کد خبر: 1031777
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
مأموران آتش‌نشانی پس از یک هفته جستجو برای یافتن تمساح در دریاچه چیتگر اعلام کردند که تمساحی وجود نداشته و احتمالا چیزی که مشاهده شده ماهی سرسوسماری بوده نه تمساح.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ماجرا از آنجا شروع شد که هفته پیش یکی از شهروندان عکسی گرفته بود که برخی معتقد بودند این عکس مربوط به وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر است. بلافاصله این عکس دراختیار نگهبانان دریاچه قرار گرفت و مسئولین ورود کردند. هر مسئول در این زمینه اظهارنظری داشت. عفت‌منش معاون اجرایی دریاچه چیتگر اعلام کرد که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکسبرداری شده الیگتورفیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز وجود اینگونه حیوان در دریاچه تأیید شده بود.

ماهی سرسوسماری شکارچی، اما کاملاً آبزی است

به گفته معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر الیگتورفیش یا سرسوسماری، نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. البته سرسوسماری نیز شکارچی، اما کاملاً آبزی است و در آب شنا می‌کند.

صورت اردک ماهی از دور شبیه تمساح است/با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است

اظهارنظر‌ها ادامه داشت تا اینکه برخی مسئولین اعلام کردند که تمساح یک جانور دوزیست است و حتما ساعاتی از آب بیرون می‌آید. شینا انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران یک گونه اردک‌ماهی هم در دریاچه چیتگر است و صورت اینگونه ماهی از دور شبیه تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفته‌اند، اما دوزیست‌شناسان گفتند با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است، اما بررسی‌ها ادامه دارد.

محدودیت تردد در دریاچه چیتگر به دلیل عملیات عمرانی یا تمساح

مأموران آتش‌نشانی در دریاچه چیتگر مستقر شدند تا اگر تمساحی وجود دارد آن را بگیرند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: اطلاعات و تصاویر موجود فقط در فضای مجازی منتشر شده است و به صورت قطعی شاهد حضور تمساح یا سوسمار نبوده‌ایم و با توجه به شرایط کرونایی و انجام فعالیت‌های عمرانی در محدوده دریاچه خیلج فارس بوستان چیتگر محدودیت‌هایی اعمال شده است، اگرچه بعضی مدعی تعطیلی دریاچه به واسطه حضور تمساح بوده‌اند، اما موضوع به اثبات نرسیده است و تاکنون رد پای تمساح تأیید نشده است. این رد پا بیشتر شبیه به رد پای حیوانات عادی در حاضر دریاچه مثل سگ، روباه و لاک‌پشت است. کارشناسان محیط زیست هم تأکید نکرده‌اند این رد پا مربوط به تمساح است.

برخی از مسئولین اعلام کردند که احتمالا عکسی که منتشر شده یک تمساح خانگی است که این روز‌ها رواج پیدا کرده و توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه رها شده است.

رها شدن تمساح خانگی یکی از فرضیات

آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: احتمال دارد که این تمساح خانگی باشد. شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردید‌هایی شده است. طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا هر چه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان به خطر نیفتد.

به گفته این عضو شورای شهر تا زمان رسیدن به حقیقت، محدودیت‌ها برای تردد در دریاچه چیتگر ایجاد شد.

وی در ادامه اضافه کرد که برخی متخصصین در ارزیابی‌های اولیه اعلام کردند که تمساح در برودت زیر ۴ درجه تلف می‌شود و، چون جزو خزندگان خونسرد هستند باید ساعاتی ناگزیر از آب بیرون بیایند.

وی ادامه داد: هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد این موضوع صحبت کرد، اما قطعا اطلاع‌رسانی شفاف صورت می‌گیرد.

مشاهد تماس در یک ماه گذشته ۳ بار اعلام شده بود

مشاهده تمساح مثل اینکه طی یک ماه گذشته چندین بار از سوی اهالی اعلام شده است. اما در هفته گذشته با انتشار یک تصویر موضوع پررنگتر شد. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر در این باره گفت: طی چندماه گذشته حدود سه نفر اعلام کردند که حیوانی شببیه تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده شده است، البته این موضوع تأیید نشده است، اما از آنجا که ایمنی مردم در اولویت است، مباردت به کنترل موضوع کرده‌ایم.

به گفته نوری، سازمان آتش‌نشانی اقداماتی را آغاز کرد و ناگفته نماند، مدیریت سیستم حفاظتی در دریاچه اعمال شده و این اطمینان وجود دارد که طی سه سال اخیر مشکلی ایجاد نشده است و اگر هم این موضوع صحت داشته باشد، برای قبل از اعلام سیستم حفاظتی است و احتمال دارد که مردم هنگام تفرج به دریاچه چیتگر آمده‌اند، برخی از حیوانات خانگی خود را که نگهداری از آن‌ها همزمان با بزرگ شدن حیوان مشکل است در دریاچه رها می‌کنند و این جانور نیز از همین دسته است.

جست و جو شب گذشته به اتمام رسید/خبری از تمساح نبود

یک هفته از جستجوی ساحل، اسکن آب و جستجو با پهپاد برای یافتن تمساح در دریاچه چیتگر می‌گذرد. مهدی داوری رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران صبح امروز به خبرنگار فارس گفت که جستجو شب گذشته به اتمام رسید و خبری از تمساح در دریاچه چیتگر نبود.

وی ادامه داد: ما به طریق اسکن، پهپاد جستجو را آغاز کردیم همچنین ساحل و روی آب را با قایق مدام رصد کردیم، اما خبری از تمساح نبود.

عکس آنالیز شد حیوان داخل عکس تمساح نبود

وی به وجود ماهی سرسوسماری در دریاچه چیتگر اشاره کرد و گفت: عکس‌هایی که به ما دادند اصلا شبیه تمساح نبود. یکی از شهروندان از دور یک عکسی گرفته بود که ما وقتی آن را آنالیز کردیم، اصلا نشان نمی‌داد که این عکس تمساح است.

وی با تأکید بر این موضوع که تا شب گذشته فعالیت‌ها برای یافتن تمساح ادامه داشت گفت: ما حتی شواهدی هم به دست نیاوردیم که تمساحی در دریاچه باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند شاید این تمساح خانگی بوده و شهروندان آ ن را در آب رها کردند گفت: محیط زیست اعلام کردند که از نظر زیست، تمساح نمی‌تواند به دلیل سرما در دریاچه چیتگر دوام بیاورد. البته همه موضوعات در حد حرف بود و ما دیگر از این امروز جستجویی نخواهیم داشت چرا که به نتیجه‌ای نرسیدم و تمساحی یافت نشد.

به گفته داوری، در هفته گذشته هر روز سه ایستگاه آتش‌نشانی نزدیک به ۴۰ آتش‌نشان در دریاچه مستقر بوده و هر روز جستجو‌های لازم را انجام می‌دادند و خوشبختانه تمساحی نیافت نشد.

البته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هم به میدان آمد و در خصوص تمساح اظهارنظر‌هایی انجام داد. جمشید محمدخانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در خصوص حضور احتمالی تمساح در دریاچه چیتگر در هفته گذشته گفت: این موضوع از طریق محیط زیست رد می‌شود و گفتند که چنین موضوعی وجود ندارد که تمساحی در دریاچه وجود داشته باشد، البته نیرو‌های ما هم سه روز در منطقه حضور داشتند و آنجا را پایش کردند. تمساح حیوانی است که نمی‌تواند دائم در آب بماند و حتما چند ساعتی را در خورشید و زیر آفتاب می‌آید و اگر هم تمساحی بوده، با توجه به شرایط زیستی حتماً تلف شده است.

براساس این گزارش، حدود یک هفته از ماجرای انتشار تصویری مربوط به وجود تمساح در دریاچه چیتگر می‌گذرد. مأمورین آتش‌نشانی از شب گذشته جستجو را متوقف کردند و اعلام کردند که خوشبختانه تمساحی در دریاچه وجود نداشته است و حتی لاشه تمساحی هم پیدا نکرده‌اند. آن‌ها معتقد بودند که شاید ماهی سرسوسماری را شهروندان اشتبا‌ها به جای تمساح تشخیص داده اند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار