کد خبر: 1032565
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پرداخت تسهیلات ویژه مشاغل متضرر از کرونا در این استان متناسب با زیان و آسیب آن‌ها از این ویروس نیست.

علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست کارگروه اشتغال استان، اظهار کرد: آسیب کرونا به بخش اقتصادی استان به‌ویژه مشهد بسیار زیاد است و برخی بخش‌های ورزش، گردشگری و اصناف این استان هنوز تعطیل هستند.

وی افزود :  از ۳۳ میلیون زائری که هر سال به مشهد سفر می‌کردند، امسال فقط ۱۰ درصد به این شهر آمدند، از سوی دیگر خرید کالا و خدمات ۶.۵ میلیون نفر جمعیت خراسان رضوی به شدت کاهش یافته که اثر مستقیم بر بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه اصناف داشته است.

رسولیان افزود: عمل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت الزامی است و در صورت عدم اجرای آن دستگاه قضایی به موضوع ورود خواهد کرد لذا این مصوبات در قالب یک بسته کامل باید به دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها اعلام شود تا مصوبات را عملیاتی کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، بیان کرد: تضمین‌های بانکی برای دریافت تسهیلات ویژه مشاغل متضرر از کرونا باید طبق قانون و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشد و بانک‌ها نمی‌توانند تضمین اضافی از متقاضی مطالبه کنند.

وی ادامه داد: این استان جزو چهار استان اول اقتصادی کشور است و سهم پرداخت تسهیلات بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی باید درصد بالایی از کل منابع مالی کشور را به خود اختصاص دهد.

رسولیان خاطرنشان کرد: با وجود شرایط اقتصادی خراسان رضوی، بانک‌های خصوصی مدعی هستند متقاضی برای دریافت تسهیلات از آن‌ها اندک است.

وی وضعیت جذب تسهیلات مربوط به اشتغال‌زایی بخش روستایی خراسان رضوی را مطلوب دانست و گفت: اگر بتوان با بهره گرفتن از منابع بخش کمک‌های فنی و اعتباری استان، آورده معین اقتصادی و بانک، نرخ سود تسهیلات برای اجرای طرح‌های اقتصادی در روستاها را کاهش داد، می‌توان به روستای زیرپوشش معین اقتصادی کمک شایانی کرد.

رسولیان افزود: گزارش‌ها نشان‌دهنده اقدامات مؤثر معین‌های اقتصادی در جهت توانمندسازی روستاییان خراسان رضوی است و رویکرد استاندار نیز حمایت از روستاهاست لذا در تلاش هستیم با جلب مساعدت نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان گسترده اقدامات اقتصادی در روستاها را توسعه دهیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین بنیاد شهید ، امور ایثارگران و استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه باید برای سه هزار ایثارگر در استان فرصت شغلی ایجاد شود که در این راستا آنان به دو گروه کارآفرین و غیر کارآفرین تقسیم‌بندی شده و متناسب با توانمندی و ظرفیت آنان برایشان شغل ایجاد می‌گردد.

حمیدرضا پناه ،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از مجموع ۳۰ هزار و ۱۲۷ پرونده مربوط به بنگاه‌های اقتصادی با ۵۹ هزار و ۳۶۹ نفر شاغل، ۶۱۷ میلیارد و ۸۴۹ میلیون تومان معادل ۶۴ درصد از کل مبلغ درخواست شده توسط متقاضی، پرداخت شده است.

وی افزود: بهترین عملکرد پرداخت تسهیلات در حوزه بانکی مربوط به بانک پارسیان و بهترین عملکرد در این زمینه در حوزه دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی مربوط به اداره کل ورزش و جوانان است.

وی سهم خراسان رضوی از محل اعتبارات تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری را ۶۵۲ میلیارد تومان معادل ۵.۱ درصد از این اعتبارات در کشور ذکر و بیان کرد: از این میزان تاکنون ۵۹۱ میلیارد و ۲۶۷ میلیون تومان معادل ۹۱ درصد به هشت هزار و ۲۱ طرح اقتصادی با اشتغال‌زایی برای ۱۴ هزار و ۴۵۱ نفر پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، تصریح کرد: با توجه به سهم اعتبارات ملی حوزه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری خراسان رضوی، جمع کل مبلغ پرداخت شده از سهم ملی و استانی این استان در این حوزه تاکنون ۶۹۰ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان بوده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۹۳۲ مجوز برای طرح‌های مشاغل خانگی در این استان صادر شده که ۲ بانک رفاه کارگران و توسعه تعاون به ۳۰۷ طرح هشت میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان معادل ۶۹ درصد از کل مبالغ درخواستی، تسهیلات پرداخت نموده‌اند که برای هزار و ۶۷۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

پناه ادامه داد: از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال تاکنون ۱۸۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان به چهار هزار و ۸۵ طرح مددجویی زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۷۲ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان به هزار و ۶۲۱ طرح مددجویی زیرپوشش بهزیستی استان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی تاکنون ۵۶ درصد از اعتبارات تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال به‌منظور اشتغال‌زایی مددجویان و بهزیستی استان نیز ۴۵ درصد این اعتبارات را جذب کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار