کد خبر: 1035695
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
وزارت دادگستری امریکا روز سه شنبه اعلام کرد که کاوه لطف‌الله افراسیابی، استاد علوم سیاسی ایرانی‌تبار را به اتهام اینکه «یک نماینده ثبت‌نشده حکومت جمهوری اسلامی در امریکا است» بازداشت کرده است. سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، این اقدام واشنگتن را محکوم کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا که در چهار سال ریاست خود در کاخ سفید، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفته بود در آخرین روز کاری خود نیز از اقدامات ضد ایرانی خودداری نکرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دادگستری امریکا روز سه شنبه اعلام کرد که کاوه افراسیابی را در خانه خود در واترتاون ایالت ماساچوست بازداشت کرده است. وزارت دادگستری امریکا تأکید کرد که پرونده کاوه افراسیابی بر اساس تحقیقات مشترک این وزارتخانه و پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، تنظیم و به دادگاه ارجاع شده است. در کیفرخواست ارائه شده، اتهام «نقض قانون ثبت نمایندگان خارجی» در کنار «توطئه برای اقدام به عنوان عامل ثبت نشده»، ذکر شده است. وزارت دادگستری امریکا می‌گوید که افراسیابی به استخدام دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درآمده و سال‌ها «مخفیانه» برای آن کار می‌کرد. وزارت دادگستری امریکا مدعی شده که کاوه افراسیابی در پوشش استاد علوم سیاسی، از طریق انتشار کتاب و مقاله‌هایی که در آن‌ها عملاً مواضع رهبران جمهوری اسلامی را بازتاب داده است، درصدد اعمال فشار بر نهاد‌های تصمیم‌گیری امریکا بوده و در این راستا، لابی‌گری کرده و با مقامات دولتی و امریکا تماس گرفته است. به گزارش وزارت دادگستری امریکا، افراسیابی روز سه شنبه در دادگاه فدرال در بوستون ایالت ماساچوست در برابر قاضی جنیفر بول حاضر شد. جان دمرز، دستیار دادستانی عمومی در حوزه امنیت ملی در بخش شرقی نیویورک، که در دادگاه برای تمدید قرار بازداشت کاوه افراسیابی حضور داشت، گفت که «متهم» بیش از یک دهه خود را به عنوان تحلیلگری بی‌طرف به اعضای کنگره، رسانه‌ها و افکار عمومی امریکا معرفی می‌کرد، در حالی که عملاً در استخدام دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود. پلیس فدرال نیز در بیانیه‌ای گفته است که بازداشت کاوه افراسیابی نشان می‌دهد که ایالات متحده به «مأموران غیر رسمی ایران» اجازه نخواهد داد در خاک امریکا فعالیت کنند. پلیس فدرال امریکا گفته است: «تلاش خود را برای افشای فعالیت‌های مخفیانه از سوی مأموران ثبت نشده ادامه خواهم داد تا کسانی که به ضرر امریکا و با دشمنان همکاری می‌کنند، مجازات شوند». به نظر می‌رسد نوشته‌های انتقادآمیز افراسیابی در شبکه‌های اجتماعی علیه دولت ترامپ در بازداشت او تأثیرگذار بوده است. کاوه افراسیابی به تازگی در نوشته‌ای در مورد آغاز به کار دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید امریکا بر لزوم احترام نهادن واقعی امریکا به حقوق ایران تأکید کرده و نوشته بود: «در غیر این صورت، بحران ایران بزرگ‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد، چرا که ایرانی‌ها به دلیل ملی‌گرایی شدید خود، سختی‌ها را تحمل خواهند کرد.»

واکنش تهران

بازداشت این استاد ایرانی واکنش تهران را در پی داشته است. علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل روز چهار شنبه بازداشت کاوه لطف‌الله افراسیابی را محکوم کرد. میریوسفی در پیامی توئیتری نوشت: «از شنیدن خبر دستگیری دکتر افراسیابی با اتهامات ساختگی متأسفیم، [اقدامی]که در آخرین ساعات دولت دونالد ترامپ که به‌خاطر سرسختی و تعصبات ضدایرانی معروف است، انجام گرفت». این دیپلمات ایرانی در ادامه افزود: «دکتر افراسیابی به عنوان یکی از عوامل مأموریت [ایران]مشغول به کار نبود بلکه وی استاد دانشگاه و متخصص در زمینه روابط بین‌الملل است. او مشاوره‌هایی درخصوص مسائل بین‌المللی به مأموریت [ایران]ارائه داده است و همکاری او با ما از ابتدا باز و کاملاً شفاف بود.» دولت امریکا همواره به بهانه‌های مختلف به بازداشت دانشمندان و اساتید ایرانی مستقر در امریکا اقدام کرده است تا بتواند در موعد مقرر آن‌ها را با جاسوس‌های دستگیر شده خود در ایران معاوضه کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
میرزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
3
0
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل باید نهایت تلاش خود را جهت اجرائی نمودن منویات مقام معظم رهبری، مبنی بر "بی اثر نمودن تحریم ها" بکار گیرند.
سید محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
6
1
باسلام امام موسی کاظم علیه السلام هم بخاطر حق گویی بازداشت گردید ولی نتواستند نور خدارا خاموش کنند تاریخ تکرار می شو د حق پبروز است خدا به این استاد صبر عنایت فرماید دولت هم برای آزادی او ازهر کوششی کوتاهی نکند یا مولا یاسیدنا یاعلی مدد.
پاسخ ها
سید کاظم بی ریا
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
دمت گرم گل گفتی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار