کد خبر: 1032309
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
فرهنگ فوتبالی‌ها بعد از فینال آسیا به نمایش عموم گذاشته شد و نشان داد فرهنگ هواداری در فوتبال ایران بیشتر هوای نفس داری است و همه چیز روی هواست!
شیوا نوروزی
سرویس ورزش جوان آنلاین: این حجـــم بی‌اخلاقــی، توهین، تحقیر و لجن‌پراکنی، این حجم ادبیات مستهجن و پرده‌دری فوتبال واقعاً جای تأسف دارد. این حجم بی‌فرهنگی و هتاکی ثمره چند دهه اخیری است که مثلاً فوتبال حرفه‌ای شده، اما هرچه جلوتر آمدند شعور، فهم و درک‌شان عقب‌تر رفت تا رسیدیم به آنچه امروز می‌بینیم.

داستان فینال لیگ قهرمانان برای همه آسیا تمام شد، الا ما. دیداری که روی زشت فوتبال ایران را به همه نشان داد. جدال‌های لفظی بازیکنان، مدیران و پیشکسوتان سرخابی در حالی همچنان با تمام قوا ادامه دارد که چهار روز از فینال می‌گذرد و اگر در بازی با اولسان نتیجه به سود پرسپولیس رقم می‌خورد شدت توهین‌ها و هتاکی‌ها قطعاً به مراتب بیشتر از این‌ها بود.

کری‌خوانی بین هواداران تیم‌های رقیب امری مرسوم در فوتبال محسوب می‌شود. این جدل‌ها قبل و بعد از بازی‌های مهم عادی است، اما آش وقتی شور می‌شود که مدیران باشگاه‌ها و بازیکنان قدیمی یا به اصطلاح پیشکسوت هم خود را قاطی این کری‌خوانی‌ها و کل‌کل‌ها می‌کنند، آن وقت است که بزرگ و کوچک هرچه را در دل دارند، به زبان می‌آورند. تا جایی که فکر می‌کنند اگر جواب طرف مقابل را ندهند عمرشان به فنا رفته است. این سیل عظیم بی‌فرهنگی‌ها و هتاکی در واقع شالوده فوتبال چیپی است که از پول بیت‌المال ارتزاق و بی‌ادبی را به جامعه تزریق می‌کند. راستی حالا راحت‌تر می‌توان گفت که بازنده اصلی فینال لیگ قهرمانان آسیا چه کسانی هستند. بازنده اصلی فرهنگ نداشته فوتبال ایران است. بازندگان اصلی این بازی هتاکانی هستند که به اسم بزرگ و کوچک استقلال و پرسپولیس این روز‌ها هرچه می‌خواهند به‌هم می‌گویند.

اوج بی‌اخلاقی

دیدار پرسپولیس – اولسان بهانه‌ای بود برای لمپن‌های فوتبالی که کینه‌های شخصی‌شان را نشان دهند و با توهین به سرخابی‌ها عقده‌گشایی کنند. آرزوی موفقیت مهدی فنونی‌زاده، بازیکن سابق آبی‌ها برای اولسان و آرزوی شکست برای تیم سلطانی‌فر عجیب و پاسخ سپهر حیدری، بازیکن سابق قرمز‌ها نیز شوکه‌کننده بود: «دفعه بعد صحبت کنی، خون قرمزم به جوش بیاد دیگه محترمانه جوابت رو نمیدم کاپیتان تیم ترک اعتیاد.»

هرویه میلیچ، ارسلان مطهری و احمد موسوی هم سه بازیکن استقلال بعد از باخت قرمز‌ها استوری‌های جنجالی منتشر کردند که به دستور محمود فکری، سرمربی تیم مجبور به حذف آن‌ها شدند. فرهاد مجیدی، سرمربی فصل گذشته استقلال نیز یک عکس از قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان با تیم العین را منتشر کرد. صمد مرفاوی، سرمربی سابق استقلال هم با لحن ملایم‌تری نسبت به بقیه به پرسپولیسی‌ها کنایه زده است: «متأسفانه برخی تیم‌ها عادت کرده‌اند با اشتباهات داوری ۳ امتیاز‌ها را بگیرند، ولی در سطح بین‌المللی شرایط این‌گونه نیست و همه چیز زیر ذره‌بین و تکنولوژی قرار می‌گیرد.» تیر خلاص کری‌های مسخره، تفرقه‌انگیز و هتاکانه را ابراهیم شکوری، مدیر اجرایی باشگاه پرسپولیس در برنامه تلویزیونی زد: «هواداران پرسپولیس دیگر با نایب‌قهرمانی آسیا راضی نمی‌شوند، این درحالی است که برخی تیم‌ها به حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا افتخار می‌کنند.»

طبل‌های توخالی

تا حرف از بداخلاقی‌ها در فوتبال می‌شود همه از فحاشی تماشاگران در ورزشگاه‌ها و فضای مجازی می‌گویند، در حالی که مدیران و پیشکسوتان فعلی در توهین گوی سبقت را حتی از تماشاگرنما هم ربوده‌اند!

علی پروین بعد از ناکامی پرسپولیس در کسب قهرمانی آسیا از هواداران خواست که در شبکه‌های اجتماعی به مهدی شیری توهین نکنند، ولی حالا که مدیر اجرایی باشگاه با ژست طلبکارانه برای آبی‌ها کری خوانده، چطور می‌توان از هوادار احساسی انتظار داشت بی‌خیال اشتباه مهلک شیری و کل‌کل‌های هوادار رقیب شود. زمانی کل مشکل بی‌اخلاقی فوتبال را گردن تماشاگرنما‌ها می‌انداختیم، ولی حالا مستطیل سبز کشورمان پر شده از مدیرنما‌ها و پیشکسوت‌نما‌هایی که طبل توخالی هستند. آقایانی که کفش‌های‌شان را آویزان کرده‌اند حالا برای آنکه از ذهن مردم پاک نشوند با جنجال‌آفرینی در فضای مجازی سروصدا به پا می‌کنند. کارنامه‌شان را که بررسی کنید، می‌بینید نه در عرصه باشگاهی و نه در عرصه ملی آش دهن‌سوزی هم نبوده‌اند.

باید تأسف خورد به حال فوتبالی که ۲۰ سال از حرفه‌ای شدنش می‌گذرد، ولی خروجی آن جز حاشیه، فساد، افسارگسیختگی و بی‌اخلاقی چیز دیگری نبوده است. هنوز با حسرت از نسل گذشته حرف می‌زنیم، نسلی که بسیاری از آن‌ها دیگر در قید حیات نیستند. در این سال‌ها به اسم حرفه‌ای شدن گردش مالی فوتبال کشورمان نجومی شد و دستمزد‌ها به چند میلیارد رسید، اما کسی توجهی به مسائل فرهنگی این رشته نکرد. مدیران ناموفق در عرصه‌های دیگر سر از فوتبال درآوردند و با شعار‌های دهان پرکن برای خود اسم و رسمی به‌هم زدند. مدیران بی‌کفایت آتش بی‌اخلاقی‌ها را شعله‌ورتر کردند تا به لطف حواشی و جنجال‌ها صندلی ریاست را از دست ندهند. حاصل این سوءمدیریت و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل فرهنگی – اخلاقی همین کری‌خوانی‌های توهین‌آمیز بین سرخابی‌هاست، پیر و جوان هم ندارد. همه آن‌ها دست‌پرورده این فوتبال بی‌دروپیکری هستند که مدیران فدراسیونش برای تصاحب صندلی‌ها هر ترفندی را پیاده می‌کنند و مدیران باشگاه‌ها نیز خود یک سر حواشی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار