کد خبر: 1032317
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
‌خانواده ۱۹ قربانی حادثه سینای اطهر خواستار شدند
چشم‌های منتظر خانواده ۱۹‌قربانی حادثه سینای اطهر هنوز به درخانه‌های‌شان دوخته شده است. برای آن‌ها که عزیزانشان را برای رفتن به محل کار بدرقه‌کرده‌اند، هنوز آن رفتن بدون بازگشت باورپذیر نشده‌است. شامگاه دهم تیرماه امسال آسمان زندگی آن‌ها برای همیشه تیره و تار شد و تنها کورسوی امیدشان به اجرای عدالت دوخته‌شده تا با مجازات سخت مرتکبانش خانواده‌های دیگری در این کشور داغدار عزیزانشان نشوند. در حالی که پنج ماه است عزیزان این خانواده‌ها در خاک سرد آرام گرفته‌اند، مقصران با سپردن وثیقه آزاد شده و احتمالاً درصدد راه اندازی ساختمانی دیگرند. تا این جای کار ۱۹‌خانواده داغدار به رأی کارشناسی اعتراض کرده‌اند. براساس این رأی مالک کلینیک و افراد مقصر که بیشترشان پزشک هستند به اتهام تسبیب در قتل شبه عمد ۵۵‌درصد و سازمان و ارگان‌ها دیگر ۴۵‌درصد مقصر شناخته شده‌اند.
محبوبه قربانی
سرویس حوادث جوان آنلاین: محمد‌رضا زمانی علویجه، وکیل خانواده قربانیان می‌گوید: «خانواده‌های اولیای‌دم نسبت به این نظر کارشناسی اعتراض کرده و معتقدند مدیرعامل و صاحب کلینیک، مقصران اصلی حادثه‌اند و این میزان تقصیر برای آن‌ها بسیار کم است. آن‌ها بر این باورند مؤسسین و متصدیان کلینیک برای کسب سود بیشتر و با هزینه کمتر، اصول ایمنی استاندارد را رعایت نکرده بودند. آن‌ها در یک فضای مسکونی با کمترین امکانات، مؤسسه درمانی در حد یک بیمارستان را تجهیز کرده بودند که در همان فضای کم چهار یا پنج اتاق عمل درست شده‌بود. همچنین ساختمان راه اضطرار و راه فرار، سیستم اطفای حریق، اعلام حریق و هیچ راه فرار دیگری نداشت تا روز حادثه افراد درگیر در آتش بتوانند جان خود را نجات دهند. حتی از پشت بام ساختمان هم برای مواردی استفاده شده بود که فضای آن اشغال شده بود.»

وکیل خانواده قربانیان همچنین می‌گوید: «جدای از خطا و قصور صاحب کلینیک، به عملکرد آتش‌نشانی هم اعتراض هست. نواقص شدید در امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی، عملکرد نادرست و ناقص دستگاه‌های همراه مأموران، از جمله مواردی بود که اولیای‌دم همان روز حادثه با حضور در محل حادثه شاهد آن بودند. متأسفانه تخلفات، قصور و خلاف در این حادثه به قدری زیاد و متعدد است که تقسیم قصور به عدد ۱۰۰ کم است. حتی نظریه کارشناسی با اشاره به اینکه این حادثه فاجعه‌ای کم‌نظیر و کم‌سابقه بوده‌است، این تخلفات را تأیید می‌کند. حادثه پلاسکو در جای خود بسیار عظیم و تلخ بود، اما به نظر کارشناسان این حادثه به لحاظ نوع حادثه نسبت به پلاسکو تلخ‌تر و حادثه‌ای نادر بوده است؛ چراکه ساختمان سینای اطهر حرفه و کاری را در پیش داشت که با جان انسان‌ها رابطه مستقیم داشت، اما این مکان با وجود این همه حساسیت، فاقد هرگونه استاندارد و توجهات لازم بود.»

زمانی درباره خواسته موکلانش می‌گوید: «اولیای‌دم درخواست اجرای عدالت و اعمال اشد مجازات را خواستارند. آن‌ها پیرو تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر محاکمه سریع، خواهان رسیدگی به پرونده در نزدیک‌ترین تاریخ و اعمال عدالت و قانون هستند و امیدوارند با پیگیری‌های لازم و رسیدگی عادلانه به اتهامات افراد و سازمان‌های مقصر این حادثه، شاهد مجازاتی بازدارنده و عبرت آموز به جای مجازات محدود باشند.»

مراسم چهلم به جای جشن عروسی

یکی از قربانیان حادثه، شبنم دیبایی‌فر ۲۵‌ساله، تکنیسین اتاق عمل بود که یکسالی از عقدش می‌گذشت و قرار بود عید‌غدیر‌خم جشن عروسی بگیرند، اما همان روز مصادف با چهلم او شد. فرهاد دیبایی پدر شبنم مثل همه داغداران حادثه رفتن دخترش را باور ندارد. او می‌گوید: «شب یلدا تا ۳ نیمه شب بر سر مزار دخترم بودم و آن شب را به یاد سال گذشته با او سپری کردم. رفتن شبنم خیلی برایم سخت است. من تا حالا یکبار هم تصادف نداشتم، اما حالا هر وقت پشت فرمان می‌نشینم جریمه می‌شوم، چون اصلاً تمرکز ندارم.»

او درباره حادثه می‌گوید: «ظهر روز حادثه برای دخترم غذا گرفتم و به محل کارش رفتم. تماس گرفتم و خواستم دقایقی را با هم باشیم و غذا بخوریم ولی قبول نکرد و گفت امروز مریض زیاد است. او گفت وقت خوردن غذا ندارد. به خانه برگشتم تا اینکه همان شب خواهر شبنم در فضای مجازی متوجه حادثه انفجار و آتش سوزی ساختمان شده بود. وقتی متوجه حادثه شدم بلافاصله به محل رفتم، اما وقتی رسیدم گفتند هر پنج‌نفری که در اتاق عمل بودند جان باخته‌اند.»

سلفی گرفتن مسئولان با مرگ عزیزان ما

پدر شبنم از تجهیزات امدادی که به محل آمده‌بود گلایه دارد و می‌گوید: «آن شب از نجات دخترم ناامید شدم، اما همراه دیگران امیدوار بودیم چند نفری راکه در کمد پنهان شده‌بودند نجات دهیم، اما به خاطر خرابی بعضی تجهیزات آتش‌نشانی از جمله جک، خبر رسید هر شش نفر جان باخته‌اند. چطور مأموران آتش‌نشانی قبل از اعزام به محل حادثه تجهیزاتشان را بررسی نکرده بودند. آن‌ها حتی برای جست‌وجو و نجات جان افراد گرفتار وارد دیگر اتاق‌های ساختمان نشدند. مسئولان دیگری هم در صحنه حاضر بودند، اما یک لحظه که نگاهم به آن‌ها افتاد متوجه شدم در حال گرفتن سلفی هستند. درست لحظه‌ای که دخترم جان داده بود و دیگر جوان‌ها در حال جان دادن بودند.» پدر شبنم درباره خواسته‌اش در رسیدگی به پرونده می‌گوید: «با توجه به رأی کارشناسان، علاوه بر مسئولان ساختمان، چند سازمان و ارگان نیز مقصر شناخته و مطالبه دیه در نظر گرفته شده‌است. به این رأی اعتراض دارم و باید در حدی باشد که دیگر شاهد این قبیل اتفاقات برای امثال شبنم و شبنم‌ها نباشیم. همچنین با توجه به دستور مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه در خصوص رسیدگی سریع به این پرونده، اما هنوز پرونده از دادسرا بیرون نیامده است. امیدوارم فوت زمان باعث کمرنگ شدن این حادثه و فرصتی برای مقصران نشود.»

سوختن در روز تولد

فاطمه اعلایی معروف به آیدا، یکی دیگر از قربانیان حادثه است. او کارشناس بیهوشی بود که در سن ۲۳‌سالگی و درست در روز تولدش در آتش سینای اطهر سوخت. اصغر علایی پدرآیدا می‌گوید: «آیدا شب حادثه، با اصرار سرپرستار اتاق عمل بالای سر مریض مانده بود. در حالی‌که وظیفه خود سرپرستار بود تا آخر عمل حضور داشته‌باشد به همین خاطر طبق فیلم‌های ضبط شده، ۷‌دقیقه مانده به انفجار بچه‌ها در اتاق عمل به صورت سرگردان نمی‌دانستند چکار کنند. بمانند یا بروند؟ چون هیچ مسئولی نبود آن‌ها را راهنمایی کند. این یکی از صد مورد بی‌مسئولیتی مسئولان ساختمان است که با وجود درآمد میلیاردی، اما دو نفر مسئول با وجدان سر کار نگذاشته بود.» او درباره آخرین تماس دخترش می‌گوید: «چند دقیقه به ساعت ۹ شب دخترم با مادرش تماس گرفته و او را از حادثه باخبر کرده بود. وقتی همسرم زنگ زد و قطع کرد بلافاصله خود آیدا تماس گرفت و گفت «بابا دارم خفه می‌شوم.» گفتم نگران نباش تا دقایقی دیگر آنجا هستم و نجاتت می‌دهم. با موتور راهی ساختمان شدم، اما روی پل صدر بود که دوباره آیدا تماس گرفت و گفتم دو دقیقه دیگر آنجا هستم، اما آیدا ساعت ۲۱:۸ آخرین تماسش را با مادرش گرفته‌بود و گفته‌بود «مادر عاشقتان هستم و خداحافظ». او بین ۱۹‌جان باخته و از بین شش‌نفری که در کمد پنهان شده بود، آخرین کسی بود که تماس گرفته بود.»

در جایگاهی هستم که باید سرزنش کنم

پدر آیدا می‌گوید: «قرار بود دخترم به انگلیس برود که به خاطر کرونا امکان سفر فراهم نشد. من برای پیشرفت او خیلی هزینه کردم. اگر الان جوان معتاد تحویل جامعه می‌دادم سرزنش می‌شدم، اما با تحویل یک فرزند پزشک به جامعه یک سؤال دارم و اینکه چرا اینقدر ارزان و به خاطر سهل انگاری او را پرپر کردید؟ حالا در جایگاهی هستم که من باید سرزنشتان کنم.»

کسی احوال ما را نمی‌پرسد

پدر آیدا با گلایه از بی‌توجهی به جان‌هایی که آسان از دست می‌ر‌ود، می‌گوید: «با همه قصور و کوتاهی‌ها تنها یک سؤال دارم و اینکه شما پزشکان بی‌مسئولیتی که هنوز هم در کلینیک‌های دیگر مشغول فعالیت هستید، ۱۹ خانواده را داغدار کردید ولی انسانیت‌تان کجاست؟ شما پزشک هستید و باسواد، چطور در طول این مدت از یک تماس با خانواده‌های داغدار دریغ کردید؟ از یک شاخه گل بر سر مزار فرزندانمان دریغ کردید؟ شما قسم خورده‌اید که به انسانیت خدمت کنید؟! حضرت آقا پیام تسلیت دادند ولی شما به خودتان اجازه ندادید حتی یک تسلیت به ما بگویید. من در بین این خانواده‌ها افرادی را می‌شناسم که فرزندشان نان‌آور خانه بودند. با این اتفاق آن‌ها در هزینه‌های زندگی به مشکل خورده‌اند. شما که از سادگی جوان‌ها سوءاستفاده کردید و آن‌ها را بیمه نکردید حداقل سراغی از آن‌ها بگیرید و حالی بپرسید. اصلاً آن‌ها را می‌شناسید؟»

او درباره خواسته‌اش در برخورد با مقصران می‌گوید: «طبق نظریه کارشناسان، مدیران ساختمان ۵۰ درصد مقصر شناخته شده‌اند. باید گفت با وجود ایراد‌های بسیار در کلینیک از جمله نداشتن سیستم اطفای حریق، عدم محل مناسب برای دپوی کپسول اکسیژن، نداشتن مدیر و مدیران خوب و وظیفه شناس و... آن‌ها صد‌در‌صد مقصر هستند و اتهام آن‌ها قتل عمد است. تنها خواسته ما اشد مجازات است. من آن‌ها را مسبب اصلی می‌دانم از روز اول تأسیس کلینیک تا امروز آن‌ها مقصرند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار