آثار شاخص تولید شده هم اشاره و تصریح می کند: کتاب «صعود چهل ساله» که در چله انقلاب منتشر شد و به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول 40 سال از عمر خود می پردازد، توانسته موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب را فراهم سازد که توسط فرزند بزرگوار ایشان منتقل شده است، این بازخورد برای ما بسیار ارزشمند است. علاوه بر آن کتاب «رفیق خوشبخت ما» درباره شهید سلیمانی نیز از دیگر آثار شاخص اخیر بوده که به 12 زبان منتشر شده است. انتشارات زائر رضوی در حوزه کودک و نوجوان هم جای خود را باز کرده و برخلاف دیگر فعالان این حوزه که بیشتر به ترجمه آثار خارجی روی می آورند، توانسته ایم تولید کننده محتوا در این عرصه باشیم.

 

3 کتاب ویژه دهه فجر

 

هاشمی به تولیدات جدید این اداره در دهه فجر انقلاب اسلامی هم اشاره و تصریح می کند: «غزل ایستادگی» در قالب شعر با نگاهی به برهه های زمانی موثر در انقلاب اسلامی از دوره انقلاب مشروطه تا شهادت حاج قاسم، رمان «دالک» به قلم سعید تشکری با نگاهی به نقش مبارزاتی شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد و مرحوم علی‌اصغر عابدزاده در شکل‌گیری انقلاب و مبارزه با طاغوت، همچنین کتاب «خورشید آزادی» شامل شعر و رنگ آمیزی برای تببین انقلاب به کودکان، سه محصول تازه این انتشارات است.

هاشمی همچنین درباره آثار منتشر شده مرتبط با کرونا می گوید: در سال جاری با توجه به سوالات و نیازهای زائران در حوزه کرونا، کتاب «کرونا و دل مشغولی‌های ذهنی»، «کرونا و چالش های نظام سلامت» و همچین «زیارتنامه های کوچک» برای استفاده شخصی زائران 3 اثر منتشر شده در این حوزه بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار