کد خبر: 1036346
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز تردید درباره احتمال حمایت حد نصاب مورد نیاز در سنای این کشور از استیضاح دونالد ترامپ اعلام کرد که جلسه محاکمه استیضاح باید انجام شود.

سرویس بین الملل جوان آنلاین:‌ کمتر از یک هفته بعد از مراسم تحلیف جو بایدن او درباره تدارک دموکرات‌های مجلس سنای برای استیضاح دونالد ترامپ در تاریخ ۸ فوریه (۲۰ بهمن) اعلام کرد که استیضاح باید انجام شود.

به نوشته «سی‌ان‌ان» جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها درباره تدارک سناتورهای این حزب برای برگزاری دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور سابق به اتهام تحریک به شورش و حمله به کنگره حمایت کرد.

طبق گزارش بامداد روز سه شنبه (به وقت تهران) این شبکه، رئیس‌جمهور آمریکا در صریح‌ترین اظهارنظر خود بعد از به منصب رسیدن را درباره دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق اعلام و تاکید کرد: «به نظر من، این (جلسه استیضاح ترامپ در سنا) باید انجام گیرد».

بایدن در این مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این شبکه در کاخ سفید اذعان کرده که استیضاح ترامپ بر دستورکار او در در مجلس سنا و تایید صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی دولت او برای مناصب دولتی اثرات منفی خواهد داشت.

سی‌ان‌ان خبر داد، رئیس‌جمهور آمریکا به رغم اذعان به تاثیرات منفی برگزاری جلسه محاکمه استیضاح ترامپ در سنا اعلام کرد، «اگر این (استیضاح) اتفاق نیفتد، تاثیرات بدتری (روی کشور) خواهد گذاشت».

به گفته بایدن، اگر شش ماه تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده بود، نتیجه استیضاح او در سنای آمریکا متفاوت بود.

رئیس‌جمهور آمریکا با ابراز تردید درباره حمایت تعداد مورد نیاز برای تصویب استیضاح ترامپ در مجلس سنای این کشور تاکید کرد که فکر نمی‌کند ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه به استیضاح رای مثبت دهند.

در حال حاضر ترکیب سنای آمریکا از منظر شمار سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه مساوی است و هر دو حزب ۵۰ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی این نهاد قانونگذاری را در اختیار دارند و برای تصویب استیضاح ترامپ به رای ۶۷ سناتور نیاز است.

دموکرات‌ها به لطف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و با توجه به قانون اساسی که معاون رئیس‌جمهور همزمان رئیس مجلس سنا هم هست، هم اکنون حائز اکثریت در سنا هستند اما این اکثریت تنها با احتساب حضور «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور است.

قانونگذاران این حزب در کنگره آمریکا، به دنبال حمله ششم ژانویه (17 دی ماه) حامیان دونالد ترامپ به جلسه مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری که به کشته شدن 5 نفر انجامید، استیضاح او به دلیل تحریک به شورش را آغاز کردند.

طبق قانون اساسی آمریکا، استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا باید در مجلس نمایندگان تصویب شود و سپس، مصوبه استیضاح به مجلس سنا ارجاع شود. مجلس سنا جلسات محاکمه استیضاح رئیس‌جمهور را به صورت جلسات دادگاه برگزار می‌کند و در نهایت درباره آن رای گیری می‌کند.

اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند با توجه به خروج ترامپ از ریاست جمهوری، استیضاح او معنا ندارد اما دموکرات‌ها در تلاش هستند ضمن برگزاری استیضاح او، وی را برای همیشه از مناصب دولتی منع کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار