کد خبر: 1033509
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
رییس کمیته ملی المپیک از پرداخت پاداش مدال‌آوران المپیک در "پای سکو" خبر داد، ولی گفت که رقم این پاداش هنوز قطعی نشده است.
رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک در مورد انتخاب شعار کاروان ایران در المپیک توکیو گفت:جمع‌بندی نهایی روی چند مفهوم شد که ستارگان ایران زمین بود. برخی پرسیدند چرا این نام انتخاب شده است. ما گفتیم که ستارگان ایران، شهدا و قهرمانان هستند. کلمه ایران هم برای حضور ایران است. فلسفه شعار ایجاد وحدت ملی است و نباید باعث اختلاف شود.

صالحی‌امیری درباره انتخاب لباس کاروان اعزامی به المپیک توکیو گفت: ما سعی کردیم در همه کار‌های از نظام سلیقگی پرهیز کنیم. لباس کاروان یک نوع نماد و فرهنگی ملی یک کشور است. گزارشی که IOC می‌دهد، این است که المپیک در زمان برگزاری ۴ میلیارد بیننده دارد پس لباس معرف فرهنگ یک کشور است. ۲۰۰ طرح لباس آمد که در نهایت ۱۰ طرح نهایی شده و طی روز‌های آتی نیز ۳ طرح نهایی می‌شود. این مسیر یک فرآیند طولانی را طی کرده و طرح‌های زیبایی هم آمد. در مجموع می‌توانیم بگوییم که انتخاب لباس بر عهده طراحان مد و لباس ایران است.

او در مورد بودجه این کمیته ملی المپیک نیز گفت: باید از دولت و در رأس آن آقای نوبخت تشکر کنم، چون نسبت به ورزش بیش از آنچه که انتظار بود، توجه صورت گرفت. سازمان برنامه نسبت به تخصیص بودجه کوتاهی نکرد و همت بلندی انجام داد. در واقع بودجه ما در سه سال گذشته صد درصد افزایش یافت و برای سال ۱۴۰۰ نیز ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. هیچ رویدادی تاکنون به خاطر بودجه لغو نشده است و هر زمان که احساس کمبود کردیم، دولت کمک کرد. نباید ناشکر باشیم. ما شفاف‌سازی می‌کنیم و بودجه تخصیص یافته به فدراسیون‌ها را روی سایت کمیته المپیک می‌گذاریم. ما با فدراسیون‌ها به صورت انفرادی برخورد نمی‌کنیم و در هر فصل همه بودجه را می‌دهیم. توزیع بودجه عادلانه، شفاف و برای کمک به توسعه ورزش قهرمانی است و در این باره نهایت همکاری را داریم. ما برای برگزاری هیچ رویدادی به ویژه اردو اجازه نمی‌دهیم کسی احساس کمبود کند.

صالحی‌امیری درباره نرخ پاداش قهرمانان المپیک هم گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم، پرداخت پاداش، پای سکو است. هنوز قطعی نکرده‌ایم. معمولاً پاداش طلا ۵۰۰۰ دلار، نقره ۳۰۰۰ دلار و برنز ۲۰۰۰ دلار است. ما ارز را از بانک مرکزی به نرخ روز می‌خریم و همان ارز را به ورزشکاران می‌دهیم. آن چیزی که الان مهم است این است که ما بتوانیم کاروان قدرتمندی داشته باشیم و نتایج خوبی بگیریم تا کام ملت را در سال ۱۴۰۰ شیرین کنیم.

رییس کمیته ملی المپیک در مورد تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روی کسب سهمیه المپیک تاکید کرد: همه فدراسیون‌ها در اردو و به دنبال کسب سهمیه بودند. پیش‌بینی این بود که بتوانیم ۷۰ سهمیه بگیریم، اما در حال حاضر ۵۲ سهمیه گرفتیم. شیوع کرونا یک شوک ایجاد کرد و همه چیز دستخوش تغییر شد. از این رو تصمیم گرفتیم هر فرد تمرینات اختصاصی خود را داشته باشد. همچنین سعی کردیم حقوق یک ساله المپیکی‌ها را در شش ماهه اول امسال پرداخت کنیم. حقوق یک گروه ۱۰ نفره قهرمانان که بورسیه کمیته بین‌الملی المپیک هستند نیز پرداخت شده است. تنها دغدغه ما آمادگی ملی‌پوشان است، چون آن‌ها مدت زمان زیادی از اردو دور بودند.

او در مورد اینکه گفته شده المپیکی‌ها برای استفاده از واکسن کرونا در اولویت هستند، گفت: کمیته بین المللی المپیک با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی تفاهم‌نامه امضا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که قبل از المپیک توکیو ورزشکاران واکسینه شوند. ستاد عالی مقابله با کرونا یک ساختار کاملاً کارشناسی و حرفه‌ای است که درگیر این موضوع است. فدراسیون پزشکی هم در این ارتباط پیگیر است. ما هم با دولت درباره این موضوع در ارتباط هستیم. اعتقادمان این است که ابتدا طبقاتی مثل کارگران، معلمان و کسانی که در معرض آسیب هستند در اولویت قرار بگیرند و در انتها هم مسئولان. ما در موضوع واکسیناسیون باید طوری عمل کنیم که اعتماد مردم را بازسازی کنیم و واقعاً بدون هیچ حاشیه‌ای از طبقات پایین واکسن را شروع کنیم و بعد به طبقات بالا برسیم.

رییس کمیته ملی المپیک همچنین گفت: رییس فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ به استعلام کمیته ملی المپیک از حضور نماینده کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال ایران استقبال کرد. اینفانتینو علاوه بر ریاست فدراسیون جهانی فوتبال عضو کمیته اجرایی کمیته بین المللی المپیک است و در جواب به استعلام ما نه تنها با حضور کمیته المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال مخالفتی نداشت بلکه از این موضوع استقبال کرد. با توجه به موافقت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال لازم است اساسنامه فدراسیون فوتبال تغییر کند.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که قرار است در انتخابات فوتبال شرکت کند یا خیر، گفت: بنا بر این بود که من چهار سال در حوزه قهرمانی و همگانی به ورزش ایران خدمت کنم و به تعهد خودم نیز پایبند هستم و بنا به حضور در هیچ حوزه دیگر را ندارم.

او در مورد حذف کمیته ملی المپیک از اساسنامه فوتبال گفت: در جامعه این گونه تصویر شده که فوتبال در مسائل مالی شفاف نیست و فوتبال برای این عبور از ذهنیت باید شفاف‌سازی کند و نظارت را بر خودش بپذیرد. فوتبال در جامعه ایران می‌خواهد فعالیت کند و باید از تمام کانون‌های ملی کمک بگیرد نه فقط کمیته المپیک. از خروج وزیر ورزش از اساسنامه فدراسیون فوتبال چه سودی بردند؟ برای حل مشکلات مالی چه کسی ۲ میلیون دلار را برای فدراسیون فوتبال فراهم کرد؟ چه کسی دارد در سراسر استان‌ها به آن‌ها امکانات می‌دهد؟

او ادامه داد: من از مدیران فدراسیون فوتبال تعجب می‌کنم. به آن‌ها می‌گویم در کشور‌های حاشیه خلیج فارس دوری بزنید و ببینید کدام فدراسیون فوتبال در همسایگی ما این منطق را اجرا می‌کند. شما به چین و آسیای میانه نگاه کنید. چه کسانی از ایران به فیفا خوراک و گزارش می‌دهند؟ چرا فیفا به چین و به حوزه خلیج فارس ورود نمی‌کند؟ در کشور‌های حاشیه خلیج فارس همه این‌ها شاهزاده‌های انتصابی هستند. این نشان می‌دهد جای دیگری دارد فیفا را تحریک می‌کند. به نظر من این حذف، بی تدبیری بود و کمیته ملی المپیک می‌تواند در مجمع یک نهاد نظارتی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار