کد خبر: 1031034
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
مهار موج سوم کرونا و حرکت به سمت کاهش هر چه بیشترِ فوتی‌های ناشی از این بیماری؛ موضوعی است که وزیر بهداشت از آن خبر داده و در عین نسبت به پیک زمستانه کرونا در صورت هرگونه غفلت و عادی انگاری هشدار می‌دهد...
سرویس جامعه جوان آنلاین: پس از افزایش نقاط قرمز کرونا در سطح کشور، ۴۰۰تایی شدن موارد مرگ و میر این بیماری و روند افزایشی آن، محدودیت‌هایی از آبان ماه در برخی شهر‌ها اعمال شد و به دنبال ادامه این روند، از اول آذرماه این محدودیت‌ها تشدید یافت و به مدت دو هفته در سراسر کشور اعمال شد.

به دنبال اقدامات انجام شده و روند کاهشی ابتلا و فوتی ناشی از کووید۱۹، اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.

به اذعان محسن فرهادی – معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت "اکنون در ۱۲ شهر قرمز تنها گروه شغلی اول فعال هستند و در ۲۳۱ شهر نارنجی گروه ۱ و ۲ فعال خواهند بود. "

جریمه متخلفان محدودیت‌های ترددی

هرچند در سه هفته گذشته تقریبا محدودیت جدیدی بر شهر‌ها اعمال نشده، اما به گفته فرهادی همچنان "محدودیت سفر استانی و تردد پس از ساعت ۹ شب همچنان در این شهر‌های قرمز و نارنجی برقرار است و متخلفان مشمول جریمه خواهند شد؛ به طوری که سفر بین استانی مشمول جریمه ۵۰۰ هزارتومانی و سفر‌های درون شهری بین ۹ شب تا ۴ صبح نیز مشمول جریمه ۲۰۰ هزارتومانی می‌شوند. "

افزایش رعایت پروتکل‌ها و آرامش نسبی در بیمارستان‌ها

در هر حال اکنون و پس از محدودیت‌هایی که ایجاد شد، آرامش نسبی را در بیمارستان‌ها شاهد هستیم و ورودی به بیمارستان‌ها و موارد مرگ و میر کاهش یافته است. هرچند که همچنان روزانه بیش از ۲۰۰ نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، اما به اذعان علیرضا رییسی – معاون بهداشت وزارت بهداشت، "نسبت به هفته گذشته، یکهزار مرگ کرونایی کم شده است. " همچنین به دنبال حساسیت‌های ایجاد شده در سطح جامعه، اکنون میانگین رعایت پروتکل‌های از سوی مردم ۸۷ درصد است و همکاری مردم در محدودیت‌هایی که اعمال شد بالاتر از ۹۰ درصد بوده است.

نگرانی از سرما و دورهمی ها

اما افزایش قدرت انتقال ویروس، عادی انگاری شرایط فعلی، سرد شدن هوا و بویژه دورهمی‌های خانوادگی؛ چهار مبحث نگران کننده است که وزارت بهداشت در چند روز اخیر نسبت به آن هشدار می‌دهد؛ چراکه بیش از ۵۰ درصد بستری‌های فعلی بیمارستان‌ها مربوط به انتقال ویروس در مهمانی‌های خانوادگی است. بر همین اساس هم برگزاری هرگونه مهمانی با توجه به بسته بودن در و پنجره‌ها و تهویه نامطلوب و بویژه دورهمی‌های شب یلدا، خطر انتقال بیماری و خیز دوباره آن در دی و بهمن ماه را مضاعف خواهد کرد.

منع تردد از ۹شب تا ۴ صبح در تمام شهر‌های قرمز و نارنجی

پیشنهاد منع تردد و تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ برای شب یلدا

برهمین اساس هم روز گذشته اعلام شد که منع تردد در تمام شهر‌های قرمز و نارنجی از ۹ شب تا ۴ صبح همچنان برقرار است. منع تردد و کاهش فعالیت کسب و کار از ساعت ۱۸ به بعد همزمان با شب یلدا و در روز‌های شنبه و یک‌شنبه (۲۹ و۳۰ آذر)، پیشنهاد دیگری بود که به اذعان رییسی در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد؛ چراکه مسوولان امر نگرانی‌های بسیار جدی در رابطه با برگزاری دورهمی و شب‌نشینی در این ایام داشته و تاکید دارند که با توجه به شرایط ناپایدار و شکننده فعلی بیماری در کشور، لازم است از هر گونه تجمع پرهیز شود و موضوع برگزاری مجازی دورهمی‌های شب یلدا جدی گرفته شود.

در مجموع به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا "مقرر شده که این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد اجرایی شود و البته اطلاع‌رسانی در مورد آن انجام خواهد شد. "

در هر حال هرچند به دنبال برنامه‌های جدید اعمال شده، روند بیماریابی کرونا در کشور افزایش یافته و به دنبال شناسایی سریعتر بیماران و افراد در تماس با آنها، میزان ورودی به بیمارستان‌ها و همچنین مرگ ومیر ناشی از بیماری کاهش یافته است، اما شرایط فعلی بیماری در کشور ناپایدار است و هرگونه ساده انگاری آن ممکن است موج‌های بعدی و البته سختتر بیماری در زمستان را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین باید بدانیم که هنوز موفقیت کامل حاصل نشده، حضور در فضای بسته باتعداد افراد زیاد، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد و لازم است همچنان تا حد امکان در خانه بمانیم، ماسک بزنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار