کد خبر: 1031126
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
به دنبال مخالفت دیوان عالی امریکا با درخواست تیم حقوقی در خصوص تقلب، رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر با انتشار پیام‌هایی تحریک‌کننده، ضمن حمایت از تظاهرات و ناآرامی خشونت‌بار در خیابان‌های واشنگتن، در یکی از این پیام‌ها نوشت که نبرد تازه آغاز شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز چهارشنبه، دیوان عالی امریکا شکایتی را که کن پاکستون، دادستان کل ایالت تگزاس با حمایت دونالد ترامپ تنظیم کرده بود تا پیروزی انتخاباتی جو بایدن در چهار ایالت جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را لغو کند، رد کرد. قاضی فدرال ایالت ویسکانسین نیز ضمن اینکه دادخواست انتخاباتی ترامپ مبنی بر لغو پیروزی بایدن را نپذیرفت، در حکم خود بار‌ها این دادخواست را «غیر عادی» خواند. ترامپ و حامیانش در شرایطی این شکایت‌ها را پیگیری می‌کنند که تاکنون نتایج انتخابات در تمامی ایالت‌های امریکا مورد تأیید قرار گرفته است.

روز شنبه حامیان و مخالفان دونالد ترامپ تجمع‌های اعتراضی در واشنگتن دی. سی برگزار کردند. هواداران ترامپ که برای دومین بار از زمان انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) به خیابان آمده بودند، شعار می‌دادند: «دزدی را متوقف کنید» و «چهار سال دیگر». معترضان تأکید داشتند که دموکرات‌ها در پی تقلب و تخلف گسترده، پیروزی ترامپ را دزدیده‌اند.

پلیس در محاصره معترضان خشمگین

خبرگزاری رویترز گزارش داد که حدود ۲ هزار نفر از حامیان دونالد ترامپ، روز شنبه در واشنگتن‌دی. سی تظاهرات کردند تا نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ امریکا را رد کنند. اخباری که از این تظاهرات منتشر شد حاکی از خشونت و درگیری است. معترضان بمب دودزا و اجسامی به سمت یکدیگر پرتاب می‌کردند. تصاویر درگیری‌های شنبه حاکی از این است که شمار زیادی از نیرو‌های پلیس در بین جمعیت خشمگین معترضان گیر افتاده بودند. این در حالی است که پیش از آن، پلیس واشنگتن دی. سی تلاش داشت با جداسازی تظاهرات ضد ترامپ در مقابل کاخ سفید، مانع از زد و خورد خیابانی شود و افسران حتی به هیچ‌کس از جمله خبرنگاران هم اجازه ندادند که وارد این محوطه شوند. در پی وقوع درگیری‌های خشن میان طرفداران رئیس‌جمهور امریکا با مخالفان وی در ایالت واشنگتن، چهار نفر در حمله با سلاح سرد زخمی شدند و یک نفر هدف گلوله قرار گرفت.

برآورد‌های رسانه‌های امریکا حاکی از این است که بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال بر ترامپ که ۲۳۲رأی الکترال کسب کرده، پیروز شده است. اما ترامپ همچنان بر طبل تخلف و تقلب می‌کوبد و در حالی که شواهد، حاکی از امید چندانی برای پیروزی وی نیست، از آغاز نبرد سخن می‌گوید. رئیس‌جمهور امریکا هنگام عزیمت برای تماشای مسابقه فوتبال امریکایی در آکادمی ارتش، با بالگرد، تجمع هواداران خود در واشنگتن را دیده بود. وی روز شنبه در واکنش به این اعتراضات در پیامی توئیتری نوشت: «وای! هزاران تن به خیابان‌های واشنگتن دی. سی آمدند تا برای توقف دزدی تلاش کنند. درباره این اطلاعی نداشتم، اما آن‌ها را نظاره خواهم کرد!» او اندکی پیش از آن هم در پیام دیگری نوشت: «ما نبرد را تازه آغاز کرده‌ایم!»

نماینده پسران مغرور در کاخ سفید

انریکه تاریو، رئیس گروه راست افراطی «پسران مغرور» روز شنبه، یعنی همان روزی که هزاران نفر از طرفداران ترامپ برای اعتراض به رأی دیوان عالی امریکا به خیابان‌های واشنگتن آمدند، به کاخ سفید رفته بود. تاریو دریکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «دعوت دقیقه نودی به مکانی نامعلوم.» او در ادامه با استقبال از این دعوت، از هشتگ Trump ۲۰۲۰ استفاده کرد و در پستی دیگر به همراه تصویری از ورودی کاخ سفید نوشت: «هرگز فکر نمی‌کردم به اینجا بیایم.»‌البته یک سخنگوی کاخ سفید حضور تاریو در کاخ سفید را تکذیب کرد و گفت: «او با رئیس‌جمهور ملاقاتی نداشته و به کاخ سفید دعوت نشده است.»

ادامه تلاش‌های حامیان ترامپ

آلن وست، رئیس حزب جمهوریخواه امریکا در ایالت تگزاس روز یک شنبه پیشنهاد کرد: «ایالت‌های قانونمدار باید اتحادیه‌ای تشکیل دهند تا عدم پذیرش نتیجه این انتخابات متقلبانه را به نمایش بگذارند.»‌او با انتقاد از تصمیم دیوان عالی امریکا برای رد شکایت دادستان کل تگزاس درخصوص تقلب انتخاباتی، در بیانیه‌ای نوشت: «این تصمیم سابقه‌ای ایجاد می‌کند که می‌گوید ایالت‌ها می‌توانند قانون اساسی امریکا را نقض کنند و در برابر آن پاسخگو نباشند. این تصمیم تبعات گسترده‌ای برای آینده جمهوری مبتنی بر قانون اساسی ما خواهد داشت.»

از سوی دیگر مو بروکس، قانونگذار ایالت آلاباما با رد تصمیم دیوان عالی امریکا گفت: «کنگره است که داوری نهایی تعیین پیروز انتخابات را بر عهده دارد و نه دیوان عالی. هدف بنیانگذاران امریکا این نبود که قضات غیرمنتخب و زورگو چنین تصمیماتی بگیرند.» بروکس افزود: «نهاد‌های قضایی از ابزار و قدرت تصمیم‌گیری درباره انتخابات فدرالی که تحت منازعه باشند برخوردار نیستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار