کد خبر: 1036746
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
طالبان در مسکو گفته که هیچ مخالفتی با فقه جعفری در افغانستان ندارد و به تمام اصول و مسائل شیعیان افغانستان احترام خواهد گذاشت. رهبر سیاسی این گروه همچنین اعلام کرد که حاضر است با دولت بایدن هم به توافقی جدید برسد و تأکید کرده که اینکه دولت جو بایدن، در حال بررسی توافق با طالبان است، به این معنا نیست که می‌خواهد از آن خارج شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پنتاگون شامگاه پنج شنبه مدعی شد طالبان تعهداتش را در توافق با ایالات متحده امریکا رعایت نکرده و در نتیجه واشنگتن، به خروج کامل نیروهایش از افغانستان تا ماه مه میلادی متعهد نخواهد بود. این بدان معنی است که توافق اسفند سال قبل طالبان با دولت ترامپ عملاً به هوا رفته است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته که طالبان به تعهدات خود عمل نکرده و بدون اقدامات تروریستی و چشم‌پوشی از اعمال خشونت آمیز علیه نیرو‌های امنیتی افغانستان و مردم این کشور، خیلی سخت است که راهی ویژه برای حل و فصل اختلافات در مذاکرات پیدا کنیم. جان کربی در عین حال مدعی شد که واشنگتن به تعهدات خود برای حل و فصل اختلافات در مذاکرات متعهد باقی خواهد ماند. این در حالی است که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان در یک پیام توئیتری اعلام کرده است که ادعای وزارت دفاع امریکا در مورد عدم تعهد طالبان به مفاد توافقنامه صلح دوحه حقیقت ندارد.

اگر غنی برود

قصد دولت بایدن برای بازنگری در توافق سال قبل، باعث نگرانی طالبان شده، موضوعی که سبب شد هیئت این گروه افغانستانی به تهران بیاید و حالا هم شیر محمد عباس استانکزی، رهبر سیاسی طالبان هم به مسکو رفته است. استانکزی روز جمعه در یک نشست خبری در مسکو با ابراز امیدواری درباره پایبندی امریکا به تعهداتش در توافق با این گروه گفت: «حقیقت این است که دولت بایدن در حال بررسی توافق صلح با طالبان است، اما بدان معنا نیست که واشنگتن از این توافق خارج می‌شود.» به گزارش اسپوتنیک، استانکزی در عین حال، تلویحا تأیید کرد که آماده بازنگری در توافق با امریکا است و گفت: «ما آماده امضای توافقی با دولت منتخب امریکا هستیم. اگر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در حال بررسی این توافق است، به این معنا نیست که می‌خواهد از آن خارج شود. بررسی توافق یک مسئله داخلی است.» وی ادامه داد: «ما امیدواریم که دولت امریکا به تعهداتش در این توافق صلحی که در دوحه امضا شد، پایبند بماند، چون این یک فرصت خوب برای امریکاست. این مسئله همچنین به نفع آنهاست، چون ما راه امن را برای خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان به آن‌ها می‌دهیم.» رهبر سیاسی طالبان همچنین گفت: «تنها چند هزار نیروی امریکایی در افغانستان مانده‌اند و امیدواریم که در آوریل همه آن‌ها بروند.» استانکزی همچنین به خبرنگاران در مسکو گفته که آن‌ها هیچ مخالفتی با فقه جعفری در افغانستان ندارند. وی افزود که برادران شیعه در افغانستان حضور دارند و طالبان به تمام اصول و مسائل آن‌ها احترام دارد. معاون امور سیاسی دفتر طالبان با اشاره به شیعیان در افغانستان اظهار داشت که «در طول تاریخ جبر و ستمی علیه آن‌ها وجود نداشته و اکنون نیز مشکلی نیست، طالبان نیز تضمین می‌کند که آن‌ها در تمام موارد مذهبی و در تمام امور خود آزاد خواهند بود.» وی همچنین گفت که درباره روند صلح و گفتگو با امریکا با وزارت خارجه روسیه گفت‌وگویی داشته و این را هم مطرح کرد که طالبان به دنبال حمایت روسیه در مسئله آزادی زندانیان طالبان است. به گفته رهبر سیاسی طالبان، این گروه به دنبال تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل مختلف مربوط به افغانستان از جمله مذاکرات با امریکایی‌ها و دولت کابل و همچنین روند صلحی است که در جریان است. استانکزی همچنین به این نکته اشاره کرد که درباره ایجاد یک دولت اسلامی جدید که مورد قبول اکثریت مردم افغانستان باشد، با نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در افغانستان گفتگو کرده است. رهبر سیاسی طالبان گفت که جنبش طالبان متعهد به دولتی است که مورد قبول همه گروه‌های قومی و مذهبی ساکن افغانستان باشد و حقوق بشر و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در اولویت قرار دهد. استانکزی، همچنین درباره دولت کنونی افغانستان گفته که «اگر امروز اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که من استعفا می‌دهم»، این گروه حاضر است با حکومت جدید کار کند. وی ادامه داد: طالبان به طور کامل به تعهداتش پس از خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان پایبند است مبنی بر اینکه دولتی روی کار بیاید که مورد قبول تمامی افغان‌ها، تمامی گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان باشد. ما به مناقشات بین خودمان پایان دادیم و دولت جدید باید مورد قبول همه باشد. دولتی که بتواند به تمامی مسائلی که در گذشته وجود داشته، پایان دهد و دولتی را تشکیل دهیم که از حقوق زنان و حقوق بشر حمایت و با قاچاق مواد مخدر مبارزه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار