کد خبر: 1031854
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در یک ماهگی اجرای طرح محدودیت‌های گسترده در سطح کشور طبق اعلام رئیس‌جمهور تعداد شهر‌های قرمز کرونایی به صفر رسید. حالا ۲۰۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند. همچنین نسبت به یک ماه و نیم گذشته با کاهش حدود ۵۰ درصدی تعداد مرگ ومیر‌های کرونایی و کاهش ۴۰ درصدی در آمار بستری‌ها مواجه بوده‌ایم و طی دو روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا به کمتر از ۲۰۰ مورد رسید. با وجود همه این دستاوردها، اما همچنان خطر خیز دوباره بیماری در دورهمی‌های شب یلدا وجود دارد. به همین خاطر هم طی دو روز منتهی به شب یلدا، منع تردد‌های درون شهری از ساعت ۸ شب و تعطیلی همه مشاغل به جز گروه شغلی یک از ۶ بعدازظهر اجرایی می‌شود. نگرانی‌ها از موج زمستانی سهمگین کرونا موجب‌شده تا پس از شب یلدا هم مجدداً منع تردد‌ها در شهر‌های نارنجی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ادامه یابد.

این دومین روزمتوالی است که آمار فوتی‌های کرونا کمتر از ۲۰۰ نفر بوده‌است. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۹ آذر ماه، ۶ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۲۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۲ نفر رسید.

در همین زمان، ۱۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر رسید. تا کنون ۸۷۵ هزار و ۹۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵هزارو۵۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ هم در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۶ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۷۲۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.

در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.

مهار موج سوم بیماری

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از همراهی و همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اقدامات سختگیرانه برای مهار موج جدید بیماری کرونا موج سوم کرونا را بسیار سهمگین دانست و تأکید کرد: «اتحاد، همدلی و اعتماد مردم به کادر بهداشتی باعث نجات کشور از این موج سهمگین شد.»

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در کشور شهر قرمزی نداریم، در عین حال خاطر نشان کرد: «البته اینکه امروز شهر قرمز نداریم به این معنی نیست که این وضعیت پایدار و دائمی است و بی‌اعتنایی و کم‌توجهی به مقررات بهداشتی قطعاً ما را دوباره با مشکل مواجه خواهد کرد، بنابراین استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری به عنوان یک عمل معروف همچنان باید در دستور کار باشد و از برگزاری اجتماعات و دورهمی‌ها که در شرایط امروز جامعه به عنوان عمل منکر شناخته می‌شود، حتماً باید پرهیز شود.»

رئیس‌جمهور درباره ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (ع) و ایام فاطمیه گفت: «در این باره هم مقرر شد که قرارگاه عملیاتی ستاد جلسه بگذارد که عزاداری فاطمیه اول و فاطمیه دوم در چارچوب مقررات و پروتکل‌ها انجام بگیرد.»

روند نزولی کرونا در ۳۰ استان کشور

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه در سطح دنیا، موج بسیار سهمگینی در اروپا و امریکا آغاز شده و میزان مرگ و میر در امریکا و اروپا با سرد شدن هوا افزایش یافته‌است، گفت: «در ارتباط با کشورمان خبر‌های خوبی داریم و در ۳۰ استان روند بیماری نزولی است و در مازندران روند نزولی شروع نشده‌است و این خبر خوبی است، اما روند نزولی بیماری نیاز دارد که از ساده‌انگاری و عادی‌انگاری در ارتباط با این بیماری اجتناب کنیم؛ چراکه اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت گیرد، قطعاً موج جدیدی بیماری در فصل سرما ایجاد خواهد شد.»

وی با تأکید دوباره بر پرهیز از دورهمی‌های یلدایی تصریح کرد: «اگر این دورهمی ادامه یابد، حتماً دو هفته بعد بیماری خیز برخواهد داشت.»

کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر و کاهش ۴۰ درصدی بستری‌ها

رئیسی وضعیت فعلی بیماری کرونا در کشور را مطلوب دانست و گفت: «مرگ ومیر‌ها نسبت به یک ماه و نیم گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته‌است و اولین آمار زیر ۲۰۰ تایی را ما دیروز داشتیم که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد و روزبه‌روز مرگ و میر‌ها کمتر شود. میزان بستری هم بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته‌است و در اکثر استان‌ها روند نزولی طی می‌شود.»

به گفته رئیسی، روند نزولی بیماری موجب امیدواری است و نتیجه همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌هاست و اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یابد، بیماری افزایش می‌یابد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هیچ شهر قرمزی در کشور نداریم، گفت: «۲۰۵ شهر نارنجی و ۲۴۳ شهر زرد شده‌اند.»

به گفته وی بحث منع تردد از ساعت ۲۰ در ۴، ۲۹ و ۳۰ آذرماه اعمال می‌شود و از ساعت ۱۸ تمام مشاغل تعطیل هستند بعد از شب یلدا هم مجدد منع تردد شبانه و منع تردد بین شهری و استانی مطابق قانون شهر‌های نارنجی ادامه می‌یابد و متخلفان مشمول جریمه خواهند شد.

رئیسی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی اظهار کرد: «۱۰۰ هزار نفر در آزمون استخدامی جذب مراکز دولتی خواهند شد و با توجه به آرامش نسبی و افزایش حوزه‌ها به ۲هزارو۷۰۰ مورد این آزمون برگزار خواهد شد؛ باید توجه داشت که این آزمون دو بار به تعویق افتاده‌بود و در دی ماه و موعد مقرر با رعایت دستورالعمل‌ها و حداقل جمعیت مصوب شد که برگزار شود.»

به گفته وی بازگشایی مدارس برای کلاس اول و دوم ابتدایی در ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شده که با توجه به مشکلاتی که در آموزش دانش‌آموزان در این پایه‌ها وجود دارد، بتوانند در شهر‌های زرد و نارنجی سر کلاس حضور یابند. این پیشنهاد مخالفان و موافق‌هایی داشت و مقرر شد این موضوع در قرارگاه مطرح و دو هفته آینده برای آن تصمیم‌گیری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار